Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze

<< < (2/4) > >>

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Pim Hols op 25 oktober 2010, 21:32:05 ---Vorig jaar in Zwitserland kwam ik dit groepje tegen. Waarschijnlijk eveneens Pinguicula vulgaris.
Dit was, om precies te zijn op de Grimselpass op zo'n 2300 meter. Ik kom ze 'meestal' niet in bloei tegen in de vakantie, maar dit was een voltreffer.
Fraai toch??

--- Einde van citaat ---

Wees maar zeker dat ze fraai zijn Pim ! Wij hebben in Oostenrijk ooit vulgaris en alpina in het wild gezien.(in bloei in juni ergens)Zelfs tijdens onze reis in China kwamen we Pinguicula tegen ...
Ook dit jaar in Turkije kwamen we ze weer tegen .Deze keer weer een andere soort .Dus ze zijn aardig aktief en attraktief in heel wat berggebieden.
Misschien nog eens foto's opsnorren ...

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Pim Hols op 25 oktober 2010, 21:32:05 ---Vorig jaar in Zwitserland kwam ik dit groepje tegen. Waarschijnlijk eveneens Pinguicula vulgaris.
Dit was, om precies te zijn op de Grimselpass op zo'n 2300 meter. Ik kom ze 'meestal' niet in bloei tegen in de vakantie, maar dit was een voltreffer.

Fraai toch??

--- Einde van citaat ---

Voorwaar, een leuke ontdekking, Pim, die alleen een echte liefhebber weet te ontdekken. Ik weet overigens niets af van dit soort planten.

Wim Boens:
Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).

@ Pim, in Zwitserland komen er bij mijn weten vier soorten in het wild voor: P. alpina, P. grandiflora, P. leptoceras en P. vulgaris. Die van je foto's zou P. vulgaris kunnen zijn. Maar de Grimselpass is de locus classicus van P. leptoceras, deze heeft normaal wat grotere bloemen dan P. grandiflora en heeft vaak drie witte stippen op de onderste bloembladeren

@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)

Pim Hols:

--- Citaat van: Wim Boens op 26 oktober 2010, 11:53:36 ---Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).

@ Pim, in Zwitserland komen er bij mijn weten vier soorten in het wild voor: P. alpina, P. grandiflora, P. leptoceras en P. vulgaris. Die van je foto's zou P. vulgaris kunnen zijn. Maar de Grimselpass is de locus classicus van P. leptoceras, deze heeft normaal wat grotere bloemen dan P. grandiflora en heeft vaak drie witte stippen op de onderste bloembladeren

@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)

--- Einde van citaat ---
Wim, bedankt voor je botanische toevoeging. Erg interessant. Ik wist wel dat P. alpina witte bloemen heeft met gele vlekken in de keel. Maar van betreffende blauw/paarse bloemkleur ging ik ervan uit dat dit P. vulgaris zou zijn.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: W :Dim Boens op 26 oktober 2010, 11:53:36 ---Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).
@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)

--- Einde van citaat ---

Als ik me goed herinner (het is een beetje moeilijk om helder te denken momenteel omdat ik snipverkouden ben )hebben we inderdaad P. alpina gezien in China.
Voor Turkije zou ik opnieuw mijn dagnota's moeten bekijken...
In ieder geval bedankt Wim voor deze glasheldere toelichting ! Daar hebben we wat aan .  :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie