Auteur Topic: Vogezen  (gelezen 16559 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:33:21 »
Merci Wim, er waren overigens niet alleen planten en panorama's te bekijken. Deze contreien kennen eveneens een rijke fauna. Op een vroege morgen kon ik bijvoorbeeld wat gemzen spotten op de rotshellingen van de Hohneck. Daarnaast ook wat reeën, een hermelijn, een boommarter, enz... . Wat heeft de natuur veel te bieden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Vogezen
« Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:45:19 »
Mooi Frankie ! Bedankt om ons mee te nemen naar dit gebied. De Turkse lelies vind ik ook altijd prachtig in hun natuurlijke omgeving.Leliehaantjes bemerkt daar ? In Turkije zaten die "knalrode duiveltjes " ook op de lelies ,net als bij ons...   
Is die 1362 m het hoogste punt dat je daar kan gaan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #17 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:40:08 »
Nee Kris, je kunt nog ietsje hoger, wat verderop ligt de Grand ballon, het hoogste punt van de Vogezen op 1424 m. Van leliehaantjes heb ik daar geen spoor gezien op de lelies.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:51:36 »
Ook in de kleine bergbosjes kun je soms nog wat ontdekken. De eerste foto toont de gele tegenhanger van de monnikskap die ik al liet zien: Aconitum vulparia. Het was het enige exemplaar die ik kon vinden in de volle schaduw op de kletsnatte grond van een bronnetje. Dit toont nog maar eens aan hoezeer aconitums van vochtige omstandigheden houden. De tweede foto is Paris quadrifolia, de eenbes, een typische schaduwplant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2010, 23:18:12 »
In deze beekvallei trof ik een klein bestand van Pulmonaria officinalis, het gevlekt longkruid. Nou ja, gevlekt? De meeste planten hadden onopvallend egaal groen blad, enkele exemplaren waren mooi bespot, zoals deze. Blijkbaar zit er ook heel wat variatie in het bladpatroon. De standplaats was in volle schaduw, enkele meters van de beek op een vochtige grond. Anders dan in mijn tuin, op veel drogere grond staat het blad van deze longkruiden veel mooier rechtop en oogt veel frisser, hier op zijn natuurlijke standplaats.

Dit beekje was voor een deel geflankeerd door hoge elzen die tot in het water groeiden. Het was tevens het biotoop van heel wat dieren, zoals de bijzondere waterspreeuw die ik meermaals zag, maar niet kon fotograferen. Deze Calopteryx-species bleef echter wel gewillig zitten. Dit is één van de mooiste libelsoorten die ik ken die enkel voorkomt in de nabijheid van snelstromende, zuivere wateren. Ook zijn vliegwijze is totaal anders van de andere libel- en waterjuffersoorten. Hij kenmerkt zich door de fladderende vliegwijze zoals een vlinder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogezen
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2010, 10:08:50 »
wel plezant dat je de bergen kan verkennen in je eigen huis - verschillende planten had ik al in het wild gezien , maar kende ik de naam niet van - op deze wijze leren we weeral wat bij
prachtige libel !!!
groetjes en bedankt
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2010, 12:59:24 »
Tijdens onze wandelingen kwamen we vaak op intens begraasde chaumes. Verrassend genoeg kon je juist hier tussen de koeievlaaien prachtige orchideeën ontdekken. Verschillende soorten waren net uitgebloeid, maar nog één soort stond nog mooi in bloei. Ik ben geen orchideeënkenner, maar ik meen dat het om Dactylorhiza maculata gaat, de gevlekte orchis. En deze orchidee zie je in veel verschillende vormen: van lichtroze tot dieppaars en alles wat daartussen ligt, zelfs enkele volledig witte exemplaren. Korte aren, lange aren, dunne, dikke, kortom, zeer veel variatie en hybridisering ter plaatse.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:00:26 »
En nog een paar beauty's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Vogezen
« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:16:43 »
 :o :o

Wow, mooie D. maculata's. Altijd leuk om ze in het wild te zien groeien.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #24 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:21:40 »
In totaal vond ik een vijftal locaties waar orchideeën groeien. Het valt me daarbij op dat het steeds om hooggelegen bergweiden gaat die begraasd of gemaaid worden. De hoogte van deze weiden ligt tussen de 1000 en 1250 m, waarbij de temperaturen stukken lager liggen dan in de dalen. Tijdens deze wisselvallige zomer kon ik er zelfs eens een middagtemperatuur van 12 °C vaststellen. Bij een nijdige wind en een regenvlaag kun je dit niet bepaald een pretje noemen.
Anders dan de kalkgraslanden die we gewend zijn van de VRVwandelingen  zijn dit graslanden op een zure bodem, getuige de andere vegetatie die er groeit: heide en blauwe bosbes (vaccinium myrtillus). Bijna altijd stonden de orchideeën samen met het berekruid (Meum athamanthicum), een schermbloemige die van nature ook enkel op zure gronden voorkomt.
Op twee bepaalde plaatsen stonden de gevlekte orchissen enorm dik, in één oogopslag kon je soms tientallen exemplaren waarnemen tussen het wiegende gras. Erg mooie populaties. De andere uitgebloeide soorten waren jammergenoeg niet te determineren.
Onderstaande foto's tonen enkele habitats van deze schoonheden. Bomen kunnen hier bijna niet meer groeien door de hardnekkige winden. En de gene die er toch in slagen zich te vestigen krijgen er enorm van langs.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:23:48 »
Omdat je ze zo mooi vindt Wim, hier nog een paar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #26 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:26:27 »
Dit is de traditionele Vogezenkoe van de chaumes: zwart met een witte rug. Meermaals zag ik ze grazen tussen de orchids.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Vogezen
« Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2010, 17:20:12 »
Deze plant zag ik ook vaak op de weiden. Ik weet niet juist wat het is, misschien kan iemand helpen? Van ver lijkt hij wat op een orchidee. Over orchideeën gesproken, ook in deze gebieden zag ik er wel wat. Deze zal ik later ook nog eens posten.

Hey Frankie. Ik kreeg net een mailtje van ons aller Maggi (de moderator van het Schotse forum aan wiens geoefende blik niets ontsnapt  !)
Zij denkt dat dit Pedicularis rostratocapitata  is .Ze gaf ons ook volgende link mee (waar de plant van Frankie kan vergeleken worden met een exemplaar  uit de Dolomieten) :  http://www.srgc.org.uk/monthfeature/november2005/content.html
Ja ze is van vele markten thuis,ons Maggi .Thank you very much dear Maggi .
Ik zou zeggen bestudeer het eens Frankie.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Vogezen
« Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2010, 18:07:03 »
Die laatste plant doet me op het eerste zicht denken aan een Brunel (Prunella) maar ik denk niet dat het een plant uit dit genus is. Ik ben vrij zeker dat het een plant uit de Lamiaceae is maar begin daar maar eens in te zoeken.

Niet uit de Lamiaceae dus, maar uit de Scrophulariaceae, Maggi zal zeker wel gelijk hebben!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2010, 20:44:53 »
Een Scrophulariaceae is het zeker, maar of het P. rostratocapitata is, daar twijfel ik aan. Volgens de lectuur wordt die amper 15 cm hoog, terwijl de exemplaren die ik zag, zeker zo'n 40 cm hoog waren.
Ik wist trouwens niet dat we zo in de gaten werden gehouden van over zee.
Lichtervelde, West-Vlaanderen