Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Plots afsterven van Daphnes

(1/5) > >>

Kris De Raeymaeker:
Een 2 jaar geleden had ik een Daphne in de tuin waarvan plots de bladeren van 1 welbepaalde tak begonnen te verwelken ...In eerste instantie dacht ik dat ik per ongeluk tegen de plant had gestoten bij tuinwerkzaamheden en dat daardoor schade was ontstaan..Dus ik verwijder de bewuste tak en de plant zag er weer netjes uit. Tot mijn verbazing stierf er enige tijd later weer zo'n tak af . Ik weer die tak wegsnoeien -had ondertussen al wel door dat dit één of andere aantasting moest zijn-en de plant zag er weer schappelijk(maar al kaler)uit.Maar steeds kwamen er maar meer dode takken in en in de laatste fase ging dit zo snel dat op een dag het hele struikje was afgestorven.Dus ik zo snel als ik kon het hele handeltje maar opruimen ...Dixit deze mooie Daphne .Nu 2 jaar later lijkt er opnieuw zo'n geval op te duiken . Dus ik vermoed dat ook deze Daphne "een vogel voor de kat is "? Heeft iemand raad ,bemerkingen, oplossingen ,ervaringen....?    

Gerrit Eijkelenboom:
Kris, ik heb hetzelfde probleem. Bij mij stierf plots de halve, jaren oude D.arbuscula. En van mijn wel 15 jaar oude D. tangutica, die het hoogste punt van de tuftuin siert meer dan de helft. Het lijkt wel op de verwelkingsziekte, die bij Clematissen huishoudt.(een virus) Mijn planten zijn in tegenstelling tot de uwe niet gestorven.
Ben ook benieuwd naar de mening van een deskundige.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2011, 21:55:59 ---Kris, ik heb hetzelfde probleem. Bij mij stierf plots de halve, jaren oude D.arbuscula. En van mijn wel 15 jaar oude D. tangutica, die het hoogste punt van de tuftuin siert meer dan de helft. Het lijkt wel op de verwelkingsziekte, die bij Clematissen huishoudt.(een virus) Mijn planten zijn in tegenstelling tot de uwe niet gestorven.
Ben ook benieuwd naar de mening van een deskundige.

--- Einde van citaat ---

Waarschijnlijk kunnen Ger en Jef ons iets meer vertellen over dit probleem Gerrit ....

Ger van den Beuken:
Dit is een algemeen zeer frustrerend Daphne probleem. Vaak heb ik dit al besproken met diverse andere liefhebbers en kwekers. Niemand weet hier raad mee. En niemand kan ook maar iets over de oorzaak vertellen.
We zullen ons wat dit betreft bij deze kwalijke zaak neer moeten leggen.

Kris De Raeymaeker:
Bedankt Ger . Zal dan weer puin ruimen worden  :( Als het maar niet overgaat op andere exemplaren ...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie