Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 33596 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #210 Gepost op: 27 januari 2023, 17:31:59 »
Volgens de ervaren crocus kwekers is Crocus michelsonii niet zo gemakkelijk in cultuur.
Ik zal het maar houden bij beginnersluck.

Goe bezig Luc ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #211 Gepost op: 27 januari 2023, 17:33:13 »
Een eerste sieberi, opgekweekt uit zaad. (foto 1)
Crocus 'Michael Hoog's memory'. (foto 2 en 3)

Is dit het eerste jaar dat deze uit zaad opgekweekte C. sieberi bloeit Frankie? Hij is erg mooi, deze lijkt vooral een erg brede stamper te hebben of is dat een optische illusie?

Het is inderdaad de eerste keer dat deze bloeit, Steven en dit met een vrij brede stamper.

Die brede stamper lijkt mij vrij algemeen bij C. sieberi - de Janis beschrijft het als verdeelt de stijl zich bovenaan in drie, maar de drie delen blijven heel dicht op elkaar en als je goed kijkt is dit inderdaad zou, ze kleven als het ware aan elkaar.  Hier een exemplaar dat ik een paar weken geleden al liet zien. Ook uit zaad van de Crocus group.

Helemaal mee eens
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #212 Gepost op: 27 januari 2023, 17:39:13 »
Een eerste sieberi, opgekweekt uit zaad. (foto 1)

Heel mooi exemplaar Frankie, het blijft ook voor mij altijd een favoriete soort !

C. sieberi 'Hubert Edelsten' staat nu in volle bloei hier.
De stamper verdeelt zich wat meer in drie als de bloem ouder wordt.

Blijft een van de mooiste krokussen Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #213 Gepost op: 27 januari 2023, 17:44:23 »
De eerste vormen van de vele spontane zaailingen hier overal in de tuin komen in bloei , het jaarlijks hoogtepunt is in de tweede helft van februari

Wat vervelend Danny !  :o  Al die 'ongewenste' zaailingen  -2(

Het vooruitzicht naar nóg meer is schitterend.  Prettig ook om te proberen te achterhalen wie de ouders zijn, vooral als het hybrides blijken te zijn.

Intussen bloeit hier (3 weken later dan een soortgenoot) Crocus alatavicus - Purple alatau gedoopt door Augis.

Ik zou eigenlijk gans de maand februari verlof moeten nemen Luc om alles goed te kunnen opvolgen tenzij het slecht weer is natuurlijk .  -2(
Mooie beelden van mooie alatavicus !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #214 Gepost op: 27 januari 2023, 17:48:09 »
De laatste voor vandaag is een favoriet , Crocus seisumsiana

Is er één Crocus met zwarte helmknoppen die NIET tot de favorieten hoort Danny ??  -2( -2(
Hij is natuurlijk prachtig !

Ze zijn allemaal zo uitzonderlijk mooi hé Luc , die zwarte meeldraden hebben echt wel een meerwaarde . Jammer dat ze zo moeilijk zijn en niet massaal uitzaaien in de tuin .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #215 Gepost op: 27 januari 2023, 17:50:26 »
De krokus van de dag is deze Crocus gembosii x concinnus
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #216 Gepost op: 27 januari 2023, 18:04:15 »
De krokus van de dag is deze Crocus gembosii x concinnus

Misschien wel de Crocus van de week Danny !  :o

De variatie van de hybride is toch gigantisch als je die vergelijkt met de Crocus gembosii x concinnus 'Magic touch' die ik hoeger toonde...  ))5 ))5
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #217 Gepost op: 27 januari 2023, 19:06:13 »
De krokus van de dag is deze Crocus gembosii x concinnus

Misschien wel de Crocus van de week Danny !  :o

De variatie van de hybride is toch gigantisch als je die vergelijkt met de Crocus gembosii x concinnus 'Magic touch' die ik hoeger toonde...  ))5 ))5

Jazeker Luc , een blauw-paarse krokus met een mooi lijnenspel die kruist met een geel - oranje krokus met soms zwarte meeldraden of stamper met een mooi lijnenspel , dan bekom je de meest kleurrijke , de allermooiste krokussen die je maar kunt bedenken ........
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #218 Gepost op: 28 januari 2023, 11:39:10 »
Een eerste sieberi, opgekweekt uit zaad. (foto 1)
Crocus 'Michael Hoog's memory'. (foto 2 en 3)

Is dit het eerste jaar dat deze uit zaad opgekweekte C. sieberi bloeit Frankie? Hij is erg mooi, deze lijkt vooral een erg brede stamper te hebben of is dat een optische illusie?

Het is inderdaad de eerste keer dat deze bloeit, Steven en dit met een vrij brede stamper.

Die brede stamper lijkt mij vrij algemeen bij C. sieberi - de Janis beschrijft het als verdeelt de stijl zich bovenaan in drie, maar de drie delen blijven heel dicht op elkaar en als je goed kijkt is dit inderdaad zou, ze kleven als het ware aan elkaar.  Hier een exemplaar dat ik een paar weken geleden al liet zien. Ook uit zaad van de Crocus group.

Helemaal mee eens

Is ook zeker een van de toegevoegde waardes van C. sieberi die brede stamper; alleen bij deze leek hij wel nog breder dan 'normaal' dus vandaar mijn vraag. Soms is de stamper om duistere redenen onderontwikkeld maar blijkbaar is het tegenovergestelde ook mogelijk :-)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #219 Gepost op: 28 januari 2023, 11:44:19 »
Volgens de ervaren crocus kwekers is Crocus michelsonii niet zo gemakkelijk in cultuur.
Ik zal het maar houden bij beginnersluck.

Goe bezig Luc ! ((14

Dat deze soort moeilijk is mag zeker gezegd worden. Dit jaar ben ik na 3 jaren van zorg en toewijding deze C. michelsonii 'God's Look' kwijtgeraakt; een erg mooie oude cultivar van Janis. In die drie jaar heeft de knol zich niet 1x gedeeld helaas. Heb wel een klein traantje moeten laten....

Heb je deze zelf verzameld Luc tijdens je expeditie en is dit de eerste keer dat hij bloeit?
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 11:56:19 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #220 Gepost op: 28 januari 2023, 11:55:50 »
Een eerste sieberi, opgekweekt uit zaad. (foto 1)
Crocus 'Michael Hoog's memory'. (foto 2 en 3)

Is dit het eerste jaar dat deze uit zaad opgekweekte C. sieberi bloeit Frankie? Hij is erg mooi, deze lijkt vooral een erg brede stamper te hebben of is dat een optische illusie?

Het is inderdaad de eerste keer dat deze bloeit, Steven en dit met een vrij brede stamper.

Die brede stamper lijkt mij vrij algemeen bij C. sieberi - de Janis beschrijft het als verdeelt de stijl zich bovenaan in drie, maar de drie delen blijven heel dicht op elkaar en als je goed kijkt is dit inderdaad zou, ze kleven als het ware aan elkaar.  Hier een exemplaar dat ik een paar weken geleden al liet zien. Ook uit zaad van de Crocus group.

Helemaal mee eens

Is ook zeker een van de toegevoegde waardes van C. sieberi die brede stamper; alleen bij deze leek hij wel nog breder dan 'normaal' dus vandaar mijn vraag. Soms is de stamper om duistere redenen onderontwikkeld maar blijkbaar is het tegenovergestelde ook mogelijk :-)

Het heeft alles te maken met de timing van de foto Steven.  Aanvankelijk staan de drie delen van de stamper dicht tegen elkaar geprangd en elke dag ontwikkelen zich verder, worden groter/dikker tot ze uiteindelijk van elkaar weg groeien, net vóór dat gebeurt is de stamper het indrukwekkendst, als je dan net je foto neemt...
Uiteraard zijn er wel eens afwijkingen in beide richtingen door allerlei omstandigheden mogelijk.
Dit is alvast mijn observatie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #221 Gepost op: 28 januari 2023, 11:58:32 »
Een eerste sieberi, opgekweekt uit zaad. (foto 1)
Crocus 'Michael Hoog's memory'. (foto 2 en 3)

Is dit het eerste jaar dat deze uit zaad opgekweekte C. sieberi bloeit Frankie? Hij is erg mooi, deze lijkt vooral een erg brede stamper te hebben of is dat een optische illusie?

Het is inderdaad de eerste keer dat deze bloeit, Steven en dit met een vrij brede stamper.

Die brede stamper lijkt mij vrij algemeen bij C. sieberi - de Janis beschrijft het als verdeelt de stijl zich bovenaan in drie, maar de drie delen blijven heel dicht op elkaar en als je goed kijkt is dit inderdaad zou, ze kleven als het ware aan elkaar.  Hier een exemplaar dat ik een paar weken geleden al liet zien. Ook uit zaad van de Crocus group.

Helemaal mee eens

Is ook zeker een van de toegevoegde waardes van C. sieberi die brede stamper; alleen bij deze leek hij wel nog breder dan 'normaal' dus vandaar mijn vraag. Soms is de stamper om duistere redenen onderontwikkeld maar blijkbaar is het tegenovergestelde ook mogelijk :-)

Het heeft alles te maken met de timing van de foto Steven.  Aanvankelijk staan de drie delen van de stamper dicht tegen elkaar geprangd en elke dag ontwikkelen zich verder, worden groter/dikker tot ze uiteindelijk van elkaar weg groeien, net vóór dat gebeurt is de stamper het indrukwekkendst, als je dan net je foto neemt...
Uiteraard zijn er wel eens afwijkingen in beide richtingen door allerlei omstandigheden mogelijk.
Dit is alvast mijn observatie.

Ah dat is interressant Luc. Ik ga daar eens goed op letten vanaf nu.... Het is toch wonderbaarlijk hoeveel 'geheimen' de crocussen voor ons hebben en we nog haast elke dag weer iets nieuws ontdekken  ((12
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #222 Gepost op: 28 januari 2023, 12:02:20 »
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat deze C. x heuffelianus 'Polar King' een virusje heeft maar niets blijkt minder waar... het 'hoort' zo.... Weet alleen nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden....
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #223 Gepost op: 28 januari 2023, 12:13:46 »
Niet door elke Crocus liefhebber geprezen maar persoonlijk vind ik hem erg mooi en iets gracieus hebben.
Je vous présente: C. nevadensis
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #224 Gepost op: 29 januari 2023, 12:00:42 »
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat deze C. x heuffelianus 'Polar King' een virusje heeft maar niets blijkt minder waar... het 'hoort' zo.... Weet alleen nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden....

 ))4  Ik zou die toch heel erg ver van de rest van mijn verzameling houden Steven....  :-X
Harelbeke-West-Vlaanderen