Auteur Topic: Orchideeënparadijs Z.Limburg  (gelezen 14504 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2015, 21:52:28 »
Knappe Orchissen Gerrit , heel mooi in beeld gebracht !  ((14 Heel interessant  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2015, 21:57:27 »
Ik sluit me aan bij de anderen, Gerrit. Magnifieke foto's en hele interessante informatie. Een hele dikke  ((14
Ik had nog niet het genoegen om deze soortjes in het wild te zien, daar zal ik toch eens verandering moeten in brengen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2015, 22:04:12 »
Vriendelijk bedankt mensen. Wellicht worden mensen over de streep getrokken, die nu nog aarzelen of ze mee gaan naar de Belgische Montagne Saint Pierre.

De volgende soort is Aceras anthropopophera. de poppenorchis.







Ik vraag u om goed te kijken naar de helm op de tweede foto. U ziet een gesloten kap, die gestreept is. Die informatie heeft u nodig om de volgende kruisingen te kunnen bekijken.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2015, 22:20:24 »
De Aceras van hierboven kruist ook met het geslacht Orchis. Ik kon dat eerst niet geloven, maar waarschijnlijk bent u het met ons eens. U gaat foto's zien van Aceras anthropopophera x Orchis militaris. De gestreepte helm is het kenmerk van de invloed van de poppenorchis en de lip is van het soldaatje.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2015, 22:22:02 »
Nog meer foto's van dezelfde kruising.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2015, 22:34:40 »
De promiscuïteit houdt niet op. Iedereen doet het met iedereen.

Hieronder, naar onze mening een hybride van de ouders poppenorchis en aapjesorchis. U ziet de gestreepte helm weer, maar ook de lange beentjes van het aapje.

Anthropopophera x Orchis simia





Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2015, 18:08:06 »
De promiscuïteit houdt niet op. Iedereen doet het met iedereen.

Hieronder, naar onze mening een hybride van de ouders poppenorchis en aapjesorchis. U ziet de gestreepte helm weer, maar ook de lange beentjes van het aapje.

Anthropopophera x Orchis simia

(Link naar bijlage)


(Link naar bijlage)
Alles weer heel mooi, Gerrit.
Mooie foto's ook weer. Top.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2015, 19:59:55 »
                                                        Het Gerendal.





Het Gerendal is een magnifieke plek. Ongeveer 2 km lang. Het is een natuurreservaat. Links en rechts vind je de kalkgrasweilanden en bos, waar weer wordt gewerkt zoals altijd is geweest.
Het weiland wordt nauwelijks begraasd, alleen als de orchideeën hun zaden hebben verspreid. De schapen trappen open plekken in het gras, waar de zaden kunnen kiemen. Er wordt absoluut geen bemesting toegepast. De hellingbossen werden vroeger gebruikt om te hakken. Hout voor gebruiksartikelen. Zo ontstonden open plekken, waar orchideeën van konden profiteren. Die hakhoutbossen worden nu opzettelijk gekapt. Want niemand gebruikt nog traditionele houten stelen voor spaden, bijlen enz.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2015, 20:05:40 »


                                       Orchis purpurea in het Gerendal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2015, 20:55:21 »
Orchis purpurea is door het beleid teruggekeerd is het hellingbos in het Gerendal, omdat er nu open plekken zijn gecreëerd.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2015, 21:06:59 »
Ook Orchis purpurea kan kruisen. Hier in het Gerendal vinden we een afwijkende orchidee. Het moet zijn volgens on Orchis militaris x Orchis purpurea. Wij zijn er zo zeker van, omdat op korte afstand links een soldaatje stond en rechts een purperorchis.





Nog een paar foto's van dezelfde hybride.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2015, 21:23:42 »
Op een andere plek, enkele kilometers van het Gerendal vandaan, zagen we in een groot grasveld tegen de bosrand roze schemeren in het gras. Orchideeën, dat kan niet anders. Maar een afscheiding van draad hield ons tegen. Verboden toegang dus. Ik kijk om mij heen...voor ons niemand te zien, achter ons....geen sterveling.....ik als een jonge hond wip over het draad en loop vlug naar de orchideeën. Het waren purperorchissen (foto 1) Snel wat foto's gemaakt, maar ik zag toch ineens een afwijkend exemplaar. Daar moest ik toch even mijn best voor doen. Gauw teruggerend en onder het gaas door gekropen. Dat mijn goeie goed smerig werd, kon mij niet schelen.
Foto 2 en 3 tonen deze orchidee, die duidelijk de kenmerken heeft van de purperorchis. Maar de vlekken op de lip zijn toch niet normaal. In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising zijn. Met wie dan? Ik heb hem maar Orchis aff. purpurea genoemd. Hij lijkt in de verte wat op de aangebrande orchis, Orchis ustulata, maar die komt hier niet meer voor. Wat dan? Heeft iemand een idee?

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2015, 21:57:58 »
Ja Gerrit we blijven kinderen ook al worden we ouder.
We willen weten hoe het zit en daar mag soms wat voor wijken.
Wat een prachtige foto's.
Jij bent daar een expert in ((14

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2015, 22:02:49 »
Citaat Gerrit :
In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising ...


Komen er in de natuur dan geen orchideeën met virussen voor Gerrit?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2015, 22:09:14 »
                                                        Het Gerendal.


(Link naar bijlage)


Het Gerendal is een magnifieke plek. Ongeveer 2 km lang. Het is een natuurreservaat. Links en rechts vind je de kalkgrasweilanden en bos, waar weer wordt gewerkt zoals altijd is geweest.
Het weiland wordt nauwelijks begraasd, alleen als de orchideeën hun zaden hebben verspreid. De schapen trappen open plekken in het gras, waar de zaden kunnen kiemen. Er wordt absoluut geen bemesting toegepast. De hellingbossen werden vroeger gebruikt om te hakken. Hout voor gebruiksartikelen. Zo ontstonden open plekken, waar orchideeën van konden profiteren. Die hakhoutbossen worden nu opzettelijk gekapt. Want niemand gebruikt nog traditionele houten stelen voor spaden, bijlen enz.

Het ziet er inderdaad erg schilderachtig uit, Gerrit, met de bloeiende meidoorns op de zachtglooiende hellingen, geweldige foto!
Lichtervelde, West-Vlaanderen