Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 60427 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #285 Gepost op: 27 februari 2020, 20:51:03 »
Het gaat heel snel dit jaar , pas half februari en we zitten al aan de laatbloeiende soortjes ….

Nog enkele heuffelianussen ……

Ik hoorde uit goede bron dat de witte vormen uiterst zeldzaam zijn in de natuur . Er zijn toch onder de liefhebbers enkele witte vormen in omloop

Crocus heuffelianus 'Albus' met heel zachte tekeningen

Crocus heuffelianus x Polar King

Crocus heuffelianus Carpathian Mountains

En de uitstekende tuinvorm Crocus 'Shock Wave'

Mooi deze heuffelianussen, Danny, die 'polar king' kende ik nog niet.
Over het algemeen hebben de heuffelianussen hier zeer slecht gebloeid dit seizoen. Door het warme weer?

De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

Dat is natuurlijk best mogelijk, Danny. C. heuffelianus is een echt alpien soortje die ofwel op vochtige bergweides voorkomt, ofwel in schaduwrijke bergbossen. Een uitdrogende bodem hebben ze klaarblijkelijk niet graag.

In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus samen met Leucojeum vernum op hun natuurlijke standplaats. Van deze laatste is geweten dat ze ook niet van een uitdrogende bodem houden.

De natuurlijke omstandigheden van deze prachtige species , niets mooier dan dit live mee te maken ! Ik zag vorig jaar gelijkaardige omstandigheden met Crocus vernus en Leucojum vernum in Italië . Prachtige interessante foto's Frankie !!!  -6( _02 daar leert een mens uit ……..

Een dag om nooit meer te vergeten, Danny. De timing was perfect en ja daar zag ik Crocus heuffelianus in al zijn vormen en kleuren die je je maar kan voorstellen, samen met nog wat andere leuke lentebloeiers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #286 Gepost op: 27 februari 2020, 20:52:37 »
Crocus napolitanus

Crocus chrysanthus 'Skyline'

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus pulchricolor

Mooi, die Skyline, die heb ik ook nog gehad, die zie ik echter niet meer terug.  ))8
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #287 Gepost op: 27 februari 2020, 22:18:31 »
Het gaat heel snel dit jaar , pas half februari en we zitten al aan de laatbloeiende soortjes ….

Nog enkele heuffelianussen ……

Ik hoorde uit goede bron dat de witte vormen uiterst zeldzaam zijn in de natuur . Er zijn toch onder de liefhebbers enkele witte vormen in omloop

Crocus heuffelianus 'Albus' met heel zachte tekeningen

Crocus heuffelianus x Polar King

Crocus heuffelianus Carpathian Mountains

En de uitstekende tuinvorm Crocus 'Shock Wave'

Mooi deze heuffelianussen, Danny, die 'polar king' kende ik nog niet.
Over het algemeen hebben de heuffelianussen hier zeer slecht gebloeid dit seizoen. Door het warme weer?

De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

Dat is natuurlijk best mogelijk, Danny. C. heuffelianus is een echt alpien soortje die ofwel op vochtige bergweides voorkomt, ofwel in schaduwrijke bergbossen. Een uitdrogende bodem hebben ze klaarblijkelijk niet graag.

In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus samen met Leucojeum vernum op hun natuurlijke standplaats. Van deze laatste is geweten dat ze ook niet van een uitdrogende bodem houden.

De natuurlijke omstandigheden van deze prachtige species , niets mooier dan dit live mee te maken ! Ik zag vorig jaar gelijkaardige omstandigheden met Crocus vernus en Leucojum vernum in Italië . Prachtige interessante foto's Frankie !!!  -6( _02 daar leert een mens uit ……..

Een dag om nooit meer te vergeten, Danny. De timing was perfect en ja daar zag ik Crocus heuffelianus in al zijn vormen en kleuren die je je maar kan voorstellen, samen met nog wat andere leuke lentebloeiers.

Eén van de mooiste decors die je maar kan denken die je hier toont Frankie ! In combinatie met zo'n bloeirijke omgeving , dat is zeker heel uitzonderlijk !
Schitterend !!!  -6( _02   

Staat ook hoog op mijn verlanglijst om deze omgeving live te zien …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #288 Gepost op: 27 februari 2020, 22:22:40 »
Crocus napolitanus

Crocus chrysanthus 'Skyline'

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus pulchricolor

Mooi, die Skyline, die heb ik ook nog gehad, die zie ik echter niet meer terug.  ))8

Die was ik ook bijna kwijt in de vroegere omstandigheden ,Frankie , maar is nu terug aan een opmars in de nieuwe omstandigheden …..is inderdaad een mooie vorm....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #289 Gepost op: 27 februari 2020, 22:31:35 »
Crocus napolitanus

Crocus chrysanthus 'Skyline'

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus pulchricolor

Mooi, die Skyline, die heb ik ook nog gehad, die zie ik echter niet meer terug.  ))8

Die was ik ook bijna kwijt in de vroegere omstandigheden ,Frankie , maar is nu terug aan een opmars in de nieuwe omstandigheden …..is inderdaad een mooie vorm....

Staat die ook in het bekende mengsel en in het bollenbed?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #290 Gepost op: 27 februari 2020, 22:44:04 »
Het gaat heel snel dit jaar , pas half februari en we zitten al aan de laatbloeiende soortjes ….

Nog enkele heuffelianussen ……

Ik hoorde uit goede bron dat de witte vormen uiterst zeldzaam zijn in de natuur . Er zijn toch onder de liefhebbers enkele witte vormen in omloop

Crocus heuffelianus 'Albus' met heel zachte tekeningen

Crocus heuffelianus x Polar King

Crocus heuffelianus Carpathian Mountains

En de uitstekende tuinvorm Crocus 'Shock Wave'

Mooi deze heuffelianussen, Danny, die 'polar king' kende ik nog niet.
Over het algemeen hebben de heuffelianussen hier zeer slecht gebloeid dit seizoen. Door het warme weer?

De zachte lente heeft er niets mee te maken , denk ik Frankie . De nieuwe bollen , die al dan niet groot genoeg zullen zijn om te bloeien volgend jaar , worden gevormd na de bloei . Daarvoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig en worden zeker niet graag gestoord gedurende deze periode . De zeer droge zomer heeft de bollen doen uitdrogen waardoor ze verstoord werden in hun rustperiode .

Dat is natuurlijk best mogelijk, Danny. C. heuffelianus is een echt alpien soortje die ofwel op vochtige bergweides voorkomt, ofwel in schaduwrijke bergbossen. Een uitdrogende bodem hebben ze klaarblijkelijk niet graag.

In bijlage nog enkele foto's van C. heuffelianus samen met Leucojeum vernum op hun natuurlijke standplaats. Van deze laatste is geweten dat ze ook niet van een uitdrogende bodem houden.

De natuurlijke omstandigheden van deze prachtige species , niets mooier dan dit live mee te maken ! Ik zag vorig jaar gelijkaardige omstandigheden met Crocus vernus en Leucojum vernum in Italië . Prachtige interessante foto's Frankie !!!  -6( _02 daar leert een mens uit ……..

Een dag om nooit meer te vergeten, Danny. De timing was perfect en ja daar zag ik Crocus heuffelianus in al zijn vormen en kleuren die je je maar kan voorstellen, samen met nog wat andere leuke lentebloeiers.

Eén van de mooiste decors die je maar kan denken die je hier toont Frankie ! In combinatie met zo'n bloeirijke omgeving , dat is zeker heel uitzonderlijk !
Schitterend !!!  -6( _02   

Staat ook hoog op mijn verlanglijst om deze omgeving live te zien …...

Moet je zeker doen, Danny, ik kan het alleen maar warm aanbevelen. Als bollenliefhebber en croconut in het bijzonder moet je daar wel gek worden. Maar zoals ik al zei, de timing is belangrijk. Elk seizoen is anders, maar dat weten we ondertussen wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #291 Gepost op: 27 februari 2020, 22:44:25 »
Crocus napolitanus

Crocus chrysanthus 'Skyline'

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus pulchricolor

Mooi, die Skyline, die heb ik ook nog gehad, die zie ik echter niet meer terug.  ))8

Die was ik ook bijna kwijt in de vroegere omstandigheden ,Frankie , maar is nu terug aan een opmars in de nieuwe omstandigheden …..is inderdaad een mooie vorm....

Staat die ook in het bekende mengsel en in het bollenbed?

Wel in het bekende mengsel , Frankie , maar zeker niet in mijn bollenbed . Voor veel krokussen is mijn bollenbed een te warme standplaats , vooral de lente bloeiende soorten doen het veel beter op een koele plaats in de achtertuin …….
Ieper , West-Vlaanderen

AdminWim

  • Forumbeheerder
  • Nieuweling
  • *****
  • Berichten: 16
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #292 Gepost op: 28 februari 2020, 11:15:18 »
De zaaddozen worden goed zichtbaar...vergeet de zaden niet te verzamelen voor de zaaduitwisseling van de Crocus Group Seedex!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #293 Gepost op: 28 februari 2020, 12:53:36 »

Een dag om nooit meer te vergeten, Danny. De timing was perfect en ja daar zag ik Crocus heuffelianus in al zijn vormen en kleuren die je je maar kan voorstellen, samen met nog wat andere leuke lentebloeiers.

Goeie grutjes, wat een beeld !!!  ((11 ((11 ((11 ((11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #294 Gepost op: 28 februari 2020, 15:56:14 »
Crocus heufelianus 'Shockwave' verdient ook wel eens een kleine fotografische studie... en aangezien het buiten opnieuw geen weer is om een hond door te jagen...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #295 Gepost op: 28 februari 2020, 21:37:16 »
prachtige beelden Frankie.
dat is super genieten dan.
en inderdaad de witte bergen op de achtegrond :-* ((14

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #296 Gepost op: 1 maart 2020, 16:47:36 »
1/ Nog zo een koopje uit het tuincentrum ...Crocus sieberi (verkocht als tricolor)

2/ Deze korolkowii zaailing had de hele pot voor zich en komt dan boven aan de rand ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #297 Gepost op: 1 maart 2020, 20:06:50 »
toch nog wat crocus kunnen vast leggen dit weekend.
crocus king of stripe ,of pickwick volgen mij twee namen voor een crocus ))4 ))4
maar blijft wel mooi

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #298 Gepost op: 4 maart 2020, 20:48:52 »
Snow Queen versus Snow Princess , wie is het mooiste meisje ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #299 Gepost op: 4 maart 2020, 20:52:05 »
Crocus scepusinensis

Crocus cvijicii
Ieper , West-Vlaanderen