Auteur Topic: Orchideeënparadijs Z.Limburg  (gelezen 14569 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2015, 21:51:28 »
De soortenrijkdom in dat gebied blijft me verbazen, Gerrit. Nooit gedacht dat daar zoveel te ontdekken valt.
Ruim honderd jaar geleden, moeten al die orchideeën inderdaad alledaagse planten geweest zijn in de toenmalige begroeiing. Zoals je zegt, Gerrit, kunstmest, sproeistoffen, maar ook de indrustrialisatie liggen aan de basis van de teloorgang van die botanische schatkamer. Gelukkig zijn er hier en daar nog wat biotoopjes overgebleven waar ze voorlopig nog stand kunnen houden en wij er nog van kunnen genieten.

Ik ben alleszins benieuwd wat we er nog mogen verwachten op 13 juni.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #46 Gepost op: 28 mei 2015, 22:07:38 »
kunstmest, sproeistoffen, maar ook de indrustrialisatie liggen aan de basis van de teloorgang van die botanische schatkamer.

Een fraaie zin Frankie.


Ik ben alleszins benieuwd wat we er nog mogen verwachten op 13 juni.

Daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar, helaas kan ik daar niet aanwezig zijn, maar hopelijk zet iemand foto's op het forum.

Nooit gedacht dat daar zoveel te ontdekken valt.

Morgen de laatste aflevering Frankie en ik hoop je te verbazen met de kers op de taart. Ik denk niet dat iemand dat kan raden

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2015, 22:14:47 »
Voor ophryssen is het wellicht nog te vroeg?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2015, 22:43:19 »
Voor ophryssen is het wellicht nog te vroeg?

 -5( ))9 )--1

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #49 Gepost op: 29 mei 2015, 11:46:34 »
Twee soorten, die helaas net niet in bloei waren van het geslacht Platanthera. Uiterlijk zijn ze beide gelijk, maar in het voortplantingsorgaan zijn er verschillen. Ze horen tot de nachtorchissen. Zij bloeien overdag ook, maar trekken nachtvlinders aan met hun geur.

1. Platanthera bofilia, de welriekende nachtorchis
2. Platanthera chlorantha, de bergnachtorchis

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #50 Gepost op: 29 mei 2015, 18:36:48 »
De groene nachtorchis, Coeloglossum viride. Hier in het Gerendal de enige vindplaats in Nederland.


119746-0

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #51 Gepost op: 29 mei 2015, 18:38:08 »
Nog meer Coeloglossum viride.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #52 Gepost op: 29 mei 2015, 19:45:49 »
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.

                                                      Ophrys insectifera


119752-0


                                                              EINDE

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2015, 20:01:58 »
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.

                                                      Ophrys insectifera


(Link naar bijlage)


                                                              EINDE
Dat was zeker " het einde" Gerrit.
Fantastisch.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2015, 20:05:31 »
1. Orobanche sp.
2. Phyteuma sp. rapunzel, duivelsklauw
3. Silene sp.
4. Polygonatum, Salomonszegel
Phyteuma tenerum ( rapunzel)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2015, 20:05:58 »
WoW!
Bedankt dat we mee mochten genieten van jouw wandeling Gerrit!
Hopelijk is er nog iets te vinden in juni,  als we met de VRV gaan wandelen . Ik kijk er al naar uit!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2015, 20:06:38 »
Tijdens onze speurtochten door dat "mooie land' zoals Jos dat zegt, zijn we ook nog andere dingen tegengekomen.

Ik zet ze hier op een rijtje, zonder mij al te zeer te bekommeren om de juiste naam/species.

1. Een Araceae, Arum maculatum?
2. Paris quadrifolia
3. Silene sp.
4. Potentilla sp.
Silene pratensis

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #57 Gepost op: 29 mei 2015, 21:58:29 »
Hoe vind je nou de orchideeën?

Als je in Kreta je huis of je hotel verlaat, natuurlijk niet in stedelijk gebied, heb je grote kans orchideeën te zien in de berm langs de weg. Zo moet het honderd jaar geleden ook in Zuid Limburg geweest zijn. Ik sprak de boswachter en hij vertelde dat vroeger de mensen de purperorchis plukten om de praalwagens van het ......feest (naam vergeten) te versieren.
Nu vind je niet zomaar orchideeën, ze zijn zeldzaam geworden. Intensieve beweiding, geen hakhout meer nodig, kunstmest gebruik. Staatsbosbeheer heeft in de jaren 50 een orchideeën tuin ingericht aan het eind van het Gerendal. Orchideeën werden elders uitgegraven en in de tuin gezet. Dat werkte niet, de meeste gingen dood. De tuin bestaat nog. Al is het woord tuin verkeerd. Het is een omheind reservaat, waar optimale omstandigheden heersen en waar men afwacht of orchideeën er zich zullen vestigen. En dat is gebeurd. Vrijwilligers houden de wacht en het is gratis.
Als je elders in Z.Limburg iets wil vinden, moet je het vragen. Het beste is aan wandelaars. Dat zijn natuurliefhebbers en weten de plekjes. Zelf zoeken is als het zoeken naar de speld in de hooiberg.

Bij Bemelen wezen twee vriendelijke dames ons de weg naar een plek in het bos die ja anders nooit zou hebben gevonden.



(Link naar bijlage)


                                                                     Orchis maculata

Gerrit, bedoel je Orchis mascula?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #58 Gepost op: 29 mei 2015, 22:14:42 »
Helemaal juist Gerrit, was zeker al met mijn gedachten bij de Dactylorhiza van de volgende dag.
Heel opmerkzaam. Je moet ook altijd op je tellen passen grrrr ((12

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #59 Gepost op: 29 mei 2015, 23:56:52 »
Ik ben blij dat je die plant op de foto gezet hebt Gerrit, ik had namelijk afgelopen maandag dezelfde planten gezien en gefotografeerd in het Val de Viroin in België en er eerst geen naam bij kon vinden.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland