Algemeen > Fotografie ea.in onze hobby (Fotowedstrijden, over toestellen, gps...)

Fotografie met al zijn aspecten

(1/12) > >>

Kees Jan van Zwienen:
Voor mij wellicht ook de mooiste Draba die ik gefotografeerd heb, hoewel de 'Picos de Europa vorm' van Draba dedeana ook nog in mijn geheugen gegrifd staat. Polytricha komt in de natuur al vroeg in bloei, destijds op 15 mei in de omgeving van Soganli Gecidi in de Pontische Alpen van Turkijë gefotografeerd... Daar groeide ook een witte vorm van de normaal blauwe Crocus aerius (heeft Rinus gisteren laten zien), een prachtige Turkse endeem.

Kees Jan van Zwienen:
Tja, wat dat betreft denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn oude Canon compactcamera (Powershot IS met 12x zoom), daarmee had je bijna alijd heel veel dieptescherpte. Ik werk nu met spiegelreflex met een zoomlens, dat is op vrijwel alle punten beter, m.u.v. dieptescherpte. Ik ga toch eens op zoek naar een lichtsterker objectief, wellicht met vaste brandpuntsafstand, maar anderzijds wil ik géén objectieven gaan verwisselen als ik op pad ben! Suggesties voor objectief keuze zijn overigens zéér welkom. Eigenlijk wil ik zowel groothoekfoto's kunnen maken van planten in het landschap, maar ook goede close-ups kunnen maken. Maar of dat in één lens mogelijk is weet ik niet.

Ger van den Beuken:

--- Citaat van: Kees Jan van Zwienen op 20 november 2011, 13:12:14 ---Tja, wat dat betreft denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn oude Canon compactcamera (Powershot IS met 12x zoom), daarmee had je bijna alijd heel vel dieptescherpte. Ik werk nu met spiegelreflex met een zoomlens, dat is op vrijwel alle punten beter, m.u.v. dieptescherpte. Ik ga toch eens op zoek naar een lichtsterker objectief, wellicht met vaste brandpuntsafstand, maar anderzijds wil ik géén objectieven gaan verwisselen als ik op pad ben! Suggesties voor objectief keuze zijn overigens zéér welkom. Eigenlijk wil ik zowel groothoekfoto's kunnen maken van planten in het landschap, maar ook goede close-ups kunnen maken. Maar of dat in één lens mogelijk is weet ik niet.

--- Einde van citaat ---
Zal moeilijk worden Kees Jan om deze mogelijkheden met een lens te verwezenlijken.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Ger van den Beuken op 20 november 2011, 15:33:57 ---
--- Citaat van: Kees Jan van Zwienen op 20 november 2011, 13:12:14 ---Tja, wat dat betreft denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn oude Canon compactcamera (Powershot IS met 12x zoom), daarmee had je bijna alijd heel vel dieptescherpte. Ik werk nu met spiegelreflex met een zoomlens, dat is op vrijwel alle punten beter, m.u.v. dieptescherpte. Ik ga toch eens op zoek naar een lichtsterker objectief, wellicht met vaste brandpuntsafstand, maar anderzijds wil ik géén objectieven gaan verwisselen als ik op pad ben! Suggesties voor objectief keuze zijn overigens zéér welkom. Eigenlijk wil ik zowel groothoekfoto's kunnen maken van planten in het landschap, maar ook goede close-ups kunnen maken. Maar of dat in één lens mogelijk is weet ik niet.

--- Einde van citaat ---
Zal moeilijk worden Kees Jan om deze mogelijkheden met een lens te verwezenlijken.

--- Einde van citaat ---

Dat zijn inderdaad hoge eisen Kees Jan !
Vroeger fotografeerde ik ook met spiegelreflex en net als iedereen had ik er ook een hekel aan om onderweg objectieven te gaan verwisselen.
Vorig jaar kreeg ik een Fuji Finepix HS10 geschonken en al mijn problemen zijn uit de weg.
Het ding heeft 30 x zoom (= 700 mm - bijna spionage apparatuur.. ;D), een vrij aardige groothoek (24 mm) en een heel bevredigende macro functie voor close-ups en dat allemaal (volautomatisch als je dat wil) zonder gewriemel met extra objectieven.   Ik wil hier geen publiciteit voeren, maar ik voel mij de koning te rijk.

1) normaalbeeld
2) detail ingezoemd
3) macro opname

Kees Jan van Zwienen:
tja, dat ziet er indrukwekkend uit Luc (voor veelerlij toepassingen geschikt  ;D). Met mijn oude canon had ik ook goede resultaten zonder dat ik objectieven hoefde te versisselen... Maar maar alleen bij goede lichtomstandigheden, want anders was scherpstellen een groot probleem. Ik heb overigens ook die nieuwe Powershot IS met 35 x zoom nog geprobeerd, maar dat viel tegen, dat werd toch teveel compromis in één lens). Beide Powershot IS camera's die ik heb gehad gaven overigens veel ruis bij hogere iso waarden.

Vanwege scherpstel en ruisproblemen ben ik naar spiegelreflex overgestapt en dat heeft deze problemen volledig opgelost. Maar de dieptescherpte is dus niet meer wat het geweest is, ik moet bij detailopnamen met véél hogere diagragmagetallen werken in vergelijking met compactcamera's om voldoende dieptescherpte te krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie