Auteur Topic: Oostenrijk, Kaunertal  (gelezen 31059 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #30 Gepost op: 26 december 2010, 11:23:09 »
Frankie.
die monnikskap zal inderdaad een Aconitum vulparia zijn, de bloemkleur is eerder lichtgeel dan wit (variegatum bloeit blauw met wit en zelden geheel wit).
Uit jouw antwoord over Aquilegia vulgaris krijg ik het idee dat 'alba' niet zo vaak voorkomt?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #31 Gepost op: 26 december 2010, 21:57:43 »
Frankie.
die monnikskap zal inderdaad een Aconitum vulparia zijn, de bloemkleur is eerder lichtgeel dan wit (variegatum bloeit blauw met wit en zelden geheel wit).
Uit jouw antwoord over Aquilegia vulgaris krijg ik het idee dat 'alba' niet zo vaak voorkomt?

Ja Gerrit, ik zag ook al eens Aquilegia vulgaris in het wild, maar steeds blauwe exemplaren. Ik denk dat de alba veel minder algemeen is, maar dit geldt eigenlijk ook voor de meeste andere plantensoorten die een albavorm hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #32 Gepost op: 27 december 2010, 22:15:13 »
Op weg naar de Gepatsch gletsjer. De sneeuw was grotendeels verdwenen en de temperatuur was rond de 10 graden, helaas nog geen zon.
Een pittige wandeling met flink klimwerk.
We zagen vele planten o.a.
Viola biflora, Rhododendron ferrugineum veel voorkomend in het hele gebied, Soldanella pusilla hier zonder de meestal bijbehorende sneeuw en Pyrola minor (minor is met een vraagteken)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #33 Gepost op: 27 december 2010, 22:25:10 »
Ook 2 soorten vetblad, Pinguicula vulgaris (gewoon vetblad) en Pinguicula alpina (alpenvetblad). Verder Saxifraga bryoides (mogelijk exarata ssp. mochata?) en Cerastium uniflorum.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2011, 21:46:08 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #34 Gepost op: 27 december 2010, 22:43:17 »
De gletsjer was erg imposant om te zien maar mijn fototoestel had er moeite mee. Hierbij de enige redelijke foto, een close up met het vuile blauwgroene ijs omlijst met verse sneeuw. Op de terugweg tussen het losse gesteente (puin) Linaria alpina en verderop Primula hirsuta. En het laatste stukje van de wandeling met in de verte het stuwmeer.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2010, 00:01:53 »
Beklijvende plaatjes alweer. Ja, dat botaniseren van planten in het wild valt niet altijd mee. Die Saxifraga zou evengoed S. bryoides of S. aspera kunnen zijn. Al gok ik eerder op de eerste omdat de mat er nogal compact uitziet, typerend voor S. bryoides t.o.v. S. aspera.
Die P. hirsuta en de Linaria alpina zien er fantastisch uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2010, 00:04:20 »
Op weg naar de Gepatsch gletsjer. De sneeuw was grotendeels verdwenen en de temperatuur was rond de 10 graden, helaas nog geen zon.
Een pittige wandeling met flink klimwerk.
We zagen vele planten o.a.
Viola biflora, Rhododendron ferrugineum veel voorkomend in het hele gebied, Soldanella pusilla hier zonder de meestal bijbehorende sneeuw en Pyrola minor (minor is met een vraagteken)

Toevallig geen witte S. pusilla gezien daar, Gerrit? Hij schijnt daar ook voor te komen, eerder heel spaarzaam echter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #37 Gepost op: 28 december 2010, 09:47:51 »
We zagen vele planten o.a.
Viola biflora, Rhododendron ferrugineum veel voorkomend in het hele gebied, Soldanella pusilla hier zonder de meestal bijbehorende sneeuw en Pyrola minor (minor is met een vraagteken)
Denk dat het vraagteken wel weg mag achter Pyrola minor Gerrit. Voor zover ik na kan gaan in 'Den nya nordiska Floran' is minor de enige met min of meer langwerpig blad. Ook P. chlorantha heeft wel iets langwerpiger blad, maar dat is breder waardoor het meer ovaal is. Bovendien is P. chlorantha hoger (15-25 cm, minor 5-20cm) bloemkleur wit en een tot onderaan rode bloemsteel, inclusief de bladstelen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #38 Gepost op: 28 december 2010, 10:35:43 »
Geen Witte Soldanella pusilla gezien Frankie, dit waren een van de eerste die we zagen, dit was de eerste dag dat we wat hoger kwamen (ongeveer van 1900 m tot 2200 m).Naar mijn idee kom je ze tegen vanaf 2000 m, hier bloeien ze met tientallen, honderden meestal aan de rand van sneeuwveldjes.
Cor. De bladvorm was voor mij de reden voor de naamgeving van Pyrola minor, ik had meer moeite met de rode bloemsteel die is groen op de tekening in het boekje Bergflora van Europa waar ik mijn informatie meestal uithaal. In de beschrijving staat hierover niets geschreven.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #39 Gepost op: 28 december 2010, 10:58:18 »
Klopt Gerrit van bovenaf gezien is de bloemsteel het eerste deel rood, verder naar onderen wordt hij groen. Kijk maar naar de planten rechts op je foto. Bij P. chlorantha zijn de bloemstelen en de bladstelen over de gehele lengte rood.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #40 Gepost op: 28 december 2010, 10:58:46 »
Soldanella pusilla hier zonder de meestal bijbehorende sneeuw

Als je ziet hoe de begroeiing in de directe omgeving nog volledig plat ligt is die sneeuw nog niet zo gek lang verdwenen Gerrit !

Dank voor de mooie serie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #41 Gepost op: 28 december 2010, 22:54:08 »
De sneeuw is hier inderdaad nog maar net verdwenen, 2 dagen geleden lag er nog 10 cm. dat was verse sneeuw, maar overal liggen nog sneeuwveldjes van de afgelopen winter die soms nog behoorlijk diep zijn zoals deze op de foto. een richtingaanwijzer op het wandelpad van de volgende dag, wij moeten gelukkig naar het Kolner Haus.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #42 Gepost op: 28 december 2010, 23:36:46 »
Lijkt me best wel een aardige streek om aardige plaatjes te schieten, Gerrit. Wij plannen er ook een vakantie voor deze zomer, daarginds, meer bepaald in Ischl in het Paznauntal die deel uitmaakt van het Silvrettagebergte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #43 Gepost op: 2 januari 2011, 21:49:13 »
Zeker een streek om veel plaatjes te schieten Frankie, ik had er 850 in een week.
Zogezegd naar het Kolnerhaus, dat is in Serfaus met de lift omhoog naar 1950 m dan eerst een kopje koffie en dan met de lift verder naar 2320 m. Van hier met de benenwagen omhoog naar ongeveer 2500 m bij de Fuglersee, daarna afdalen en terug naar het Kolnerhaus.
Tussen het gras veel Primula farinosa. Een vogeltje vloog weg een tiental meter voor me en toen ik ging kijken zag ik een vogelnestje in het gras, gevuld met 4 eieren, met een mooie Primula farinosa en Trollius europaeus. Loiseleuria procumbens hebben we in die week dikwijls gezien maar ik vond de bloei niet echt geweldig. Pulsatilla alba heb ik maar een paar gezien, deze stond op het randje want die helling gaat toch wel een paar honderd meter naar beneden.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2011, 22:07:56 »
Op deze dag is de zon voor een groot gedeelte van de dag onze metgezel, en met een temperatuur ruim boven de 10 graden wordt het een heerlijke wandeldag. Op hetzelfde randje Dryas octopetala. En verderop wederom een Dryas in het gezelschap van naar mijn mening Polygala amare. Blinkend in de zon de netnervige wilg, Salix reticulata. De volgende kwamen we overal tegen, Gentiana acaulis in dit geval geflankeerd door Gentiana verna.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland