Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 160252 keer)

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #60 Gepost op: 23 januari 2011, 14:24:01 »
gewone gele nivalissen zonder naam.heb ik geruild maar pas in juni,als bol dus.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #61 Gepost op: 23 januari 2011, 14:43:58 »
Ik vraag je dit maar omdat mijn grootste passie in sneeuwklokjes bij de geeltjes ligt, in eender welk ras. Geel trekt mij in het bijzonder aan, wellicht omdat ik zelf ook goeie gelen vond. Da's meteen een oproep...als je iets (nieuw) mooi geel in een Galanthus hebt, ben ik steeds bereid om er enkele andere voor te ruilen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2011, 13:05:31 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Johan Mens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #62 Gepost op: 25 januari 2011, 10:35:36 »
Sterk verkorte buitenste bloemblaadjes.
Is dit een naam waardig? Ik denk van niet hoewel sommigen er snel één zouden aan geven want er is benamingsmanie bezig in de Galanthus wereld. Commentaar welkom.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2011, 12:06:38 »
Johan, als dit een nieuwe 'vondst' is en hij voldoet aan de criteria, waarom niet?
Het is hier al eerder geventileerd, jullie Vlamingen zijn (soms ???) te bescheiden  :-X!!
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2011, 12:08:53 door Cor van Kapel »

Johan Mens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #64 Gepost op: 27 januari 2011, 09:18:32 »
Cor, dat is juist het punt.
De plant in kwestie moet een verbetering zijn op wat er al is en als je deze vergelijkt met "Valentine's Day" zie je onmiddelijk welke de meest interessante / onderscheidende is. Een echt Trymtype nivalis is heel zeldzaam en die van Valentin is top!

Het heeft ook bvb geen zin om elke kruising /zaailing van Trym te gaan benoemen want de kenmerken worden doorgegeven maar zijn niet noodzakelijk beter. Kijk eens op http://johngrimshawsgardendiary.blogspot.com/, daar staat een elwesii op die niet meer bestaat maar wel een enorme verbetering was, jammer dat die verloren is.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #65 Gepost op: 30 januari 2011, 07:48:15 »
Onze Belgische sneeuwklokjes zijn momenteel veel later, zelfs later dan vorig jaar toen we toch ook een stevige winter hadden. In het schoolpark waar ik lesgeef staan er vele duizenden, uniforme nivalissen. Er bloeit nog geen één.... Ik heb foto's van enkele jaren geleden, van de tweede week van januari met vele sneeuwklokjes in bloei.
Anderzijds, eens dat het warmer wordt, kan de ontwikkeling snel gaan. Ze schieten dan als paddenstoelen uit de grond. Maar ik vermoed dat we dit jaar dan ook vele "cowpats' gaan zien. Het lijkt dan of je een gelig klokje vindt, maar de reden is voor de hand liggend: de plant had geen tijd om voldoende aan fotosynthese te doen door gebrek aan gevormd chlorofyl.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #66 Gepost op: 30 januari 2011, 12:25:48 »
We worden allemaal een beetje ongeduldig. Ik in elk geval wel. Hier zit ik zo'n 250 km meer naar het noorden en dus is alles nog later. De laatste dagen was het ook nog een en al mist en vorst. Daar wordt je ook al niet vrolijker van. Dan maar surfen op het net en struinen in de catalogi. Er is nog veel lekkers te koop en de evenementen waar dat kan naderen, gelukkig!
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #67 Gepost op: 31 december 2011, 07:41:28 »
t gaat het hard met onze inheemse sneeuwklokjes. Zelfs de eerste Galanthus nivalis spss. scharlockii beginnen hier (in het beschut milieu van de tuin) al te bloeien. Veel te vroeg, wat gaat dat nog geven op de februaribeurzen?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #68 Gepost op: 31 december 2011, 08:26:04 »
Graag doe ik nogmaals een oproep om de in België gedane vondsten OF de sneeuwklokjes die door Belgen werden geselecteerd even aan mij te melden. Stuur gewoon een PB of meld het hier a u b.
Een voorlopige lijst vind je hogerop in deze thread. Doel is om op termijn een overzicht te creëren. Eventueel wil ik dat bundelen en illustreren met foto's. De vraag kwam al van enkele liefhebbers om in de toekomst er een publicatie aan te besteden. Uiteraard kleinschalig!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #69 Gepost op: 31 december 2011, 13:11:22 »
Hoi Valentin,
Leuk dat je weer van de partij bent!
Ik zie nivalis "Don Pedro" van Johan Mens nog niet terug in je lijstje met Belgische sneeuwklokjes.
Groeten, Sven
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #70 Gepost op: 31 december 2011, 21:00:39 »
'Don Pedro', daar heb ik ook nog helemaal niks van gehoord...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #71 Gepost op: 31 december 2011, 21:13:49 »
Onder die naam heb ik afgelopen februari in Kalmthout een groengepunte semi-poculiformis nivalis van Johan gekocht. Of ik moet me wel heel erg vergissen...  ))4 Johan stond toch in de stand naast je?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #72 Gepost op: 31 december 2011, 23:00:49 »
Jaja, Johan stond naast mij en ik ben ook goed bevriend met hem. Veel van die groengepunte Galanthus nivalis var. scharlockii hebben we samen geselecteerd. We zouden dit voorjaar ook enkele ervan benoemen die we nu al gedurende vier jaar in drie verschillende tuinen volgen. Daarnaast heeft Johan ook wel (net als ik) persoonlijke selecties gedaan. En er zitten beauties tussen!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #73 Gepost op: 1 januari 2012, 12:47:10 »
Sven, heb je die 'Don Pedro' misschien gekocht van Billiet? Die stond (als je voor mijn tafel stond) rechts . Voor mij dus links. Ruben heeft ook wel semi-pocs gevonden. Ruben is veel jonger, Johan is groot, draagt een bril... Tussen mij en Johan stond ook nog Hanneke van Dijk.
Ik denk dus dat jouw 'Don Pedro' van Ruben Billiet komt. Kan dat?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #74 Gepost op: 1 januari 2012, 17:30:39 »
Nee, ik ken Ruben van gezicht en heb tijdens verschillende evenementen in Kalmthout kort met hem gesproken.
Met jouw beschrijving van Johan Mens weet ik zeker dat ik "Don Pedro" van hem heb gekocht. Hij vertelde dat hij het betreffende sneeuwklokje in een particuliere tuin heeft gevonden en haar naar de eigenaar heeft vernoemd. Het is trouwens geen var. scharlockii; ze mist het gespleten schutblad. Zou je, als je hem nog eens spreekt, Johan willen vragen naar "Don Pedro"? Ik ben nu wel erg benieuwd. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.