Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 165398 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #75 Gepost op: 30 januari 2012, 21:30:53 »
Dat ziet er hoopvol uit kris.
Waarom zaai je liever voor de jaarwisseling?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #76 Gepost op: 30 januari 2012, 22:00:37 »
Dat ziet er hoopvol uit kris.
Waarom zaai je liever voor de jaarwisseling?

Om diverse redenen Bert . Sommige harde en dikke zaden hebben het nodig om heel de winter blootgesteld te worden aan de grillen van moeder natuur. Deze zaden moeten vooral veel vocht opzuigen om tot kieming te kunnen  komen. Andere hebben eerst weer een koudeperiode nodig opdat in de lente het kiemingsproces wordt op gang gezet. Een flinke portie sneeuw gevolgd door lente doet soms menig zaaipotje kiemen...
Sommige zaden hebben niks van dat alles nodig maar deze liggen dan maar gewoon hun (kiem)beurt af te wachten en kiemen wel wanneer de omstandigheden ideaal zijn.
Nog andere zaden moeten zo vers mogelijk gezaaid worden , dus eerder in de herfst als in de winter ...
Als we pas in de lente zaaien zullen een aantal zaden bijgevolg niet meer opkomen hetzelfde jaar en wachten tot het volgende jaar.
Door zo vroeg mogelijk te zaaien (best vanaf de herfst) zal je aan zoveel mogelijke criteria voldoen en allicht de beste resultaten hebben. Alleen zo'n pas gekiemde zaailingen breng ik  wel in veiligheid ....Strenge vorst zoals nu voorspeld wordt is  nefast voor dit jonge geweld .  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #77 Gepost op: 31 januari 2012, 09:08:20 »
Voor diegene die niet bekend is met de genus Rhodophiala hier een afbeelding van Rhodophiala rhodolirion genomen tijdens onze recente reis in Mendoza.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #78 Gepost op: 31 januari 2012, 15:29:23 »
Het moment van zaaien is uiteraard afhankelijk wanneer ik het toegezonden krijg.
Meestal is dat wel in de 2e week van januari,dit bewaar tot dat ik het ga zaaien in de koelkast.
Vaak zaai ik het direct uit,deze keer zal dat niet lukken,(weersomstandigheden,tijd)
Er zijn soorten die ik in 2 fases zaai als ik er b.v. veel zaad van heb zaai ik het een aantal weken in het verschil.
Probeer alles voor maart gezaaid te hebben,in een mengsel van zaai /stekgrond en zilverzand of brekerszand.
Strooi het daarna af met Japanse split of met een fijn soort vijvergrind.
Zo zal een ieder het wel op z,n eigen manier doen,met natuurlijk verschillende resultaten.
Misschien hebben anderen nog  suggesties/ideeen??
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 19:00:15 door Theo Stronks »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #79 Gepost op: 31 januari 2012, 19:34:08 »
Meestal is dat wel in de 2e week van januari,dit bewaar tot dat ik het ga zaaien in de koelkast.

Dag Theo . Ieder heeft idd zijn methode en als je daar succes mee hebt hoef je niks te wijzigen. Doch bepaalde soorten (oa bijv. bepaalde bolgewassen en pioenen maar ook sommige alpines etc...)hebben het echt nodig om reeds in de herfst te worden blootgesteld aan al die weersomstandigheden. Meestal gaat het hier om soorten met harde zaden.Als we die pas zaaien in de tweede helft van januari zal dat meestal niet lukken met dat kiemingsproces. Het is echt gecompliceerd en je kan er wellicht oneindig over bezig zijn ....Zo zijn er ook zaden  (komt ook al weer voor bij oa bolgewassen en ook weer onze pioenen)die -als je ze een tijdje opbergt en koel en droog bewaart - in een soort rust gaan ! Het probleem is dat ze daarna wat moeilijk uit die soort slaap zijn te krijgen.Ook voor deze soorten is het beter om ze zo vlug mogelijk te zaaien....Liefst al in de herfst.Als we dit niet doen ga je voor het zaaien allerlei truukjes moeten bovenhalen om ze uit hun rust te halen.
Heel veel bolgewassen worden best gezaaid in de periode dat ze als volwassen plant beginnen groeien . Dus bolgewassen van de herfst best in de herfst zaaien. Alle Cyclamen bijv worden best in september gezaaid , daar ook de lentebloeiers best zaaien in september. In het voorjaar zaaien geeft  voor de meeste Cyclamen een minder resultaat.Cyclamenzaden die we wegleggen gaan ook meestal in die rust...
Heel veel Ranunculaceae worden ook best in de herfst gezaaid. Bij deze zaden gaat de kiemkracht zo snel achteruit dat we ze best zo snel mogelijk zaaien .
Dus de moraal van het verhaal is dat alles afhankleijk is van hetgeen we zaaien .... Ik ken natuurlijk ook veel alpines die ook gewoon kiemen in het voorjaar zonder problemen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #80 Gepost op: 31 januari 2012, 19:56:18 »
Probeer alles voor maart gezaaid te hebben,in een mengsel van zaai /stekgrond en zilverzand of brekerszand.
Strooi het daarna af met Japanse split of met een fijn soort vijvergrind.

Dat is tot op heden ook mijn mengsel om in te zaaien Theo  . Al gebruik ik soms ook zaaigrond met japans split .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #81 Gepost op: 31 januari 2012, 21:47:33 »
Nuttige informatie Kris,bedankt hiervoor. ((14
Het in de herfst zaaien lukt alleen als ik het zaad v/d eigen planten zaai.
Zoals ik al zei v/d meeste verenigingen krijg ik het zaad in januari.
Blijf op deze manier wel aan het uitproberen.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #82 Gepost op: 1 februari 2012, 16:24:39 »
Theo,
Het tijdstip van kiemen en het kiemingspercentage is afhankelijk van een hele reeks factoren en kan per soort nog verschillen. Ik heb in het laatste nummer van het VRV blad een paar zaken na elkaar gezet waar je misschien iets aan hebt.
Ik zaai zelf al vele jaren zaden van bloembollen en het komt er vooral op neer om zelf tijdens een aantal jaren ervaring op te doen door effectief te zaaien en alles bij te houden (herkomst zaden, ouderdom zaden, eventuele voorbehandeling, zaaimedium, tijdstip van zaaien en tijdstip van kiemen,...). Aan de hand van je eigen vaststellingen en ongetwijfeld ook die van anderen, vind je wel de beste methode. En je kunt altijd de vraag stellen natuurlijk.
Verlies ook niet uit het oog dat de grootste problemen zich stellen na de kieming van de zaden.
Torhout, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #83 Gepost op: 1 februari 2012, 20:10:21 »
bedankt voor de info
zelf zaai ik ook rond de tweede week van januari.
Omdat we dan rond die tijd het zaad van de nrv (krijgen)
ook de grond die jullie gebruiken gebruik ik.
Ik doe wel mijn zaaibakken afdekken nog wel dat er genoeg ventilatie is.
dit als het regent de de zaaibakjes niet te nat worden.
Ik geef ze zelf water. ((12

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #84 Gepost op: 1 februari 2012, 20:35:59 »
Theo,
Het tijdstip van kiemen en het kiemingspercentage is afhankelijk van een hele reeks factoren en kan per soort nog verschillen. Ik heb in het laatste nummer van het VRV blad een paar zaken na elkaar gezet waar je misschien iets aan hebt.

Een echt "vademecum " voor de ware  liefhebber is  dat Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #85 Gepost op: 1 februari 2012, 21:44:49 »
Zo worden we steeds wijzer van elkaars tips. -7(

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #86 Gepost op: 1 februari 2012, 22:15:44 »
Zo worden we steeds wijzer van elkaars tips. -7(

Dat blijft het zalige van dit  forum Theo .Zo heb ik nog een proefje gedaan dit weekend ...
Ik had aardig wat Edraianthus soorten besteld dit jaar . Bij Harry (Jans) heb ik  al eens de resultaten gezien van het rechtstreeks zaaien van Edraianthus op tufsteen .Ik heb nu van elke portie ook wat zaad rechtstreeks op de stenen gezaaid ....Eens benieuwd of ik even goede resultaten kan behalen als Harry .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #87 Gepost op: 2 februari 2012, 12:48:10 »
Mijn ervaring met enkele Edraianthus soorten is (m.n. Edr.pumilio) dat ze zich uitzaaien  in tufsteen en ook wel andere stenige grond.
Jou methode Kris zal ook wel succes hebben.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #88 Gepost op: 2 februari 2012, 19:36:27 »
Mijn ervaring met enkele Edraianthus soorten is (m.n. Edr.pumilio) dat ze zich uitzaaien  in tufsteen en ook wel andere stenige grond.
Jou methode Kris zal ook wel succes hebben.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook wel Theo maar je zal alijd zien ......Als de natuur dit helemaal zelf doet lukt het altijd en als wij zelf ingrijpen en bijv. de zaadjes handmatig over de stenen verdelen dan ....?
Ik zou het wel super vinden , moet ik niet zitten verspenen en verplanten .Veel werk uitgespaard !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #89 Gepost op: 2 februari 2012, 19:50:24 »
Nog een weetje over zaaien van planten....en meer specifiek van pioenen ....
Gelukkig heeft Hendrik me hier tijdig over ingelicht anders had ik een ongewilde "abortus" gepleegd  .Als je pioenen zaait kan het zijn dat er het eerste seizoen schijnbaar niks gebeurd.Je ziet niks verschijnen in het potje , bovengronds gebeurd er niks ...Voel je het komen ? Bovengronds ....
Je denkt ach slecht zaad , ik kieper maar alles weg .Niet doen ...Stel dat je weet dat je pioenen altijd enkele jaren moet bijhouden want dat de kieming best enige tijd op zich laat wachten .Ben je al een stap in de goede richting maar nog niet helemaal...Want als je dat weet dan laat je vaak dat potje met zaden maar droog komen na de lente .Je denkt misschien even laat uitdrogen  en in de herfst proberen we het opnieuw. Maar wat gebeurt er nu (ik weet niet  dat dit altijd zo is en ook niet of het  bij alle pioenen zo is )in bepaalde gevallen? Het zaadje kiemt maar wel op een speciale manier. Het stuurt niks bovengronds maar wel ondergronds.Het eerste jaar wordt slechts een lange (peen)wortel naar beneden gestuurd en dat is het .Bovengronds niks te zien, geen kiemblaadjes .Die komen pas in het tweede seizoen .Dus best niet geheel laten uitdrogen want het is niet omdat je boven de grond niks merkt dat er niks aan de gang is ...
Ik tracht met bijgaande foto dit fenomeen aan te tonen .De bruine vlezige wortel was er al van vorig seizoen , het blad begint nu pas te ontluiken .  
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2012, 19:53:30 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "