Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 158655 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2011, 09:36:38 »
Straks weet Valentin niet meer voor welk clubblaadje hij eerst moet schrijven?  ;)

We duimen in de eerste plaats toch voor ons tijdschrift Frankie !!!    ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2011, 12:59:41 »
Het is een feit dat er steeds meer aandacht komt voor sneeuwklokjes en dat de kennis en uitgebreide ervaringen ermee, nog bij een beperkt aantal liefhebbers zit. Ik merk die stijgende vraag aan PB, aanvragen voor deze Belgische Galanthus, vragen om lezingen overal te lande en in Nederland. Vorig jaar mocht ik een groot artikel schrijven in het 'Yearbook 2009-2010 on tulips, daffodils and snowdrops' van de Royal Horticultural Society. Dat heeft heel wat nieuwe contacten opgeleverd.
Maar wat ik ook merk is dat er verschillende liefhebbers met een grote collectie en heel wat kennis, in de anonimiteit blijven.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2011, 14:06:05 »
Het is een feit dat er steeds meer aandacht komt voor sneeuwklokjes en dat de kennis en uitgebreide ervaringen ermee, nog bij een beperkt aantal liefhebbers zit. Ik merk die stijgende vraag aan PB, aanvragen voor deze Belgische Galanthus, vragen om lezingen overal te lande en in Nederland. Vorig jaar mocht ik een groot artikel schrijven in het 'Yearbook 2009-2010 on tulips, daffodils and snowdrops' van de Royal Horticultural Society. Dat heeft heel wat nieuwe contacten opgeleverd.
Maar wat ik ook merk is dat er verschillende liefhebbers met een grote collectie en heel wat kennis, in de anonimiteit blijven.

Kunnen we alleen maar blij mee zijn Valentin. En hopelijk treden die anoniemen toch naar voor ....
Was ook één van de redenen om te starten met dit forum!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2011, 20:48:15 »
Het is een feit dat er steeds meer aandacht komt voor sneeuwklokjes en dat de kennis en uitgebreide ervaringen ermee, nog bij een beperkt aantal liefhebbers zit. Ik merk die stijgende vraag aan PB, aanvragen voor deze Belgische Galanthus, vragen om lezingen overal te lande en in Nederland. Vorig jaar mocht ik een groot artikel schrijven in het 'Yearbook 2009-2010 on tulips, daffodils and snowdrops' van de Royal Horticultural Society. Dat heeft heel wat nieuwe contacten opgeleverd.
Maar wat ik ook merk is dat er verschillende liefhebbers met een grote collectie en heel wat kennis, in de anonimiteit blijven.

Kunnen we alleen maar blij mee zijn Valentin. En hopelijk treden die anoniemen toch naar voor ....
Was ook één van de redenen om te starten met dit forum!

Zo is dat, Kris, Valentin. Al die specifieke kennis over teelt van bepaalde genussen in Vlaanderen zoals Galanthus zijnde, mag niet verloren gaan. Via dit forum of het tijdschrift.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #34 Gepost op: 8 januari 2011, 22:06:29 »
Ik zal hier graag blijven posten over de Belgische sneeuwklokjes om anderen ook mee te enthousiasmeren. Maar ik heb ondertussen hier op het forum toch ook al diverse dingen bijgeleerd... Kruisbestuiving zeker?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #35 Gepost op: 9 januari 2011, 09:53:45 »
Ik zal hier graag blijven posten over de Belgische sneeuwklokjes om anderen ook mee te enthousiasmeren. Maar ik heb ondertussen hier op het forum toch ook al diverse dingen bijgeleerd... Kruisbestuiving zeker?

Daar zijn we blij mee Valentin, blijkt dan ook dat we ons doel niet gemist hebben !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #36 Gepost op: 9 januari 2011, 09:58:39 »
Mooi serietje Valentin : ik ben zeker geen Galantofiel, maar Grakes yellow draagt hier mijn voorkeur weg.

Ik kan mezelf bezwaarlijk een Galanthofiel noemen met mijn circa 20 verschillende soortjes/cv's ...Toch wil ik ze niet missen in de tuin. Ze hebben het grote voordeel om voor wat kleur te zorgen in de nog donkere dagen. En ja , zo ben ik dan ook weer .....als ik er dan toch een aantal een plaats wil geven zoek ik toch weer naar speciale soortjes of enkele uitdagingen ...Ik kan dat niet laten dan ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2011, 10:02:38 »
Een aantal van de Belgische sneeuwklokjes die ik hierboven voorstelde, zijn al verkrijgbaar. 
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #38 Gepost op: 9 januari 2011, 10:09:29 »
Galanthofiel of niet ::), het blijft kriebelen ;D ;D.
Voor verdere verrijking van de kennis, misschien een intressant artikeltje over vermeerdering door zaad. Artikel staat op de site van de Stichting Zaaigoed.
Zie http://www.zaadgoed.nl/kiemkracht2006.pdf. Veel leesplezier.


Ik zie zojuist dat Jan vd Sijpe, Galanthus.be weer nieuw leven ingeblazen heeft, nog meer om van te genieten.
Zie http://www.plantshop.info/index.cfm?action=home:main.page&c=1. Hopelijk heeft Jan er nu een goede beveiliging op zitten 8). Jan succes en bedankt.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 11:25:29 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #39 Gepost op: 9 januari 2011, 17:01:08 »
Cor, ik had wel meer verwacht van het artikel over zaaien, in feite krijg je er gewoon géén info over, niet?.
Ik moet overigens zeggen dat ik van het artikel over Postema sowieso veel meer verwachtte. ALs hij het zelf had mogen doen was het veel beter dan een oppervlakkig sfeerschetsje geworden. Hij is erom bekend om de basics en de essentie daarvan zeer goed te kennen en te bevatten.
 In deze thread 'Belgische sneeuwklokjes' [/b] wil ik toch even zeggen dat ik ook door zaad vermeerder en selecties maak. Ik doe ook al enkele jaren handkruisngen, maar de eerste bloei, tja dat laat nog wel even op zich wachten....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #40 Gepost op: 9 januari 2011, 18:28:32 »
Cor, ik had wel meer verwacht van het artikel over zaaien, in feite krijg je er gewoon géén info over, niet?.
Ben ik helemaal met je eens Valentin, maar in welk blad of magazine worden nog wel diepgaande artikelen geplaatst?? :( Het is allemaal turbo-taal en dertien in een dozijn, verhaaltjes.

Citaat
Ik moet overigens zeggen dat ik van het artikel over Postema sowieso veel meer verwachtte. ALs hij het zelf had mogen doen was het veel beter dan een oppervlakkig sfeerschetsje geworden. Hij is erom bekend om de basics en de essentie daarvan zeer goed te kennen en te bevatten.
Hij zal zelf weinig invloed op de inhoud hebben gehad :'(.

Citaat
In deze thread 'Belgische sneeuwklokjes' [/b] wil ik toch even zeggen dat ik ook door zaad vermeerder en selecties maak. Ik doe ook al enkele jaren handkruisngen, maar de eerste bloei, tja dat laat nog wel even op zich wachten....
Maar wat let je om zelf eens een artikel te schrijven eventueel in combinatie met chipping ::) :-*
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 18:38:44 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #41 Gepost op: 9 januari 2011, 22:25:01 »
Cor ,
1 ik schrijf hierover nog geen artikel omdat ik vind dat ik best wacht tot er resultaten zijn, dwz bloeiende exemplaren. Dan zou ik er wel een aparte rubriek voor maken, niet?
2 in deze thread vind ik het niet meteen passen, ik wil dit deel echt aan Belgische sneeuwklokjes besteden
Maar toch bedankt voor je bijdrage!
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2011, 17:05:07 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cathy Portier

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
  • alpenplantenkwekers uit Brugge
    • alpenplanten.be
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2011, 18:33:25 »
Cor,

Jij (en Google) zijn ons voor ;D. Het was de bedoeling om de nieuwe site van galanthus.be pas volgende week te lanceren. De meeste teksten en foto's waren al correct, enkel de shop werkt nog niet ;-)

Volgende week mag je nog eens gaan kijken  ;)

-- jan -
Cathy & Jan, alpenplantenkwekers uit Brugge

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2011, 22:11:48 »
had de nieuwe site ook al even bekeken ,zag er goed uit

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2011, 23:25:11 »
Toch jammer dat er geen site meer zal zijn met een specifiek, informatief karakter over de Belgische sneeuwklokjes. In de toekomst plan ik wel een site over mijn tuin "Grakes Heredij" en daarin zal ik het uitgebreid hebben over de Belgische sneeuwklokjes die door vele liefhebbers zijn benoemd.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'