Auteur Topic: Oost-Turkije mei 2024  (gelezen 4975 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Oost-Turkije mei 2024
« Reactie #90 Gepost op: 17 september 2024, 14:08:06 »
Eens een dag zonder irissen denk je nu ?  Toch niet. 
Op weg naar de Karabet Pass passeren we bij toeval langs een dorpje van enkele huizen groot waar we iris sari zien bloeien in de meest verscheidene kleurvariaties die we ooit gezien hebben.  En dat op een terrein dat veel weg heeft van een steenpuin stort.

Soms vind je op de meest onverwachte plekjes de meest onverwachte planten Luc ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #91 Gepost op: 18 september 2024, 11:28:37 »
Iris elegantissima is ook een vrij korte soort (15-30 cm hoog) met een grote bloem.  De buitenste bloemblaadjes zijn breed, sterk geaderd en bedekt met bruin-paarse stippen op een witte achtergrond. De opstaande binnenste bloemblaadjes zijn puur wit met soms een lichte adering aan de basis, of zijn bruin of paars.

Blijft voor mij één van de allermooiste uit het geslacht !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #92 Gepost op: 18 september 2024, 11:33:10 »
Op deze hoogte (2600 m en hoger) gaan we geen irissen meer aantreffen. Maar dit wil niet zeggen dat er geen andere bollen te vinden zijn. Met Puschkinia bilgineri, Tulipa humilis, Fritillaria minuta en Colchicum kurdicum noem ik er slechts vier die hier groeien. Er zijn natuurlijk nog meer soorten maar deze hou ik voor een andere keer. Misschien op groot scherm ?

Prachtige beelden van de rijkdom van de flora ginder hoog !   :o :o
Die laatste opmerking van dat grote scherm lijkt me wel wat...  ))4

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 18 september 2024, 11:34:49 »
Eens een dag zonder irissen denk je nu ?  Toch niet. 
Op weg naar de Karabet Pass passeren we bij toeval langs een dorpje van enkele huizen groot waar we iris sari zien bloeien in de meest verscheidene kleurvariaties die we ooit gezien hebben.  En dat op een terrein dat veel weg heeft van een steenpuin stort.

Unieke beelden !!
Dat groot scherm moet er zeker komen...  ((12

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #94 Gepost op: 18 september 2024, 13:23:19 »
Mooie reis Luc!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #95 Gepost op: 18 september 2024, 17:42:23 »
Op deze hoogte (2600 m en hoger) gaan we geen irissen meer aantreffen. Maar dit wil niet zeggen dat er geen andere bollen te vinden zijn. Met Puschkinia bilgineri, Tulipa humilis, Fritillaria minuta en Colchicum kurdicum noem ik er slechts vier die hier groeien. Er zijn natuurlijk nog meer soorten maar deze hou ik voor een andere keer. Misschien op groot scherm ?

Prachtige omgeving , rijke flora zo te zien ! :o --6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #96 Gepost op: 18 september 2024, 17:43:20 »
Iris sari in kleurvormen

Nog een knappe soort , Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #97 Gepost op: 18 september 2024, 17:47:27 »

Het wil nu juist lukken dat ik me deze zomer Puschkinia bilgineri heb aangeschaft  ))4

Die Puschkinia bilgineri ziet er heel mooi uit Kris, had er nog nooit van gehoord en is blijkbaar toch in cultuur maar nog nergens gezien ? Mag ik vragen wie deze plant aanbied ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #98 Gepost op: 18 september 2024, 19:42:40 »
Het wil nu juist lukken dat ik me deze zomer Puschkinia bilgineri heb aangeschaft  ))4
Die Puschkinia bilgineri ziet er heel mooi uit Kris, had er nog nooit van gehoord en is blijkbaar toch in cultuur maar nog nergens gezien ? Mag ik vragen wie deze plant aanbied ?

Uiteraard mag je dat vragen Danny ...Ik vond hem op de lijst van Vaclav Jost , anders stuur je maar een PB ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #99 Gepost op: 20 september 2024, 13:45:34 »

Ontzettend wijds en vol met planten
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #100 Gepost op: 20 september 2024, 13:46:29 »
Iris elegantissima is ook een vrij korte soort (15-30 cm hoog) met een grote bloem.  De buitenste bloemblaadjes zijn breed, sterk geaderd en bedekt met bruin-paarse stippen op een witte achtergrond. De opstaande binnenste bloemblaadjes zijn puur wit met soms een lichte adering aan de basis, of zijn bruin of paars.

Blijft voor mij één van de allermooiste uit het geslacht !  :o
Het is vooral een "elegante" plant  --11
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #101 Gepost op: 20 september 2024, 14:05:35 »
Het wordt tijd om de omgeving van het Van meer te verlaten. De volgende dagen rijden we richting Iran en Irak (Baskale, Yuksekova) om nog enkele soorten irissen te gaan zoeken. De vraag bij de start is hoever we in dit gebied zullen geraken voor we door de militairen worden teruggestuurd.
Niet zo ver buiten Van passeren we een historisch kasteel waar de omgeving barst van de commerciele activiteiten en van de aanwezigheid van militairen.  De naam van het kasteel is al jaren verbonden met een irissoort die de Engelsen Iris paradoxa f. choschab hebben genoemd.
En je voelt mijn ironie al komen.... Na heel wat veldwerk hebben we reeds enkele jaren terug gesteld dat deze soort geen paradoxa type lijkt te zijn. En het recente DNA onderzoek heeft ons vermoeden ondertussen bevestigd en nog versterkt, Iris paradoxa komt zelfs niet voor in Turkije.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #102 Gepost op: 20 september 2024, 14:14:30 »
De iris die we hier in het vizier hebben lijkt helemaal niet zeldzaam en kun je kilometers ver langs de weg vinden. Het habitat op deze hoogte (1800-1950 m) zijn alpine graslanden.
Geen Iris paradoxa dus maar wel Iris medwedewii.  De soort die we eerder al vonden in populaties in Armenie en Iran.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2024, 14:27:34 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #103 Gepost op: 20 september 2024, 14:21:10 »
Iris medwedewii groeit op wat eerder lichte zanderige grond lijkt en vormt daar grote pollen waar talrijke bloemen kunnen op staan.
De bloemen zelf zijn vrij groot en hebben een variabele hoeveelheid adering op een witte achtergrond.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2024, 14:23:50 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #104 Gepost op: 20 september 2024, 15:33:18 »

Ontzettend wijds en vol met planten

Super mooie rotstuin...  ;)