Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

mierennesten in de rotstuin !!!

(1/4) > >>

Lily-Anne Vereecken:
Al verschillende jaren heb ik redelijk veel mierennesten in de rotstuin - af en toe worden de planten zo ondergraven , dat ze onder het zand terechtkomen ( vlak voor ze gaan uitvliegen ) ofwel  hangen de planten in de grond , zonder dat ze grond  raken, omdat de mieren een gat onder de planten maken voor hun nest .Dit is natuurlijk gevaarlijk om de plant te verliezen bij warm weer .
Wie weet raad, hoe ik ze best en definitief kan bestrijden want zo mag het zeker niet blijven duren .
bedankt voor elke tip
Lily-Anne

Frankie Wulleman:
Ja Lily-Anne, dat klinkt bekend in de oren. In mijn rotstuin is het ook elk jaar het zelfde liedje. De rotstuin is een favoriete woonplaats voor mieren. Vanaf begin mei speur ik naar beginnende mierennesten. Die herken je aan de kleine gaatjes aan de bodem waarlangs ze overtollige aarde naar buiten duwen. Dan klop ik op een naburige steen tot er een aantal mieren naar boven komt. Dan bestook ik die met één of ander mierenpoeder die ze dan meedragen naar het nest. Soms wordt het nest op die manier uitgeroeid of wordt het nest verplaatst en is het herbeginnen. Het klinkt misschien een beetje wreed, maar het zijn de planten of de mieren, en dan is de keuze rap gemaakt.

Lily-Anne Vereecken:
een mierenpoeder zie ik niet zo zitten ,omdat ik nogal veel amfibieën in de tuin heb en die ook af en toe in de rotstuin tegen kom .Ik zou niet graag hebben dat het mierenpoeder aan de pootjes van de salamanders en kikkers zou komen ( niet gezond denk ik )
Ik had al gedacht aan een mierenspray met een lange spuiter speciaal voor nesten , maar vrees dat de wortels van de planten daar dan weer niet blij mee zullen zijn .
Een pot met vochtige aarde 14 op het nest zetten is ook een middel dat kan helpen ,maar dat is dan ook de dood voor de plant .
Zijn er nog andere middeltjes die geen kwaad kunnen voor de rotsplanten en de amfibieën?
Ik kan eens proberen met mierendoosjes , maar de resultaten vallen vaak tegen als ik ze gebruik op ons terras
help!
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens:
Er bestaan nu mierendoosjes met een biologisch verantwoord gif (voor zover dat mogelijk is) van Ecostyle. Je moet er iedere dag wat vloeistof in gieten en het werkt heel vlug (na 2 tot 3 dagen is een volledige kolonie uitgeroeid). Ik ben er alleszins heel tevreden over.
MAAR er zijn wel twee opmerkingen:
Ten eerste: het gif is dodelijk voor alle koudbloedige dieren, dus ook voor amfibieën.. het zit wel in een afgesloten doosje maar toch.
Ten tweede: je mag het niet in de zon zetten daar de vloeistof dan na een uur verdampt is, je kan het natuurlijk wel onder een pot in de schaduw zetten...dit heb ik gedaan en dan is het toch nog vlugger verdampt dan als je het gewoon in de schaduw kunt zetten maar het werkt toch voldoende.

Lily-Anne Vereecken:
goede tip om aan ecostyle te denken - ik ben op hun website gaan kijken en heb mijn vraag op een contact formulier kunnen zetten - ik hoop dat ze antwoorden , dan zal ik het antwoord hier ook laten weten
groetjes
Lily-Anne

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie