Algemeen > Ontspanning

Mooiste planten en plantenmomenten van 2013

<< < (27/28) > >>

Gerrit Eijkelenboom:
Welaan, dat is mooi. Het ontdubbelen van bestanden. Het wegdoen van dubbele eenheden. Een geheel andere betekenis van het woord. Maar wel heel spitsvondig.

In het geval van Luc's orchidee: Ik denk niet dat Luc het heeft over een dubbelbloemige orchidee, (gevuldbloemig) want die bestaat niet bij deze soort. (bij mijn weten)

Hij bedoelt denk ik te zeggen dat er vorig jaar 1 bloeisteel stond en nu twee. Maar dat heet verdubbelen.

Sommige bolgewassen kunnen zich spontaan ontdubbelen, bv als ze stolonen hebben. Dat zijn torpedo-achtige bollen, die zich van de hoofdbol verwijderen. Bij sommige Arisaema's is dat het geval en dan krijg je een kring van jonge plantjes die rond de moederplant staan en dan als zelfstandige plant later door het leven gaan.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  3 januari 2014, 10:04:10 ---
Hij bedoelt denk ik te zeggen dat er vorig jaar 1 bloeisteel stond en nu twee. Maar dat heet verdubbelen.


--- Einde van citaat ---

Je hebt het bij het rechte eind Gerrit, maar in het Vlaams wordt voor dit fenomeen ook "ontdubbelen" gebruikt - zie ook mijn hogere link naar het Vlaams woordenboek !
Toch mooi die diversiteit en rijkdom in onze zelfde taal die dan toch weer niet helemaal dezelfde blijkt  11))
Alvast dank voor de steun, Henk !  6))

Luc Gilgemyn:
Overigens moet het begin van 2014 niet noodzakelijk het einde zijn van deze thread om onze hoogtepunten uit 2013 te laten zien !  ))8 :P

De overweldigende bloei van mijn Hepatica japonica "Hakurin" zorgde vorig jaar voor een vroeg hoogtepunt, vooral omdat hij het jaar voordien niet één bloempje had geproduceerd.  In 2013 maakte hij die nalatigheid ruimschoots goed !

Gerrit Eijkelenboom:
Verbluffend.

Cor van Kapel:
Mooi potteke Luc, het wachten wel waard geweest in iedergeval, "ontdubbelt" of "verdubbelt" ))5 _010 maakt niet uit. Hij is schoan !!! ;D.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie