Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Hyacinthaceae (Hyacinthus,Muscari,Scilla,Puschkinia,Ornithogalum

(1/211) > >>

Luc Scheldeman:
Een muscari die eigenlijk in het najaar had moeten kunnen gepost worden is Muscari parviflorum.
Dit is voor zover ik weet de enige muscari die in het najaar bloeit.
De bloei wordt het best geinduceerd door een hete zomerrust en niet verpotten.

Luc Scheldeman:
Momenteel heb ik reeds een aantal weken in de koude bollenbak een muscari uit de pseudomuscari-groep bloeien die ondanks zijn herkomst blijkbaar geen last had van de vrieskou. Muscari inconstrictum komt in deze collectie uit Jordaniƫ en is, hoewel niet spectaculair, toch interessant omwille van zijn donkerviolette bloemen.

Luc Scheldeman:
Blijkbaar worden er onder de leden weinig muscari of aanverwante gekweekt. Wellicht wordt gevreesd voor het invasieve karakter dat ten onrechte aan alle soorten wordt toegekend.
Dan maar zelf nog een plaatsen.
Bellevalia brevipedicellata uit Paleokastro, Kreta is een verwant met muscari waarvan de bloemaren bloeien van onder naar boven over een periode van enkele weken.
Bellevalia verschilt van muscari in de volgende kenmerken : de bloemen zijn bij bellevalia aan het einde duidelijk geopend en buis of trechtervormig, en de helmknoppen reiken slechts tot aan de rand van de opening van de bloemen zonder dat ze uitsteken.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 21 februari 2010, 20:29:48 ---Blijkbaar worden er onder de leden weinig muscari of aanverwante gekweekt. Wellicht wordt gevreesd voor het invasieve karakter dat ten onrechte aan alle soorten wordt toegekend.
Dan maar zelf nog een plaatsen.

--- Einde van citaat ---

Moet toegeven Luc dat ik er geen of weinig heb in de collectie.Maar ben er ook van overtuigd dat je ons gaande weg soorten laat zien die we toch wel een keertje willen hebben.Onbekend is vaak onbemind .

Frankie Wulleman:
Dag Luc,

Inderdaad, ik heb een "gewone" muscari in mijn tuin staan (ik weet niet precies welke soort), en deze heeft zich al driftig uitgezaaid. Elk jaar is het wieden geblazen om de overtollige planten te verwijderen. Hebben die bovenvermelde muscari's die eigenschap dan niet?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie