Auteur Topic: La Palma 2013  (gelezen 24402 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
La Palma 2013
« Gepost op: 11 februari 2013, 15:42:12 »
Van 25 januari to 8 februari 2013 hebben mijn vrouw en ik 2 weken doorgebracht op dit meest westelijke eiland van de Canarische archipel. Het is het eiland van de vulkanen en je vindt er nog het oorspronkelijke Spanje. Het is er nog tamelijk ongerept en de meeste toeristen slaan het eiland over. Je vindt er namelijk bijna geen stranden. En de stranden die er zijn, zijn zwarte lavastranden. Wie er komt, gaat er wandelen. Wij zaten dus in een vliegtuig vol grijskuiven en wandelschoenen.

De naam Canarische eilanden is niet afkomstig van de kanarie maar van het woord canis=hond. Die liepen daar kennelijk massaal rond. Er kwamen gele vogeltjes voor en die kregen de naam kanarie.

De foto's zijn uit het museum van de hoofdstad Santa Cruz.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 15:49:05 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2013, 15:58:42 »
Op de eerste dag meteen met de huurauto erop uit. En in het kleine dorpje Tijarafe in een bocht van de weg zagen we rotstuinen. Geen natuurlijke, maar aangelegde. Niet door de gemeente, maar door een particulier. Daar woont dus blijkbaar de voorzitter/ster van de Palmese rotsplantenvereniging.
Kijk uw ogen uit. Ik was in ieder geval verbijsterd.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 16:02:59 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2013, 16:06:11 »
Ik moet er nu maar mee stoppen, want er is nog meer te zien op dat eiland. Maar ik moet wel waarschuwen, het mooiste heeft u nu gezien.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:La Palma 2013
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2013, 16:46:50 »
Ik moet er nu maar mee stoppen, want er is nog meer te zien op dat eiland. Maar ik moet wel waarschuwen, het mooiste heeft u nu gezien.
Die grote in het midden op de middelste foto is volgens mij Agave Stricta.
Die heb ik ooit gehad, maar ja, die moet je hier niet buiten laten staan he.
Pap dus.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2013, 22:32:05 »
Die grote in het midden doet mij sterk denken aan Echium wildpretii, een endemische alpiene soort van Tenerife and La Palma. Zou dat kunnen?

Hieronder een foto van hoe deze plant hoog in de bergen van LP groeit: Echium wildpretii ssp. trichosiphon, gefotografeerd in januari van dit jaar. Deze ondersoort groeit alleen op LP, maar bloeit pas later in het voorjaar. De ondersoort wildpretii groeit alleen op Tenerife, zie hier enkele foto's deze ondersoort op een Spaanse website http://www.floresyplantas.net/flores-plantas/plantas-silvestres/echium-wildpretii-el-tajinaste-rojo/  Het zou érg mooi zijn dat eens in bloei te zien in de natuur ((12
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 22:44:15 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:La Palma 2013
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2013, 22:49:57 »
Niet echt mijn ding, Gerrit, iets te uitbundig allemaal, maar ben toch benieuwd naar uw andere foto's... , u kennende.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2013, 23:07:10 »
Kees Jan, dat is zeker het geval. Ik weet zeker dat het die Echium is en ook de ssp.

Nu jij dit topic leest ga ik meteen maar verklaren, dat ik ontzettende mazzel heb gehad dat net een paar dagen geleden jouw foto's met determinatie op jouw site staan. Dat scheelt mij een hoop werk. Ik ga niet bij iedere foto opschrijven dat de naam van de plant van jou afkomstig is. Dat doe ik nu.

Gerrit.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:La Palma 2013
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2013, 17:23:45 »
Ha Gerrit,

Mooi dat je wat aan de naamgeving op mijn site hebt.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 20:04:01 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2013, 18:44:47 »
Niet echt mijn ding, Gerrit, iets te uitbundig allemaal, maar ben toch benieuwd naar uw andere foto's... , u kennende.

Ik meen mij te herinneren, maar het is mogelijk dat ik mij vergis, dat ergens in de Zuidelijke Nederlanden, zich een rotstuin bevindt, waar de eigenaar, dan weliswaar geen voorzitter is van een rotsplantenclub, zoals klaarblijkelijk het geval is in bovenstaande verhaal, maar waar hij wel een rol vervult in een andere vereniging, die op zijn minst in bepaalde periodes van het jaar,meestal aan het eind van de winter, als zekere plantjes, met tere bloemetjes en min of meer kleine kussentjes, waarvan ik mij de naam nu even niet kan herineren in groten getale aanzienlijke uitbundigheid veroorzaken en in het bloeiseizoen bij uitstek, de lente, massa's planten bezit, die vrijwel gans zijn tuin overspoelen, zoals magentakleurige Zuidamerikanen, waar ik de naam van vergeten ben, maar ook massa's roze gekleurde kussens van een gemakkelijke plant, waarvan ik de naam dan wel weer weet, zodat we beslist kunnen spreken van uitbundigheid en dit in tegenspraak tot wat eigenaar van bovengenoemde tuin in de aanhef beweert.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:La Palma 2013
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2013, 19:36:38 »
Die grote in het midden doet mij sterk denken aan Echium wildpretii, een endemische alpiene soort van Tenerife and La Palma. Zou dat kunnen?

Hieronder een foto van hoe deze plant hoog in de bergen van LP groeit: Echium wildpretii ssp. trichosiphon, gefotografeerd in januari van dit jaar. Deze ondersoort groeit alleen op LP, maar bloeit pas later in het voorjaar. De ondersoort wildpretii groeit alleen op Tenerife, zie hier enkele foto's deze ondersoort op een Spaanse website http://www.floresyplantas.net/flores-plantas/plantas-silvestres/echium-wildpretii-el-tajinaste-rojo/  Het zou érg mooi zijn dat eens in bloei te zien in de natuur ((12

Ik ben het eens met Kees Jan . Agave stricta heeft veel smaller en ronder (doorsnede) blad wat ook blauwer van kleur is. Dit lijkt me idd Echium wildpretii die wij een keertje in bloei zagen (niet bovengenoemde ondersoort dan ) in Tenerife in de buurt van de Teide ....Een zicht dat ik nooit weer vergeet ....Die forse paarse bloeiende toortsen temidden van dat maanlandschap.... Enig ! Na de bloei sterven de rozetten af zeker ? Maar wat een schouwspel daar in de buurt van de Teide ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:La Palma 2013
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2013, 19:38:54 »
Mooie beelden trouwens Gerrit ....stukje nostalgie om al die succulenten te zien op die Canarische eilanden .Al waren wij zelf alleen maar op Tenerife , Gran Canaria en La Gomera ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2013, 21:35:54 »
La Palma is 24 km breed en 42 km lang. In het midden ligt de vulkaan, die het eiland heeft gecreeerd. Die is 2500m hoog en de krater is 9 km breed en 1.5km diep. Het eiland ligt op de rand van het Afrikaanse continentale plat. Sommige deskundigen hebben voorspeld dat bij een hernieuwde uitbarsting van de vulkaan het hele eiland in de diepte van de oceaan zou kunnen storten met een megatsunamie voor de landen rond de Atlantische Oceaan als gevolg.

De eerste 3 foto's zijn van het hoogste punt van het eiland. De krater ligt voor u. Het is moeilijk om de verhoudingen goed op een foto te krijgen.
nummer 4 zijn kleurrijke lagen in de kraterwand.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2013, 21:43:14 »
Nog steeds op het hoogste punt van het eiland. Daar is een surrealistisch landschap ontstaan doordat diverse landen daar sterrenwachten hebben gevestigd. Daar doen ze hun raadselachtige werk.

Het was er bizar, een maanlandschap, vrijwel geen begroeiing, 2500m hoog, januari en wij liepen er in t-shirt.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2013, 21:51:11 »
Bijzonder was, dat op deze plek 2 endemen voorkomen.

1. Echium wildprettii ssp.trichosiphon
2. Dezelfde plant, maar in bloei, geleend van het internet.
3. De plaatselijke VVV was zo vriendelijk geweest een infobord te plaatsen

Met Kees Jan zeg ik: Wat moet dat mooi zijn om die daar in bloei te zien. Er groeiden daar (ook aangeplant) tientallen exemplaren.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:La Palma 2013
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2013, 21:54:26 »
Een andere endeem is Echium gentianoides.
De plant groeit langs de hoofdweg net onder de top, is wellicht aangeplant, want er was een soort beschermingsprogram.