Auteur Topic: Wisley  (gelezen 8496 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Wisley
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2016, 16:42:28 »
Prachtige reportage Filip!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Wisley
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2016, 16:44:48 »
Maar 't is nu mooi geweest, ik zal nu maar stoppen na deze 10.000 ste bijdrage aan dit forum, 't was leuk...

Geen verdere commentaar nodig Frankie....  )vw) ((4 _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2016, 17:54:37 »
Prachtige reportage Filip!

graag gedaan Herman
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Wisley
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2016, 18:19:37 »
Vooraleerst een boodschap voor Luc: Er is al een topic over Wisley maar dit staat gecombineerd met de rest van de uitstap in 2011. Dus als je deze gegevens alsnog wil verplaatsen... .
Omdat het momenteel nogal stil is op het forum kan ik misschien nog wat foto's laten zien van de rotstuin in Wisley van 20/6/2015.

Geen probleem Filip - dit staat hier goed op zijn plaats - de VRV reis naar Wisley ligt al geruime tijd achter ons en zo'n nieuwe beelden van deze unieke tuinen kunnen we allemaal op prijs stellen !  Dank om deze stille en sombere zondag wat op te luisteren !  ((3

Overigens, wie de beelden van de VRV reis naar Wisley van 2011 nog eens wil bekijken, je kunt ze hier vinden : aankondiging + verslag van de reis door de deelnemers !  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=194.0

Slotsom : het blijft een magisch bedevaartsoord voor alle (rots)tuinliefhebbers !
Ja dat was een leuke reis en leuke dag.
Foto's staan ook op https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/ even naar beneden scrollen.
het was de eerste foto reeks die ik op deze site ooit zette

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Wisley
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2016, 18:21:54 »
Ook in een trog kan een klein conifeertje er mooi bij staan, zoals hier in combinatie met enkele steenbreekjes.

Maar 't is nu mooi geweest, ik zal nu maar stoppen na deze 10.000 ste bijdrage aan dit forum, 't was leuk...
toch een proficiat waard op naar de 20.000 haha

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Wisley
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2016, 22:48:42 »
Ook in een trog kan een klein conifeertje er mooi bij staan, zoals hier in combinatie met enkele steenbreekjes.

Maar 't is nu mooi geweest, ik zal nu maar stoppen na deze 10.000 ste bijdrage aan dit forum, 't was leuk...

Ik kon mijn zin niet afmaken, want mijn pc was uitgevallen en om onverklaarbare reden was dit bericht dan toch geplaatst  ))4  ;)... Ik wilde zeggen: Ik zal nu maar stoppen na deze 10.000 ste bijlage aan dit forum, 't was leuk...zo leuk dat ik nu aan de volgende 10000 zal beginnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Wisley
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2016, 22:57:38 »
proficiat Frankie,

volgens mij slaap jij op het forum in plaats van in je bed , vooral gezien het late uur van je posts .
Maar in verband met die echte dwergconifeertjes: ieder jaar gaan we nu naar de opendeurdag van Herman Geers . Wat daar samen staat is te veel om uit te kiezen (en zeker te betalen). Maar als je ze niet te groot koopt zijn de planten zeker betaalbaar. Je moet namelijk rekenen dat sommige van die planten je zullen overleven terwijl vele rotsplantjes meestal slechts een kort leven beschoren zijn . Kijk maar naar dit conifeertje, ook te zien in Wisley .

Het soms late uur van de posts is grotendeels te wijten aan het beroeps- en gezinsleven die het posten bij dag meestal niet zo evident maken, Filip. Tijdens de wat latere uurtjes heb ik daar wat meer tijd voor.

Ze zijn natuurlijk niet allemaal even duur, hé Filip, en inderdaad, bij een goede standplaats kunnen ze heel lang mee gaan in de rotstuin, als ze niet te groot worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wisley
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2016, 13:15:42 »
Bedankt Filip , om ons er nog eens aan te herinneren hoe mooi het in Wisley is. Ik kijk er al naar uit om nog eens te gaan .

Om nog even over de mini conifeertjes verder te gaan : veel mensen hebben angst om ze af en toe eens te snoeien . Als je dat op tijd eens doet en goed uitkijkt waar je knipt, dan zal het boompje nooit te groot worden en in vorm blijven .

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2016, 18:24:06 »
Lily-Anne,
er staan ondertussen zo danig veel coniferen in de rotstuin dat ik dat snoeien meestal achterwege laat behalve als een ander kleinood dreigt te worden overrompeld. Maar inderdaad alles kan klein gehouden worden als het maar regelmatig een knipbeurt krijgt op de juiste momenten.
Alle foto's van de rotstuinen in Wisley zijn gepost maar als er interesse is kan ik de rest van de tuin ook laten zien. Laat maar weten.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wisley
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2016, 20:46:38 »
Lily-Anne,
er staan ondertussen zo danig veel coniferen in de rotstuin dat ik dat snoeien meestal achterwege laat behalve als een ander kleinood dreigt te worden overrompeld. Maar inderdaad alles kan klein gehouden worden als het maar regelmatig een knipbeurt krijgt op de juiste momenten.
Alle foto's van de rotstuinen in Wisley zijn gepost maar als er interesse is kan ik de rest van de tuin ook laten zien. Laat maar weten.



Uiteraard mag je voor mijn part nog meer van de tuin laten zien Filip!
Je kan het snoeien van je coniferen in de rotstuin ook aan Tamara vragen hé! Met haar bonsai ervaring  zal ze dit zeker tot een heel mooi resultaat brengen ! 🌲🌲🌲🌲

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2016, 21:05:14 »
Okay , op aanvraag van Lily-Anne, nog wat impressies van de hele tuin. Rondom het ingangsgebouw krioelt het al van de exotische planten, waarbij we van sommigen bij ons slechts kunnen dromen vanwege de strengere vorst .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2016, 21:11:08 »
na de vijver komen we in een ommuurde binnentuin met overvloedige beplanting in een zuiders (Italiaans) tintje. De weelderige beplanting maakt het zeer gezellig.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2016, 21:19:56 »
De meeste planten hier zijn voor onze rotstuinen te groot maar met deze smalle conifeer in foto 1 (Taxodium distichum  'Pévé minaret') is wel iets mogelijk.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2016, 21:29:47 »
Na de binnentuin kom je terecht in een parkachtig gedeelte met lange lanen kriskras door het bos afgewisseld met grote graspleinen . Speciale bomen zoals een prachtige Acer griseum of reusachtige rhododendrons die dankzij het milde klimaat het struikstadium al tientallen jaren ontgroeid zijn trekken elk om beurt alle aandacht naar zich toe.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2016, 21:31:22 »
meer
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen