Auteur Topic: Mosbestrijding door Mogeton  (gelezen 55155 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Mosbestrijding door Mogeton
« Gepost op: 28 juli 2011, 19:07:25 »
Ik had nog even willen wachten, maar door de vragen over mos in het topic  peatbedden start ik dit topic nu maar.
In april heb ik hier op het forum de vraag gesteld hoe mos bestreden kon worden. Ik had erg veel last van mosgroei op de tufstenen. Mogeton werd genoemd. Na wat zoeken op het internet kwam ik uit bij het Vlaams Zaadhuis. En de prijs viel erg mee. ruim 20 euro en 5 euro verzendkosten. Niet de 180euro die hier eerst genoemd werd.
Volgens de voorschriften moet Mogeton worden toegepast bij warm weer, als het mos goed aan de groei is. En dat was in april het geval. Ik maakte een oplossing volgens de aanwijzingen op de verpakking. Hier op foto 2 ziet u mij een proefstukje op een tufmuur bespuiten. Tevens werden een aantal proefplantjes meegespoten.

Ik heb zeker een maand gewacht om te kijken of er resultaat was. Dat was niet het geval.

Nog een keer geprobeerd, weer bij warm weer.(wij hadden lang warmte in april en mei)
 op een andere plek en nu met een veel hogere dosis. Ook geen resultaat.

Heb mij toen in verbinding gesteld met het Vlaams Zaadhuis en die stuurde mijn klacht door naar Edialux. Daar kreeg ik te maken met de heer Hendrik Van Bogaert, hier ook bekend om zijn Irissen.

Hij kon mij vertellen, dat het middel Mogeton zoals dat voorheen werd verkocht alleen nog maar beschikbaar is voor professionele spuiters met een spuitvergunning. Dat middel bevat 25% werkzame stof, terwijl de Mogeton, die voor particulieren beschikbaar is slechts 4% werkzame stof bevat. Om de professionele Mogeton te benaderen zou ik de dosis met een factor 6 moeten verhogen. En dat laatste wilde ik niet zomaar aanvaarden. Ik wilde weten bij welke dosis het middel zou werken.
Verder zou ik moeten wachten tot het langdurig warm zomerweer zou worden. (meer dan 20 graden)
Ook moest ik rekening houden met de zuigende werking van tufsteen, waardoor het middel anders kon reageren. Het middel wordt eigenlijk alleen toegepast in gazons.
Over de langdurige werking op tufsteen was niets bekend.
Het middel zou superieur zijn tegen levermos.

Over de bijwerking van het middel Mogeton op naburige (rots)planten kreeg ik geen antwoord.

Een ding is duidelijk geworden. Het preventief gebruik van Mogeton in zaaipotten in de winter is zinloos, want te koud.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 19:11:19 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 19:29:57 »
Ik heb mijzelf de volgende doelen gesteld.
 
-Ik wilde resultaat bij een zo laag mogelijke dosis bij gebruik op tufsteen.
-Ik wil het middel generiek gebruiken in de rotstuin.

Proef 1: Ik gebruikte een oplossing volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. op 8 juli. 5 gram Mogeton
             op een halve liter water. Tevens werd er een proefplant meegespoten. Een zaailing Androsace sp.
Proef 2: De dosering is verdubbeld. 10gram. Een andere Androsace sp meegespoten.
Proef 3: De dosering verdrievoudigd. 15gram. Met proefplant.

Wordt vervolgd.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2011, 21:13:44 »
boeiend om te volgen- bedankt om dit voor ons uit te proberen - je zal er heel wat mensen een plezier mee doen denk ik
ben benieuwd naar de resultaten
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2011, 10:38:11 »
Gisteren, 28 juli heb ik de resultaten gefotografeerd. Ik had eigenlijk nog langer willen wachten. Er zitten 20 dagen tussen het moment van spuiten en gisteren. Want misschien herstelt het mos nog.

Hoe het ook zij, we zien op foto 1, dat Mogeton bij proef 1 niet heeft gewerkt (volgens de gebruiksaanwijzing) en bij de hogere doses wel. Het is duidelijk, dat we bij gebruik op tufsteen de dosis moeten verdubbelen.

Foto 4 laat het groepje planten zien, dat de aanslag op  hun leven heeft overleefd :D Ze zien er zelfs beter uit, maar dat komt omdat ze gewoon gegroeid zijn.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2011, 10:48:19 »
Bedankt om je resultaten hier mede te delen Gerrit . Ik heb het goedje hier niet in huis maar weet nu waaraan ik me moet houden als ik deze beslissing zou nemen.
Ja als het bedoeld is om gazons te behandelen en wij willen er tufstenen mee beschilderen zal dat uiteraard zijn gevolgen hebben  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2011, 10:53:41 »
Interessant, Gerrit. Leuk dat je de resultaten met ons deelt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2011, 11:01:17 »
Nu volgt deel 2 van mijn onderzoekje naar mosbestrijding.

Het meest spannende deel is het experiment, hoe onze kostbare planten zullen reageren. Ik heb al wel gemerkt, dat sommige planten heel hoge doses kunnen verdragen. Maar, als ik generiek de hele rotstuin met zijn tientallen bewoners wil bespuiten, mag er geen enkele het loodje leggen door mijn activiteiten.

Ik ga in klein stapjes te werk. Eerst bespuit ik planten die ik mag verliezen. Ik heb er immers nog andere van.
Daarna moet ik durven verder gaan. En ik weet nog niet of ik uiteindelijk alle hoog alpiene planten durf te bespuiten. Ergens hoop ik, dat tijdens het experimenteren de eerste planten dood zullen gaan, want dan kan ik meteen stoppen.

Dit is voorlopig het einde van deze reeks. Ik moet afwachten hoe de planten reageren en u als lezer met mij.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2011, 20:26:33 »
Ik had vorig jaar wat jonge Shortia's uitgeplant in een trogje gevuld met aarde voor heide-planten. In april was deze trog overgroeit door levermos...en als ik zeg overgroeit,dan bedoel ik wel degelijk overgroeit...het trogje stond volledig vol met levermos dat hoger uitkwam dan de Shortia's. Ik heb deze gedurende de warme dagen in april besproeit met Mogeton (op "industriële" sterkte) en na 3 maanden kun je het resultaat zien in onderstaande foto...mos is volledig weg en de Shortia's hebben er geen last van.

De eerste weken lag er wel een vieze bruine plak dood levermos op de trog maar dit is weggerot in onze uitstekende (voor de Shortia's tenminste  ;)) zomer.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2011, 21:33:42 »
Wim, nam je het risico dat de Shortia zou sterven of wist je dat Mogeton geen vat zou hebben op de Shortia.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 21:55:58 »
Wim,
heb je dan het product dat vroeger verkocht is ,en dus sterker is , of heb je zelf de dosis x 6 gedaan ?
hou ons zeker op de hoogte hoe lang het werkt hé
 groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2011, 08:44:13 »
Wim, nam je het risico dat de Shortia zou sterven of wist je dat Mogeton geen vat zou hebben op de Shortia.


Ik nam het risico, maar ik had bij verschillende kwekers reeds gezien dat dit op vele soorten planten helemaal geen effect had. Als ik het goed voor heb, dan werkt Mogeton op mos omdat mos een soort van sneller "metabolisme" heeft dan de hogere planten. Shortia groeit ontzettend traag dus veel effect kon Mogeton daar niet op hebben.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 08:46:16 »
Wim,
heb je dan het product dat vroeger verkocht is ,en dus sterker is , of heb je zelf de dosis x 6 gedaan ?
hou ons zeker op de hoogte hoe lang het werkt hé
 groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne,

ik kende de dosis die kwekers gebruiken en heb de dosering van de "gewone" Mogeton x 6 gedaan.
Als ik terug mosgroei heb laat ik het zeker weten.

groetjes

Wim

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2011, 12:16:51 »
Na een kleine week heb ik de resultaten van de bespuiting op 29 juli.

Eerst het resultaat van de bespuiting met Mogeton dubbele dosis op levermos. Dat is zoals te zien op foto 1 een succes. Ook Wim berichtte daar over met zijn Shortia.
De plantjes op foto 2 hebben de bespuiting goed overleefd.
Anders is het met Geranium maderense. Dit is een sub-tropische geranium van Madera met een ongelooflijk snelle groei. Deze jonge plant heeft zwaar te lijden gehad onder het gif. Deze ervaring komt overeen met het verhaal van Wim. Als Mogeton zou werken op organismen met een snelle metabolisme werkt het ook op hogere planten met een snelle stofwisseling, zo zou de stelling kunnen luiden.
De aangetaste bladeren zullen afvallen, maar de plant gaat niet dood, zo is mijn verwachting. In het midden komt razendsnel een nieuwe loot. De groei zit er nog in.

Maar wat ik hier van heb geleerd, is dat na het spuiten met Mogeton je er beter nog een tweede keer met schoon water overheen kunt sproeien, om het gif van de planten te krijgen en er bij het opdrogen geen residu achter te laten. Zie foto 3 en 4.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2011, 22:11:21 »
Gerrit ,
je bent  blijkbaar een geranium maderense liefhebber zoals ik - ik heb dit jaar terug een mooie plant in bloei gehad
ben benieuwd naar de rest van de mogeton ervaringen
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2011, 18:38:15 »
Ik heb, Lily-Anne al vele jaren Geranium maderense. Het is een veeleisende plant. 's Winters moet hij naar binnen, want niet winterhard. Potcultuur gaat niet zo goed. Uitgeplant in de volle grond is het beste. Maar hij heeft het liefst warme schaduw, maar vind maar eens zo'n plek. Maar de bloemen......

Ik heb een stukje van mijn tufsteen (crevice)tuin bespoten met Mogeton. Foto 1 is het resultaat na 1 week: Mosvrij. Foto 2: zo ziet de overkant van het paadje er nu uit en heb vandaag bespoten.

Nog geen schade aan de planten bemerkt.