Auteur Topic: Aanleg van een stukje Tufsteentuin  (gelezen 49034 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Gepost op: 31 maart 2011, 21:23:35 »

De heren "Tuffanaten" die op dit forum actief zijn hebben mij al een tijdje geleden met dit virus besmet... ik zou dus ook iets gaan proberen.  ;D
Hier volgt het relaas van de gebeurtenissen  - Het is overigens een vervolgverhaal, want één en ander is nog lang niet afgewerkt.

1) Het begon met een stuk gras in een uithoek van de tuin.
2) Hetzelfde stuk van naderbij bekeken...  ;)
3) Voor een tufsteentuin zijn tufstenen nodig : een eerste lading afgehaald in Brugge bij Cathy en Jan
4) Dan kwam de spade er aan te pas
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2011, 21:31:26 »

1) "Graafwerken" en afvoer van overbodig gazon voltooid.
2) Nog wat aarde aangevoerd en de stenen bijgebracht
3) Gaten boren en plaats vinden voor de steen - hard werk en puzzelen in die volgorde.
(van het boren zelf geen beelden... moeilijk fotograferen met een boor in de hand...)
4) Nog meer van dat en wegens totaal gebrek aan geduld toch al een paar plantjes in hun gaten duwen...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2011, 21:37:32 »
1) Een "uitloper" van de "tufberg" wordt een verhoogd bed waar ik in een uiterst doorlatend mengsel een paar Oncocyclus Irissen wil uitproberen. De bedoeling is om daarboven in geval van zware regenval een afdak(je) te kunnen aanbrengen.  Of het lukt en of de Onco's het overleven zien we later wel - ik wil het in elk geval proberen...  ::)

2) Wegens tekort aan stenen heb ik die uitloper dan maar min of meer volledig afgewerkt en reeds aangeplant.
3) Detailbeeld van de "uitloper"
4) Voor een Physoplexis comosa vond ik ook een (hopelijk) geschikt gaatje.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2011, 21:41:19 »
1) en 2) Mijn haast om het verhoogde bed te beplanten werd in de hand gewerkt door deze nieuw aangekochte Iris paradoxa die besloot te gaan bloeien...

3) Een nieuwe lading stenen werd bijgehaald en het boren en de rest van het werk konden verder gaan.

Wordt vervolgd !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2011, 22:13:19 »
Het begint er al behoorlijk uit te zien, Luc. Bij mij begint het ook al te kriebelen, maar heb nog heel wat voorbereidende werken voor de boeg.
Ik zou zeggen, doe zo voort, het zijt goe bezig, ook al zeggen ze van niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2011, 21:22:21 »
Dank u Frankie (Ik wist niet dat je een Planckaert fan was ?  ::))  ;D

Tijd voor het volgende deel van het epos  ;D over de opbouw van mijn Tufsteenheuvel.

Boren, hakken, sleuren, is soms wel prettig, maar het aanplanten van zo'n nieuw stukje tuin is natuurlijk de Max !

1) Daarvoor zijn natuurlijk plantjes van doen....van allerlei pluimage en herkomst !
2) Zo ziet het slagveld er uit van op zekere afstand.

Wel een minutieus werkje om b.v. een Daphne petrea 'Lydora', al is die dan nog zo klein, in zo'n moeizaam geboord gaatje in zijn tufsteen te wurmen !

3) en 4)  Het is uiteraard belangrijk om de opening zorgvuldig met een "compostmengsel" van tuinaarde en tufsteengruis op te vullen.





Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2011, 21:26:26 »
en het is nog niet voorbij :

1 en 2 : zorgvuldig en voorzichtig aanstampen
3) Het eindresultaat : Daphne petrea 'Lydora' op zijn eindbestemming ! En nu maar hopen dat ie het doet !  :-\

4) Een aangeplant stukje tufheuvel
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2011, 21:32:19 »

1 en 2 : nog meer afgewerkte stukjes

Dan enkele gasten die hier hun thuis vonden :

3) Crypthanta paradoxa - tussen twee tufstenen in.
4) Draba 'John Saxton' een hybride van D. rosularis en D. dedeana werd dan weer in de tuf geplant.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2011, 21:40:12 »
1) Erigeron aureus "The Giant" zorgt hopelijk voor bloei, doorheen de zomer.
2) Gentiana pumila ssp delphinantes is van de G. verna groep, maar zou langer levend dan de normale verna moeten zijn... Hij staat hier op een terrasje, tussen de tufstenen.
3) Viola pedata 'bicolor'

4) algemeen zicht, om vanavond af te sluiten.

Verder vonden nog een aantal kleinoden een plaatsje in of tussen de tufstenen : Dianthus microlepis albus - Dianthus "La Bourboule" - Centaurea pestalozza - Physoplexis comosa - Campanula nitida - een aantal Primula allioni's - Viola cazorlenzis en zoals eerder vermeld ook twee Onco-Irissen nl. paradoxa en I. iberica elegantissima...

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 6 april 2011, 09:19:42 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2011, 21:47:48 »
Heel interessante ontwikkelingen Luc !  Als "tufsteenfanaat" van het eerste uur volg ik uiteraard iedere move die je maakt  ;D
Het gaat helemaal goed komen heb ik de indruk. Er zitten meteen ook enkele fraaie plantjes in ! Die Draba kende ik nog niet en die Crypthanta wordt ook niet zo vaak aangeboden ... Ik ben er zeker van dat je nog aardig plezier zult beleven aan je tufsteenbergje .
Maar het is een waarheid als een koe , het aanleggen en in elkaar puzzellen is een intensieve en tijdsrovende klus. Maar eens het er is ....nog relatief weinig onderhoud !  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2011, 21:54:52 »
Je interesse verbaast mij natuurlijk niet Kris...  ;D
Het zijn o.a. jouw en Frankie's foto's die het tufsteensyndroom in mij naar boven brachten...
Tot nog toe gaat het prima, hopelijk blijft het duren en moet ik niet te veel "lijken" verwijderen na verloop van tijd.

Ik heb wel nog een hoop gaten vrij - de verkoopdag in Utrecht komt dan ook zaterdag net op tijd.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2011, 22:22:31 »
Je interesse verbaast mij natuurlijk niet Kris...  ;D
Het zijn o.a. jouw en Frankie's foto's die het tufsteensyndroom in mij naar boven brachten...
Tot nog toe gaat het prima, hopelijk blijft het duren en moet ik niet te veel "lijken" verwijderen na verloop van tijd.
Ik heb wel nog een hoop gaten vrij - de verkoopdag in Utrecht komt dan ook zaterdag net op tijd.

Wat betreft de planten die rechtstreeks in de stenen staan :
Als ik je 1 tip mag geven Luc.......zorg dat ze het eerste (tot zelfs het tweede jaar)niet te fel uitdrogen ! Eens ze goed doorworteld zijn in de stenen , zal er geen probleem meer zijn...
Zag ik daar ook een Paraquilegia gereed staan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2011, 22:30:41 »
Verdorie Luc, het begint nu wel serieus te kriebelen als ik dat zo allemaal zie. Er is inderdaad niets leuker dan die kleinoden in een gaatje te stoppen. Ik heb dat ook altijd al graag gedaan: een kleinood in een gaatje stoppen  ;) :D
Nee serieus, wanneer die plantjes dan ook nog eens te blijken aanslaan, kan het geluk natuurlijk helemaal niet op.

Erigeron 'The giant' is een sublieme erigeron die zeker de hele zomer zal bloeien, maar is heel kortlevend. Ik heb er voor de moment ook gene meer.

Maar je moet me nog eens uitleggen hoe je het doet, om én foto's te nemen, én planten te planten. Het lijkt wel of je vier handen hebt.  :D

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #13 Gepost op: 5 april 2011, 00:08:53 »
Wat betreft de planten die rechtstreeks in de stenen staan :
Als ik je 1 tip mag geven Luc.......zorg dat ze het eerste (tot zelfs het tweede jaar)niet te fel uitdrogen ! Eens ze goed doorworteld zijn in de stenen , zal er geen probleem meer zijn...
Zag ik daar ook een Paraquilegia gereed staan ?

Dank voor de goede raad Kris, ik zal hem indachtig zijn....  enne... je zag inderdaad een Paraquilegia zijn beurt afwachten...

Ik heb dat ook altijd al graag gedaan: een kleinood in een gaatje stoppen  ;) :D
Erigeron 'The giant' is een sublieme erigeron die zeker de hele zomer zal bloeien, maar is heel kortlevend. Ik heb er voor de moment ook gene meer.

Maar je moet me nog eens uitleggen hoe je het doet, om én foto's te nemen, én planten te planten. Het lijkt wel of je vier handen hebt.  :D

Frankie !  ??? :-[ :-[ straks wordt ons forum nog gesloten.... !  :-\ ;)
enne... wat die handen betreft... ge hebt nog niets gezien... !  Sommige mensen zeggen echter dat ik 2 linker handen heb..  ;)
« Laatst bewerkt op: 5 april 2011, 09:21:03 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Christian Winkelblech

  • Junior
  • **
  • Berichten: 86
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2011, 07:35:15 »
hallo luc,
schoen gemacht, gefaellt mir sehr gut. wie ich sehe, versuchst du es mit einer onco-iris ausgepflanzt.....mit regenschutz im winter ?
gruß
chris
« Laatst bewerkt op: 5 april 2011, 08:34:16 door AdminWim »