Auteur Topic: Orchideeënparadijs Z.Limburg  (gelezen 14503 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #60 Gepost op: 31 mei 2015, 10:23:46 »
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.

                                                      Ophrys insectifera


(Link naar bijlage)


                                                              EINDE

Dus toch...die groeit daar ook! Die is wel vroeg zeker? Of hebben die Ophryssen een gespreide bloeiperiode?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #61 Gepost op: 31 mei 2015, 13:48:31 »
Ik ben blij dat je die plant op de foto gezet hebt Gerrit, ik had namelijk afgelopen maandag dezelfde planten gezien en gefotografeerd in het Val de Viroin in België en er eerst geen naam bij kon vinden.

Waar blijft de foto Gerrit?


Dus toch...die groeit daar ook! Die is wel vroeg zeker? Of hebben die Ophryssen een gespreide bloeiperiode?

Dus toch, goed geraden Frankie.

Er zou nog sporadisch een enkele Ophrys holoserica (fuciflora) te vinden zijn. In dezelfde periode.
De Ophrys apifera komt inderdaad een maand later.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #62 Gepost op: 31 mei 2015, 19:16:46 »
1. Orobanche sp.
2. 
3. 
4. 
Dit is waarschijnlijk Orobanche minor Gerrit, parasiterend op klaver soorten.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #63 Gepost op: 31 mei 2015, 20:19:37 »
1. Orobanche sp.
2. 
3. 
4. 
Dit is waarschijnlijk Orobanche minor Gerrit, parasiterend op klaver soorten.

Ja, de klavervreter.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeënparadijs Z.Limburg
« Reactie #64 Gepost op: 31 mei 2015, 20:28:36 »
Prachtige reportage Gerrit , mooi om te zien dat er in onze streken ook nog fraaie natuurgebiedjes voorkomen !  ((3 ((13
Ieper , West-Vlaanderen