Auteur Topic: eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht  (gelezen 6929 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Gepost op: 5 november 2010, 15:19:00 »
Wie kan me helpen aan een eritrichium nanum ? hopelijk is er iemand die deze plant verkoopt en morgen naar Gent komt - anders via de post of op de voorjaarsvergadering ?
Hopelijk wil er iemand zo een alpen vergeet me nietje aan mij verkopen !
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2010, 16:03:50 »
Morgen zal je allicht die plant niet zien, Lily-Anne. Er zijn niet zoveel mensen die die plant kweken, gewoonweg omdat het één van allermoeilijkste te kweken alpenplanten is. Een typische plant voor in tufsteen of de alpiene kas. De enigste (dichtbij) persoon die ze kweekt is Ger Van Den Beuken. Hij heeft meestal wel wat materiaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2010, 18:46:36 »
Oei Lily-Anne, nu word je wel heel ambitieus...  ;)
Ik moet Frankie bijtreden : Eritrichium nanum, ook wel de Koning van de Alpen genoemd, is in cultuur bijzonder zeldzaam en vreselijk moeilijk om in leven te houden, laat staan te laten bloeien.
Als je'r één vindt dan wens ik je alvast alle succes toe.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2010, 19:02:08 »
Wie kan me helpen aan een eritrichium nanum ? hopelijk is er iemand die deze plant verkoopt en morgen naar Gent komt - anders via de post of op de voorjaarsvergadering ?
Hopelijk wil er iemand zo een alpen vergeet me nietje aan mij verkopen !
groetjes
Lily-Anne

Sorry, Lily-Anne, ik kan je alleen een fotootje aanbieden uit Italië van afgelopen zomer.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2010, 19:09:24 »
Heel mooi, Pim, ik heb al anderhalf jaar een E. howardii in een tufsteen. Hopelijk krijg ik hem de winter door en laat hij wat van die hemelsblauwe bloemen zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2010, 19:54:55 »
Oei Lily-Anne, nu word je wel heel ambitieus...  ;)
Ik moet Frankie bijtreden : Eritrichium nanum, ook wel de Koning van de Alpen genoemd, is in cultuur bijzonder zeldzaam en vreselijk moeilijk om in leven te houden, laat staan te laten bloeien.
Als je'r één vindt dan wens ik je alvast alle succes toe.

Ik heb ze al wel tiental keren geprobeerd in de kas (in pot) en ze houden het nooit heel lang vol.Hoogstens enkele jaren.
Ook in tufsteen heb ik er nog geen successen mee kunnen halen..... :(
In de kas hebben ze in de zomer snel last van schimmels, vooral als het broeierig warm wordt voor een periode.Na de winter zijn ze ook erg tricky. De periode dat ze na hun rust terug op gang moeten komen is ook vaak dodelijk. Er zijn nu eenmaal  ook een heleboel (hoog)alpiene planten die hier niet te kweken zijn!
En we moeten ze dan maar gaan bewonderen in de natuur zoals Pim heeft gedaan.Ik vraag me trouwens af of ze zelfs in de natuur niet kortlevend zijn.
Wij gaan er nog te vaak van uit dat planten altijd heel lang leven. Ook in de natuur zijn er soorten die niet zo lang mee gaan .
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 19:58:17 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2010, 20:10:35 »
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Kris !
Ik heb ook nog nooit een pol van 30 cm doorsnee of zo gezien in het hooggebergte...  ::) :-\
10-12 cm lijkt al veel ! Maar ze zijn dan ook oogverblindend mooi !
Nog bedankt voor de foto Pim !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2010, 23:02:56 »
Ik wist helemaal niet dat ze zo moeilijk te houden waren - ik vond ze zo betoverend mooi dat ik ze graag wou hebben in de tuin .Ik begrijp nu wel duidelijk dat dit in onze tuin en met mijn middelen niet zal kunnen .Ik zal de mooie foto van Pim Hols dan maar printen en af en toe eens bekijken .Aan de echt moeilijke soorten moet ik niet beginnen dat besef ik wel .
Groetjes en bedankt voor de reacties
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2010, 23:26:13 »
Ik wist helemaal niet dat ze zo moeilijk te houden waren - ik vond ze zo betoverend mooi dat ik ze graag wou hebben in de tuin .Ik begrijp nu wel duidelijk dat dit in onze tuin en met mijn middelen niet zal kunnen .Ik zal de mooie foto van Pim Hols dan maar printen en af en toe eens bekijken .Aan de echt moeilijke soorten moet ik niet beginnen dat besef ik wel .
Groetjes en bedankt voor de reacties
Lily-Anne

Ik zou me niet zo snel laten ontmoedigen, Lily-Anne. Er zijn toch wel een paar enkelingen die er in slagen hem in leven te houden en zelfs er mee voortkweken. Ik denk altijd, wat een ander kan, moet ik ook kunnen. Als er geen speciale apparatuur vereist is natuurlijk. Het is zoals Kris zegt: een alpiene kas is niet altijd noodzakelijk voor bepaalde alpines. Schimmels kunnen bij dergelijke planten gauw optreden. Mijn exemplaar bijvoorbeeld staat pal op het zuidwesten, dus bijna altijd in de wind (zoals in de natuur, en schimmels hebben geen kans). Vanaf eind september tot begin april plaats ik een plexiplaat boven de plant zodat er geen druppel opvalt. Ik hou de vingers gekruist en zie hoopvol het volgend voorjaar tegemoet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 6 november 2010, 12:55:52 »
Ik wist helemaal niet dat ze zo moeilijk te houden waren - ik vond ze zo betoverend mooi dat ik ze graag wou hebben in de tuin .Ik begrijp nu wel duidelijk dat dit in onze tuin en met mijn middelen niet zal kunnen .Ik zal de mooie foto van Pim Hols dan maar printen en af en toe eens bekijken .Aan de echt moeilijke soorten moet ik niet beginnen dat besef ik wel .
Groetjes en bedankt voor de reacties
Lily-Anne

Beste Lily-Anne,
a.s. zaterdag geef ik een presentatie over Patagonie in Utrecht. Indien er nog interesse bestaat voor Eritrichium nanum kan ik wel een of meerder exemplaren voor je mee brengen naar Utrecht.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2010, 19:37:36 »
Dank je Ger voor het aanbod , maar volgend W.E. hebben we al andere plannen - als het voor jou mogelijk is , dan zou het me wel interesseren om deze plant op 1 van de volgende vergaderingen van jou te kunnen kopen - wel lief dat je me de kans zou willen geven om het te proberen - Ondertussen zou ik wel al wat kunnen opzoeken ,hoe ik dit best zou kunnen aanpakken , want als ik de kans krijg om het te proberen ,dan wil ik ook wel de beste omstandigheden proberen geven .Alle tips zijn welkom
groetjes en  het was fijn om je vandaag ontmoet te hebben !
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2010, 21:48:20 »
Dank je Ger voor het aanbod , maar volgend W.E. hebben we al andere plannen - als het voor jou mogelijk is , dan zou het me wel interesseren om deze plant op 1 van de volgende vergaderingen van jou te kunnen kopen - wel lief dat je me de kans zou willen geven om het te proberen - Ondertussen zou ik wel al wat kunnen opzoeken ,hoe ik dit best zou kunnen aanpakken , want als ik de kans krijg om het te proberen ,dan wil ik ook wel de beste omstandigheden proberen geven .Alle tips zijn welkom
groetjes en  het was fijn om je vandaag ontmoet te hebben !
Lily-Anne

Eh... ik denk dat je het verkeerd voor hebt, want Ger was vandaag niet aanwezig. Hij is de persoon waarvan ik je sprak uit Horst, nabij Venlo en de Duitse grens die Eritrichium kweekt. Hij is tevens de president van Nederlandse rotsplanten vereniging (NRV). Je kan hem terugvinden elk jaar op de verkoopdagen van de NRV op het terrein van de universiteit van Utrecht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2010, 22:20:51 »
Heel mooi, Pim, ik heb al anderhalf jaar een E. howardii in een tufsteen. Hopelijk krijg ik hem de winter door en laat hij wat van die hemelsblauwe bloemen zien.
Bedankt Frankie! Ik hoop dat het je lukt. Wie niet waagt, wie niet wint. De bloei zal een fraaie beloning zijn als je slaagt.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2010, 22:31:32 »
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Kris !
Ik heb ook nog nooit een pol van 30 cm doorsnee of zo gezien in het hooggebergte...  ::) :-\
10-12 cm lijkt al veel ! Maar ze zijn dan ook oogverblindend mooi !
Nog bedankt voor de foto Pim !
Heel graag gedaan Luc!
Nog eentje speciaal voor u!
Eritrichium nanum in combinatie met Minuartia sedoides, Dwergveldmuur, lokatie Dolemieten, San Martino di Castrozza, juli 2010.
Heemskerk, Noord-Holland

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:eritrichium nanum ( alpen vergeet me nietje) gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2010, 09:03:15 »
Zaden zijn oa. verkrijgbaar bij Vladislav Piatek (  http://www.alpine-seeds.com/  ). Een paar weken geleden vertelde hij me dat hij zaden hiervan beschikbaar had. Ik weet niet of dit nu nog het geval is. Ik heb nog nooit zaden van hem besteld, dus ik kan ook niks zeggen over de kwaliteit.
Verder wil ik net zoals de andere mensen hier meegeven dat je de schoonheid van deze plant moet gaan bewonderen in de bergen. Ik ken een paar tuinen waar hij een paar jaar in leven blijft en bloeit, maar de bloei is dan vrij bescheiden in vergelijking met hoe hij bloeit op zijn natuurlijke standplaats.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains