Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 162497 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6773
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #30 Gepost op: 27 oktober 2010, 19:46:55 »
Bedankt voor het compliment
Ik doe mijn best om er iets van te maken als beginner

Cathy Portier

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
  • alpenplantenkwekers uit Brugge
    • alpenplanten.be
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #31 Gepost op: 18 november 2010, 00:27:56 »
Ik zoek al een tijdje het standaardwerk "Seed Germination Theory and Practice
by Norman C. Deno"

op http://theseedsite.co.uk/normdeno.html vind je een uitgebreide beschrijving van zijn werk.

Blijkt nu dat zijn standaard werk én 2 aanvullingen voor iedereen te downloaden zijn :
Een must voor de zaaiende (rots)plantenliefhebber.

Je kan de werken in PDF downloaden vanop http://ddr.nal.usda.gov/simple-search?query=deno



Cathy & Jan, alpenplantenkwekers uit Brugge

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #32 Gepost op: 18 november 2010, 08:12:44 »
bedankt Cathy voor de link
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2010, 22:37:26 »
Vandaag mijn zaaipotten zaailingen gecontroleerd, ziet er nog goed uit.
Gelukkig ook Draba archibaldii, hiervan heb ik slechts 5 zaden kunnen oogsten van mijn enige plant waarvan er 2 zijn ontkiemd. (De 'rotsen' op de foto zijn max. 1 cm.)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2010, 19:01:15 »
Vandaag mijn zaaipotten zaailingen gecontroleerd, ziet er nog goed uit.
Gelukkig ook Draba archibaldii, hiervan heb ik slechts 5 zaden kunnen oogsten van mijn enige plant waarvan er 2 zijn ontkiemd. (De 'rotsen' op de foto zijn max. 1 cm.)

Dat wordt wel wat Gerrit, zo te zien.
Vorig jaar is D. archibaldii  ter ziele gegaan. Hoe, waarom, daar ben ik niet achter gekomen.
Ik ga wel weer een nieuwe poging wagen denk ik.
Heemskerk, Noord-Holland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6773
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #35 Gepost op: 20 december 2010, 20:14:17 »
Ik denk dat dat een mini rotstuintje Rotsbakje is Gerrit. :D ;) :) :P
Mijn zaalingen staan er ook nog goed bij zag ik gisteren.

Gr bert

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #36 Gepost op: 20 december 2010, 20:14:36 »
Echt wel een hele mooie Pim, zeker een nieuwe poging waard.
Ik moet er ook eens naar op zoek !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #37 Gepost op: 20 december 2010, 22:50:33 »
Vandaag mijn zaaipotten zaailingen gecontroleerd, ziet er nog goed uit.
Gelukkig ook Draba archibaldii, hiervan heb ik slechts 5 zaden kunnen oogsten van mijn enige plant waarvan er 2 zijn ontkiemd. (De 'rotsen' op de foto zijn max. 1 cm.)

Dat wordt wel wat Gerrit, zo te zien.
Vorig jaar is D. archibaldii  ter ziele gegaan. Hoe, waarom, daar ben ik niet achter gekomen.
Ik ga wel weer een nieuwe poging wagen denk ik.

D. archibaldii is eerder kortlevend. Zo heb ik het ook al ervaren dat je ze niet veel langer dan drie jaar kan houden. Regelmatig stekjes nemen om de soort in de collectie in stand te houden is daarom noodzakelijk. Spijtig genoeg heb ik momenteel zelf weinig materiaal om iemand een plezier te doen.
Zaad heb ik bij deze soort nog nooit gevonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #38 Gepost op: 20 december 2010, 23:25:36 »
Mijn 'oude' plant gaat nu zijn derde jaar in Frankie. :'( :'(
Maar hij staat nu op verschillende plekken in de rotstuin door middel van stekken.
Mijn reden om die 5 zaden te zaaien is om deze plant generatief te vermeerderen, daarna dicht bij elkaar aanplanten en hopen dat er door middel van kruisbestuiving meer zaden gevormd worden. Als je door stekken vermeerderd (vegetatieve vermeerdering) blijft het dezelfde plant (dezelfde kloon). Kan zijn dat ik nog stekjes heb staan.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #39 Gepost op: 21 december 2010, 21:49:42 »
Mijn 'oude' plant gaat nu zijn derde jaar in Frankie. :'( :'(
Maar hij staat nu op verschillende plekken in de rotstuin door middel van stekken.
Mijn reden om die 5 zaden te zaaien is om deze plant generatief te vermeerderen, daarna dicht bij elkaar aanplanten en hopen dat er door middel van kruisbestuiving meer zaden gevormd worden. Als je door stekken vermeerderd (vegetatieve vermeerdering) blijft het dezelfde plant (dezelfde kloon). Kan zijn dat ik nog stekjes heb staan.

