Auteur Topic: Crocus 2021  (gelezen 29063 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Crocus 2021
« Gepost op: 1 januari 2021, 17:39:51 »
We zetten 2021 in met mooi weer en een typische winterbloeier : Crocus laevigatus 'Fontenayi' staat nu volop in bloei …….

met de hulp van een stolpje dit resultaat …...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2021
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2021, 17:06:25 »
Super toch Danny !

Ik moet mij voorlopig beperken tot eentje die net komt piepen en toch al kleur bekent... Crocus nivalis (vroeger C. sieberi ssp nivalis)
Stamt uit een zaaisel van 2014 waarvan slechts 1 exemplaar het tot volwassenheid heeft gebracht.  Hij bloeit nu al voor het derde opeenvolgende jaar, maar van vermeerderen is tot nu toe geen sprake...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2021
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 21:34:34 »
Toch nog even verwijderd van de legendarische " Crocus -zondagen" maar gisteren kon ik mits veel moeite en inspanningen (geforceerd licht en extra warmte binnen ) deze Crocus concinnus vast leggen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2021
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2021, 12:15:52 »
Toch nog even verwijderd van de legendarische " Crocus -zondagen" maar gisteren kon ik mits veel moeite en inspanningen (geforceerd licht en extra warmte binnen ) deze Crocus concinnus vast leggen ...
Kris, mooie meeldraden!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2021
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2021, 14:10:25 »
Toch nog even verwijderd van de legendarische " Crocus -zondagen" maar gisteren kon ik mits veel moeite en inspanningen (geforceerd licht en extra warmte binnen ) deze Crocus concinnus vast leggen ...

't was dan toch de moeite om wat te forceren, Kris - een formidabele Crocus is dat !!  ((3 ((3
Tja, waar is de tijd van de Crocus zondagen gebleven !  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2021
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2021, 19:25:41 »
Toch nog even verwijderd van de legendarische " Crocus -zondagen" maar gisteren kon ik mits veel moeite en inspanningen (geforceerd licht en extra warmte binnen ) deze Crocus concinnus vast leggen ...

Prachtige crocus Kris !  ((3  Concinnus en Gembosii  zijn beiden super mooie soorten met een enorme variatie . Ik ben hier volop wat vormen aan het uitproberen , hopelijk zijn het niet de moeilijkste soorten………. ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2021
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2021, 09:15:23 »
Prachtige crocus Kris !  ((3  Concinnus en Gembosii  zijn beiden super mooie soorten met een enorme variatie . Ik ben hier volop wat vormen aan het uitproberen , hopelijk zijn het niet de moeilijkste soorten………. ))4

Voor ons niet makkelijk , voor jou een "makkie " Danny ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2021
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2021, 09:24:07 »
Prachtige crocus Kris !  ((3  Concinnus en Gembosii  zijn beiden super mooie soorten met een enorme variatie . Ik ben hier volop wat vormen aan het uitproberen , hopelijk zijn het niet de moeilijkste soorten………. ))4

Het zijn beiden lievelingssoorten Danny , deels ook omdat ik 2 keer op de locatie ben geweest en de enorme variatie heb mogen aanschouwen in de natuur....Heb alleen maar ervaring met deze beide soorten in pot . Maar jij hebt hier al heel wat huzarenstukjes laten zien in je bollenbed en tuin .Dus ben zeker benieuwd om te zien hoe ze dat bij jou doen . In pot groeien ze traag aan waardoor ik nooit tot het stadium ben gekomen om ze ook buiten/in de tuin  te kunnen proberen .  Het zijn ook allebei zogenaamde "snowmelting" -species . Ze komen onmiddellijk boven op plekjes waar de sneeuw smelt . Groeien en bloeien daar op de Gembos Yala te samen met Galanthus en Eranthis cilicica. Soms tussen de bomen op steile hellingen , soms op meer open hellingen tussen kort gras . Ben op die plek ook al geweest in de herfst en dan lijkt alles daar dor en droog maar dat is soms schijn omdat de bollen redelijk diep kunnen zitten en de grond een soort klei is /kan zijn .Op die manier drogen de bollen misschien toch niet helemaal uit . Wat je op het eerste zicht wel zou denken als je er in de herfst komt. In ieder geval hoop ik nog een keer terug te kunnen naar dit paradijsje .
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2021, 09:28:54 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2021
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2021, 20:14:15 »
Prachtige crocus Kris !  ((3  Concinnus en Gembosii  zijn beiden super mooie soorten met een enorme variatie . Ik ben hier volop wat vormen aan het uitproberen , hopelijk zijn het niet de moeilijkste soorten………. ))4

Het zijn beiden lievelingssoorten Danny , deels ook omdat ik 2 keer op de locatie ben geweest en de enorme variatie heb mogen aanschouwen in de natuur....Heb alleen maar ervaring met deze beide soorten in pot . Maar jij hebt hier al heel wat huzarenstukjes laten zien in je bollenbed en tuin .Dus ben zeker benieuwd om te zien hoe ze dat bij jou doen . In pot groeien ze traag aan waardoor ik nooit tot het stadium ben gekomen om ze ook buiten/in de tuin  te kunnen proberen .  Het zijn ook allebei zogenaamde "snowmelting" -species . Ze komen onmiddellijk boven op plekjes waar de sneeuw smelt . Groeien en bloeien daar op de Gembos Yala te samen met Galanthus en Eranthis cilicica. Soms tussen de bomen op steile hellingen , soms op meer open hellingen tussen kort gras . Ben op die plek ook al geweest in de herfst en dan lijkt alles daar dor en droog maar dat is soms schijn omdat de bollen redelijk diep kunnen zitten en de grond een soort klei is /kan zijn .Op die manier drogen de bollen misschien toch niet helemaal uit . Wat je op het eerste zicht wel zou denken als je er in de herfst komt. In ieder geval hoop ik nog een keer terug te kunnen naar dit paradijsje .

Gembos Yala is misschien wel "de snoepwinkel" van het geslacht crocus . Ik kan me wel inbeelden Kris , eens je deze omgeving in bloei gezien hebt , dat dit een heel bijzondere ervaring moet zijn . Ik hoop ooit deze bijzondere plaats te kunnen bezoeken ! Gelukkig kan ik wat bollen aankopen via Janis , ze zijn ook niet zo duur zodat je wel wat kan uitproberen . Aangezien je deze bollen nergens anders ( bij mijn weten ) kunt krijgen zegt al veel over de moeilijkheidsgraad . Het is een beetje gokken , onder welke omstandigheden moet ik deze soorten aanplanten ? Vrij vochtig tijdens de bloei , diep in de klei en samen groeien met galanthus , met deze gegevens kan je zeker al wat verder , maar is zeker geen garantie op succes . De eerste bollen heb ik hier uitgeplant in de zomer van 2019 op 2 verschillende plaatsen in de tuin , het gaat om 4 vormen van C.gembosii . Dus dit jaar is het heel spannend afwachten om de resultaten te vergelijken met vorig jaar . Binnen enkele weken zouden ze terug moeten bloeien ? Ik hou je op de hoogte ! Deze zomer terug 4 nieuwe vormen aangeplant van C.gembosii . Dit jaar al terug  een nieuwe bestelling gedaan van C.consinnus en 3 vormen van C.gembosii x consinnus . Dus heel wat materiaal om wat uit te proberen …. de toekomst zal moeten uitwijzen in hoeverre deze bijzondere krokussen te kweken zijn , ik hoop dat er iets lukt ? Hoelang heb je al gembosii en consinnus in pot , Kris ? Heb je ieder jaar al bloei gehad , eventueel al een deling van een bol ? Het is heel spannend om dit alles op te volgen …….
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2021
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2021, 10:36:40 »
Interessante beschouwingen mannen !

Hier moet het seizoen van de winter/voorjaar Crocussen nog altijd van start gaan en buiten verandert er momenteel niet veel met de ijzige temperaturen.

Crocus nivalis is het verst gevorderd en is bijgevolg binnen gehaald in de veranda.  Open stond hij nog niet, maar in gesloten toestand wordt ik wel getroffen door het oranje onderaan de bloem, alsof oranje vlammen de bloem zullen verteren... (even een poëtische bevlieging  -2( )

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2021
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2021, 11:25:50 »
Ja zeker de moeite Luc ....buiten eentje dat er zit aan te komen ...In de potten blijven we genieten van concinnus ...
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 11:27:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2021
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2021, 18:34:04 »
Uiteindelijk alle 3 open mits wat trucjes ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2021
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2021, 19:57:37 »
Interessante beschouwingen mannen !

Hier moet het seizoen van de winter/voorjaar Crocussen nog altijd van start gaan en buiten verandert er momenteel niet veel met de ijzige temperaturen.

Crocus nivalis is het verst gevorderd en is bijgevolg binnen gehaald in de veranda.  Open stond hij nog niet, maar in gesloten toestand wordt ik wel getroffen door het oranje onderaan de bloem, alsof oranje vlammen de bloem zullen verteren... (even een poëtische bevlieging  -2( )

Mooie opname , Luc . Is er vroeg bij , hier is nivalis nog niet te zien  ))4 . Gelukkig is het nu vrij koud zodat alles terug wat in rust is …….

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2021
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2021, 20:02:53 »
Ja zeker de moeite Luc ....buiten eentje dat er zit aan te komen ...In de potten blijven we genieten van concinnus ...

Is het crocus stridii , Kris ? Staat er hier ook zo bij ……

wij genieten mee van uw prachtige concinnus ……. 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2021
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2021, 16:50:22 »
Ja zeker de moeite Luc ....buiten eentje dat er zit aan te komen ...In de potten blijven we genieten van concinnus ...

Tja, daar kunt ge inderdaad een tijdje van genieten van zo'n crocus !  ((7

Ik moest hem even binnen halen maar uiteindelijk ging Crocus nivalis toch open !  ;) 
Crocus maandag dus ipv 'zondag'  -2(

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 16:54:01 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen