Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 67727 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #360 Gepost op: 11 januari 2017, 22:18:04 »
Afgelopen! Momenteel nieuwe plannen smeden voor een volgende trip!

Jammer dat het afgelopen is Frankie , ik heb er terug erg van genoten !
Intussen zaten we al behoorlijk wat pag. ver , ik heb rustig nog eens alles doorlopen .......
Het was zoals gewoonlijk een bijzonder sfeervolle , avontuurlijk en heel interessant reisverslag over een streek waar ik niets over weet . Een prachtige uitvalsbasis , het Comomeer , waar wij persoonlijk ons ook zouden thuis voelen .
Zoals gewoonlijk waren de foto's van uitstekende kwaliteit , twee heel mooie gebieden werden grondig verkend ( zo goed als mogelijk) en konden mij heel erg bekoren ! Het Zwitserse Engadin was echt een prachtige omgeving en doet me helemaal denken aan Wallis . Voor mij waren de hoogtepunten , de vele verschillende soorten Primula en de enorm grote planten Androsace alpina overladen met bloemen , echt "Top" ( zo'n grote zag ik nog nooit) . Zonder al de andere planten te vergeten .
De Bergamaskeralpen vond ik even de moeite !! De hoogtepunten waren voor mij , Campanula raineri en de Physoplexis
comosa en de vele verschillende Saxifraga's met de bijzonderheden mutata , hosti en cotyledon . Ik was ook heel erg positief verrast door de vele mooie alpine planten op lage hoogte nog volop in bloei .
Alvast heel erg bedankt voor dit schitterend reisverslag ,terug een naslagwerk die nog heel veel bekeken zal worden in de toekomst ....... ((3 ((14 -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #361 Gepost op: 13 januari 2017, 14:25:49 »
De S. elisabethae was natuurlijk een schot in de roos, maar zo waren er nog meerdere heb ik mogen vaststellen.
Ik heb hem hier ook ooit een paar keer gehad - onderstaand exemplaar slaagde er zelfs in 2 opeenvolgende jaren te bloeien, maar daarna was het ook weer over en uit.  :(

Zelfde ervaringen Luc ,  ik denk gewoon kortlevend en that's it ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #362 Gepost op: 13 januari 2017, 23:29:01 »
Afgelopen! Momenteel nieuwe plannen smeden voor een volgende trip!

Jammer dat het afgelopen is Frankie , ik heb er terug erg van genoten !
Intussen zaten we al behoorlijk wat pag. ver , ik heb rustig nog eens alles doorlopen .......
Het was zoals gewoonlijk een bijzonder sfeervolle , avontuurlijk en heel interessant reisverslag over een streek waar ik niets over weet . Een prachtige uitvalsbasis , het Comomeer , waar wij persoonlijk ons ook zouden thuis voelen .
Zoals gewoonlijk waren de foto's van uitstekende kwaliteit , twee heel mooie gebieden werden grondig verkend ( zo goed als mogelijk) en konden mij heel erg bekoren ! Het Zwitserse Engadin was echt een prachtige omgeving en doet me helemaal denken aan Wallis . Voor mij waren de hoogtepunten , de vele verschillende soorten Primula en de enorm grote planten Androsace alpina overladen met bloemen , echt "Top" ( zo'n grote zag ik nog nooit) . Zonder al de andere planten te vergeten .
De Bergamaskeralpen vond ik even de moeite !! De hoogtepunten waren voor mij , Campanula raineri en de Physoplexis
comosa en de vele verschillende Saxifraga's met de bijzonderheden mutata , hosti en cotyledon . Ik was ook heel erg positief verrast door de vele mooie alpine planten op lage hoogte nog volop in bloei .
Alvast heel erg bedankt voor dit schitterend reisverslag ,terug een naslagwerk die nog heel veel bekeken zal worden in de toekomst ....... ((3 ((14 -6(

Ja Danny, ik had het wel kunnen vermoeden dat dit spek voor uw bek ging zijn. Het was dan ook een hele leuke trip in een zeer gevarieerde regio en dat alles, op een spreekwoordelijke zakdoek, bij elkaar. Opmerkelijk om het ene ogenblik in de sneeuw te ploeteren en een paar uur later op een zonnig terras aan het Comomeer te vertoeven.
Al die planten maakten het natuurlijk nog extra interessant. Een rijk gebied met heel wat endemen die de moeite zijn om te zoeken.

Ik mag maar hopen dat het een naslagwerk zal worden. Spijtig dat er niet wat meer reacties gekomen zijn van mensen die er ook al zijn geweest. De Engadin is al vrij goed bezocht geweest door diverse mensen, maar de Orobische alpen schijnen echt wel een onbekend gebied te zijn voor de meesten. Zoals eerder gezegd wil ik hier heel graag nog eens terug komen in de toekomst. Het loont zeker de moeite. 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #363 Gepost op: 14 januari 2017, 09:16:58 »
De S. elisabethae was natuurlijk een schot in de roos, maar zo waren er nog meerdere heb ik mogen vaststellen.
Ik heb hem hier ook ooit een paar keer gehad - onderstaand exemplaar slaagde er zelfs in 2 opeenvolgende jaren te bloeien, maar daarna was het ook weer over en uit.  :(

Zelfde ervaringen Luc ,  ik denk gewoon kortlevend en that's it ....
ha die Kris.
Ben jij niet wat vroeg uit je winterslaap?   -2(

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #364 Gepost op: 14 januari 2017, 12:26:49 »
Was heel interessant, Frankie. Ik heb het met veel interesse gevolgd...op naar de volgende!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #365 Gepost op: 9 augustus 2018, 22:16:47 »
Nog eens dit topic van onder het stof halen en een stapje wagen in de Bergamaskeralpen.
Bij een vorige trip had ik nog niet alle gems gezien, dit tot mijn grote spijt. Een verblijf aan het gardameer met een verplichte uitstap naar de Orobische alpen moet een en ander goed maken.

Het is goed toeven aan en in het gardameer, laat dat duidelijk zijn, maar een uitstap naar de bergjes op de achtergrond biedt natuurlijk nog iets meer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #366 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:38:10 »
ik ben benieuwd
er zullen jouw kennende weer prachtige foto's met een top verslag komen.
ga je met plezier volgen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #367 Gepost op: 11 augustus 2018, 14:57:42 »
Nog eens dit topic van onder het stof halen en een stapje wagen in de Bergamaskeralpen.
Bij een vorige trip had ik nog niet alle gems gezien, dit tot mijn grote spijt. Een verblijf aan het gardameer met een verplichte uitstap naar de Orobische alpen moet een en ander goed maken.

Het is goed toeven aan en in het gardameer, laat dat duidelijk zijn, maar een uitstap naar de bergjes op de achtergrond biedt natuurlijk nog iets meer.

We kijken met veel spanning en interesse uit naar het vervolgverhaal , Frankie  !!!  ((14  ((3

Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #368 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:45:58 »
Hier kan ik echt niet om heen. Onder druk van massale belangstelling zal ik nog een kort verslag breien aan dit topic.

We logeren dit keer dus aan het gardameer, vlak bij Malcesine.
Een bijna, eindeloze autorit brengt me in alle vroegte tot diep in de Brembanavalei. De pizzo Arera (ca. 2500 m) is het doel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #369 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:52:20 »
De Arera maakt deel uit van de Bergamaskeralpen die nog heel wat onbekende bergen en bergjes omvat. Het is een wondermooie omgeving, totaal niet bekend bij het grote publiek en dit geheel onterecht. De bergen zijn weliswaar niet zo hoog als elders in de alpen, maar je kan hier prachtige tochten maken langs intrigerende bergpaadjes zonder dat je een mens tegen komt. Een soort van vergeten paradijsje zeg maar. Hier ook niks te zien van kabelliften of bergpassen. Vandaar ook de geringe interesse in dit godvergeten gebied.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #370 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:55:48 »
Een leuke ontdekking in de weides naar boven is deze Orchis ustulata, de verbrande orchis. De eerste keer dat ik deze in de natuur zie. Slechts één exemplaartje.
Hij schijnt ook in ons land voor te komen, maar heel zeldzaam.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #371 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:58:13 »
Er staan wel nog meer orchideetjes in de weides, maar veel foto's neem ik nog niet. De klim naar boven is behoorlijk intens. Voor dit witte kleinood maak ik echter nog een uitzondering.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #372 Gepost op: 11 augustus 2018, 23:00:26 »
Ook heel wat Veratrum album te zien in dit gebied.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #373 Gepost op: 11 augustus 2018, 23:03:26 »
Een oude bekende, Gentiana utriculosa.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #374 Gepost op: 11 augustus 2018, 23:09:37 »
Leontopodium alpinum staat hier met hopen, maar dit grote exemplaar in een rotsspleet is de mooiste die ik zag.
Lichtervelde, West-Vlaanderen