Ja Gerrit, dat klopt natuurlijk wel als je steeds stekt van dezelfde plant dat je dan ook telkens genetisch dezelfde plant terug hebt. Maar als je kruisbestuiving toepast tussen verschillende planten die ook afkomstig zijn van dezelfde moederplant zul je denk ik niet veel meer genetische variatie hebben. Beter is het dan om te kruisen met planten die een verschillende afkomst hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #40 Gepost op: 21 december 2010, 22:02:09 »
Kris,

Even terug naar je openingspost in dit draadje, kun je ook een lijstje geven van de soorten die toen, zo laat gezaaid, niet opkwamen en na hun koude behandeling alsnog kiemden ?
Ik had in 2009 n.l. hetzelfde, laat zaad ontvangen en maar enkele kiemende soorten. Met name een aantal Primula's, Frittilaria's en Cyclamen lieten het afweten. Heb nog niets weggedaan en ook buiten gezet.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15372
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #41 Gepost op: 21 december 2010, 22:46:28 »
Kris,
Even terug naar je openingspost in dit draadje, kun je ook een lijstje geven van de soorten die toen, zo laat gezaaid, niet opkwamen en na hun koude behandeling alsnog kiemden ?
Ik had in 2009 n.l. hetzelfde, laat zaad ontvangen en maar enkele kiemende soorten. Met name een aantal Primula's, Frittilaria's en Cyclamen lieten het afweten. Heb nog niets weggedaan en ook buiten gezet.

Buiten de soortjes die ik toen heb genoemd zou ik dit moeten nakijken Cor..
Cyclamen echter zijn geen koudekiemers , oud(er) zaad moet behandeld worden vlgs de Reading-methode. Zie onderstaande topic :
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=23.105
Heel wat soorten Cyclamen kiemen best rond de 15 graden en dienen donker te staan tot ze gekiemd zijn.
Als de zaden eenmaal in rust zijn gegaan zullen ze zeker  ook niet kiemen na een jaartje weg te zetten, die Reading-methode bied soms nog soelaas.Beter is om Cyclamen altijd redelijk vers te zaaien.Geen jaren laten liggen...
Heel wat Primula zullen mi wel baat hebben bij koude.Met Frittilaria heb ik ook nog niet zo'n geweldige resultaten...    
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4794
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #42 Gepost op: 22 december 2010, 09:54:08 »
Cyclamen geven inderdaad het beste resultaat met vers zaad en gezaaid in sept/okt. Als je langer wacht gaat de zaadhuid uitdrogen en verharden waardoor het veel moeilijker wordt om water bij de kiem te krijgen. Vooraf weken enz. is dan een mogelijk redmiddel.
Fritillaria zaai je best in de periode oktober tot uiterlijk december voor het beste resultaat. Na zaaien de zaaipotten buiten plaatsen waar ze de invloed van alle weersomstandigheden kunnen ondergaan. Vers en kiemkrachtig (wel een voorwaarde !) zaad kiemt dan in het vroege voorjaar wanneer de temperaturen wat stijgen. Zaden die na nieuwjaar toekomen (zaaddistributies e.d.) ga ik niet meer zaaien. Deze gaan in de koelkast tot de volgende september.
Nog te vermelden. Hoewel veel volwassen planten in de natuur een warme zomer ondervinden, is het bij jonge zaailingen belangrijk om ze in de rustperiode niet bloot te stellen aan felle hitte of extreme uitdroging => dus rustperiode op een koelere beschaduwde plaats.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4794
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #43 Gepost op: 22 december 2010, 13:26:11 »
Met het zaaien van primula's heb ik weinig ervaring. Ik weet wel dat de meeste soorten warmtekiemers zijn wat wil zeggen dat ze eigenlijk geen koude periode nodig hebben en gaan kiemen in een tijdspanne van 2-10 w. wanneer de temperatuur naar 15-20 °C oploopt.
Primulazaden worden best enkele weken droog en koel opgeslagen (in gesloten doos in koelkast) voor ze gezaaid worden. Vers zaad direkt zaaien geeft mindere resultaten.
Net als overal zijn er uitzonderingen waar het zaad een voorafgaandelijke koude periode nodig heeft gevolgd door een warmere periode.
Norma Deno geeft in zijn publicaties voor een hele reeks soorten specifieke informatie.
Torhout, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #44 Gepost op: 22 december 2010, 13:52:30 »
Met het zaaien van primula's heb ik weinig ervaring.
Norma Deno geeft in zijn publicaties voor een hele reeks soorten specifieke informatie.
Da's jammer Luc, maar stukje bij beetje en met veel uitproberen, komen we er wel uit.
Is die publicatie nog ergens te vinden dat je weet?