Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Bollendrama

<< < (5/5)

Ruben Billiet:
Muizen en ratten zijn heel slimme dieren.
Ze conditioneren heel snel en leven altijd in groep!
Ze communiceren met elkaar via ultrasone geluiden (voorbeeld bij het vinden van voedsel) en feromonen.
Als een voedselbron veilig gevonden wordt dan wordt deze gemarkeerd door feromonen.
Ik merk dat als de voedselbron makkelijk toegankelijk is deze veel bezocht worden. Vergif is beter dan vallen omdat ze nooit angsturine uitscheiden plus het vergif meenemen naar de nest.
Als er kleine kruimeltjes achter blijven heb je te maken met muizen, is alles inééns weg dan heb je te maken met ratten.

Plaats je bakken met vergif VER van je bollen. Plaats ze niet enkel bij het opmerken van problemen want dan kom je altijd te laat. Wissel ook af en toe af met vergif om gewenning te voorkomen.

Bollen zijn een lastigere klus. Eerst door steentjes krabben, dan door het mandje bijten om vervolgens een bol te krijgen. Te veel werk als eten (vergif) makkelijk te krijgen is.

Achter ons is een groot stuk braakliggend terrein met bos en water in. Wekelijks komt de gemeente met vergif (telkens 5 grote blokken die elke week op zijn - al 2 jaar lang).
Ik kan zeggen dat ik nog nooit een bol ben kwijtgeraakt. Wel gangen naast en onder mandjes.

Volgens mij is voeden met vergif (eten) de beste oplossing.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie