Auteur Topic: Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is  (gelezen 46322 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2010, 20:10:23 »
Sempervivums zijn misschien wel gemeengoed geworden en worden dan wel vaak als ordinaire of te gemakkelijke  rotsplanten versleten maar de kleuren mogen er toch wel zijn.
Ook Ceterach officinarum ziet er altijd goed uit zonder te bloeien.Dit minivarentje kan tegen de zon en houd van kalk.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2010, 22:10:10 »
Nog een mooie Draba ,zeker als we hem van kortbij gaan bewonderen is Draba polytricha. Op de vindplaats in NO Turkije waren ze wel iets grijzer.

Draba polytricha is ook één van mijn favorieten, zowel in bloei als zonder bloemen is hij werkelijk een plaatje, vooral in een steen. Je had dan ook nog eens het geluk hem te zien in de vrije natuur? In wat voor condities groeien ze daar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2010, 22:18:43 »
Draba polytricha is ook één van mijn favorieten, zowel in bloei als zonder bloemen is hij werkelijk een plaatje, vooral in een steen. Je had dan ook nog eens het geluk hem te zien in de vrije natuur? In wat voor condities groeien ze daar?

In net dezelfde omstandigheden Frankie ,bijna altijd in kalkrijke stenen .
Vaak op de hoogste en soms meest onbereikbare plaatsen.Bij gelegenheid krijg je nog wel foto's te zien. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2010, 22:20:47 »
Citaat van: Pim Hols link=topic=1 8)10.msg3342#msg3342 date=1279054323
Eveneens bijzonder boeiend, ook na de bloei;
Draba sphaeroides en Phlox austromontana.

Schitterende rozetjes die Draba ! Mooie shots Pim  8)
Bedankt voor je complimenten Kris,
Er valt nog meer dan genoeg te genieten zonder bloei.
Nog slechts enkele voorbeelden:

Dianthus lumnitzeri
Saxifraga marginata species
Saxifraga oppositifolia collected Cole de Puortalet 1
Saxifraga paniculata 'Labradorica'

Draba's en Saxifraga's behoren ook tot mijn favoriete kussenvormende rotsplanten, Pim. Er gaat waarschijnlijk geen dag voorbij dat ik ze eens bekijk. Het is zelfs een beetje een verslaving geworden.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2010, 22:21:57 »
Draba polytricha is ook één van mijn favorieten, zowel in bloei als zonder bloemen is hij werkelijk een plaatje, vooral in een steen. Je had dan ook nog eens het geluk hem te zien in de vrije natuur? In wat voor condities groeien ze daar?

In net dezelfde omstandigheden Frankie ,bijna altijd in kalkrijke stenen .
Vaak op de hoogste en soms meest onbereikbare plaatsen.Bij gelegenheid krijg je nog wel foto's te zien. 

Ik zie er naar uit, Kris. :P
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:19:52 »
Sempervivums zijn misschien wel gemeengoed geworden en worden dan wel vaak als ordinaire of te gemakkelijke  rotsplanten versleten maar de kleuren mogen er toch wel zijn.
Ook Ceterach officinarum ziet er altijd goed uit zonder te bloeien.Dit minivarentje kan tegen de zon en houd van kalk.

Het mag al eens gemakkelijk zijn, deze sempervivum kocht ik jaren geleden in een tuincentrum vanwege zijn mooie kleuren. (foto 1)
Ook deze jovibarba, hier met een Draba archibaldii als naaste buur, staat in de rotstuin om dezelfde reden. (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:34:56 »
Hier nog eens enkele saxjes in de spotligts. De rozettenvormende polletjes blijven me iedere dag opnieuw bekoren.
De botanische Saxifraga juniperifolia, uit de Kaukasus, Bulgarije en Turkije (foto 1) is niet altijd even rijk bloeiend maar zijn stekelige pol maakt veel goed.
Saxifraga 'Roklan' (foto 2) vormt een hard matje.
Saxifraga 'Arabella' (foto 3) maakt iets grotere rozetjes in een bekoorlijke blauwgroengrijze kleur, die tesamen een compact heuveltje vormen.
Saxifraga x anglica ‘Cranbourne’ (foto 4), is door de jaren heen een klassieker geworden in het opwindende saxifragawereldje, die in een tufsteen nog aantrekkelijker wordt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:36:13 »
Ziet er goed uit Frankie ! Saxen zijn dus wel echt planten voor de 4 jaargetijden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #23 Gepost op: 16 augustus 2010, 19:49:20 »
Niet alleen Saxjes hebben intrigerende polvormen. Deze Arenaria lithops is ook een hele aardige. (foto 1)
Ook androsaces hebben veelal mooie rozetten zoals Androsace himalaica (foto 2) en Androsace sarmentosa 'Watkinsii' (foto 3) die op den duur een grote mat vormt.
Dianthus microlepsis toonde ik dit voorjaar vol met bloemen zodat het kussen niet zichtbaar was, nu kun je het zilverblauwe polletje ook eens zien.(foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2010, 19:37:33 »
Een rozet van een Saxifraga longifolia (foto 1) kan iedereen ook wel waarderen, zeker? Ondertussen uitgegroeid tot een echte klassieker in de meeste rotstuinen.
Minder bekend, maar daarom niet minder mooi is Saxifraga paniculata minutissima (foto 2). Dit jaar heb ik eens een scheutje in een tufsteen geplaatst, met de bedoeling om nog een compacter polletje te verkrijgen.
Picea abies 'Little Gem' (foto 3) is één van de vele coniferen die het jaar rond voor een mooi silhouet zorgt in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2010, 19:40:56 »
Niet alleen mooie polvormende planten houden de rotstuin boeiend, de lijnwerking van stenen in combinatie met de planten vindt ik ook al fraai. (foto 1 en 2).
En bezie de rotstuin eens vanuit een andere hoek, van bovenaf bijvoorbeeld. Dan krijg je nog een mooier overzicht van de planten die een opmerkelijk mozaïek vormen. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2010, 21:23:02 »
Hier nog eens enkele saxjes in de spotligts. De rozettenvormende polletjes blijven me iedere dag opnieuw bekoren.
De botanische Saxifraga juniperifolia, uit de Kaukasus, Bulgarije en Turkije (foto 1) is niet altijd even rijk bloeiend maar zijn stekelige pol maakt veel goed.
Saxifraga 'Roklan' (foto 2) vormt een hard matje.
Saxifraga 'Arabella' (foto 3) maakt iets grotere rozetjes in een bekoorlijke blauwgroengrijze kleur, die tesamen een compact heuveltje vormen.
Saxifraga x anglica ‘Cranbourne’ (foto 4), is door de jaren heen een klassieker geworden in het opwindende saxifragawereldje, die in een tufsteen nog aantrekkelijker wordt.

Prachtige exemplaren Frankie, mijn complimenten. 'Zo hoort het' !
Hier wat beelden uit de natuur.
Saxifraga squarrosa, Stijve Steenbreek, lokatie Dolemieten, San Martino di Castrozza.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2010, 22:05:49 »
Hier nog eens enkele saxjes in de spotligts. De rozettenvormende polletjes blijven me iedere dag opnieuw bekoren.
De botanische Saxifraga juniperifolia, uit de Kaukasus, Bulgarije en Turkije (foto 1) is niet altijd even rijk bloeiend maar zijn stekelige pol maakt veel goed.
Saxifraga 'Roklan' (foto 2) vormt een hard matje.
Saxifraga 'Arabella' (foto 3) maakt iets grotere rozetjes in een bekoorlijke blauwgroengrijze kleur, die tesamen een compact heuveltje vormen.
Saxifraga x anglica ‘Cranbourne’ (foto 4), is door de jaren heen een klassieker geworden in het opwindende saxifragawereldje, die in een tufsteen nog aantrekkelijker wordt.

Prachtige exemplaren Frankie, mijn complimenten. 'Zo hoort het' !
Hier wat beelden uit de natuur.
Saxifraga squarrosa, Stijve Steenbreek, lokatie Dolemieten, San Martino di Castrozza.

Magnifieke saxifraga daar in de Dolomieten. In het wild lijken ze altijd net ietsje mooier of is dit maar een gedacht?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:42:09 »
Jaja mooi gerief Frankie en Pim.
Deze Acantholimon is al even uitgebloeid maar van ver lijkt het nog of hij volop bloeit.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2010, 21:18:41 »
Planten hoeven inderdaad niet te bloeien om de aandacht te trekken.

Deze inmiddels 12 tot 15 jaar oude Arenaria tetraquetra var granatensis heeft bijna een doormeter van 40 cm en vlijt zich netjes tussen en over de rotsen.

Deze kleine Daphne petrea "Persebee" vond ook de energie om nog eens te gaan bloeien en dit jonge plantje van Silene hookeri var. ingrammii produceert nu al zo'n 3 maanden telkens weer en opéénvolgend 1 bloempje.

Harelbeke-West-Vlaanderen