Auteur Topic: Trillium  (gelezen 68347 keer)

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #75 Gepost op: 20 december 2012, 16:58:52 »
Herman,als je een gele sessiele Trillium hebt en je weet zeker dat het geen luteum of discolor is dan kan het een gele vorm van kurabayashi,chloropetalum of angustipetalum zijn of ook nog een gele vorm van maculatum of inderdaad van cuneatum...

José



Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #76 Gepost op: 21 december 2012, 10:22:51 »
Dat wordt snuffelen, Johan. ))4
  )--1 )1) Waarom ik, Gerard?  )1)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Trillium
« Reactie #77 Gepost op: 21 december 2012, 12:11:52 »
Dat wordt snuffelen, Johan. ))4
 )--1 )1) Waarom ik, Gerard?  )1)
Sorry, bedoelde Herman.  ))8
Misschien een heel domme vraag, maar ik weet het niet Johan: Is de inheemse Eenbes ook een Trillium?
Ik zie ze nl in alle lectuur aangeduid als Paris.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2012, 12:29:15 door Gerard Verweij »

André De Jonghe

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re: Trillium
« Reactie #78 Gepost op: 21 december 2012, 12:28:08 »
Gerard,
Trillium behoort tot de familie van de Trilliaceae en Paris zit onder de Liliacea (lelieachtigen). Het zijn dus duidelijk verschillende groepen. De meeste Trilliums zijn Amerikanen. Paris quadrifolia is een inheemse soort, maar bvb China kent vele Parissoorten.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Trillium
« Reactie #79 Gepost op: 21 december 2012, 12:30:09 »
Gerard,
Trillium behoort tot de familie van de Trilliaceae en Paris zit onder de Liliacea (lelieachtigen). Het zijn dus duidelijk verschillende groepen. De meeste Trilliums zijn Amerikanen. Paris quadrifolia is een inheemse soort, maar bvb China kent vele Parissoorten.
Dank je Andre, weer wat geleerd vandaag. ((14

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #80 Gepost op: 21 december 2012, 18:21:43 »
Herman,als je een gele sessiele Trillium hebt en je weet zeker dat het geen luteum of discolor is dan kan het een gele vorm van kurabayashi,chloropetalum of angustipetalum zijn of ook nog een gele vorm van maculatum of inderdaad van cuneatum...

José



Bedankt José, ik ben nu bezig met een vergelijkingstabel (zie gentianen http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=13) te maken over een aantal trillium soorten. Misschien kun je hieraan helpen als je wil of ook andere geïnteresseerden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #81 Gepost op: 21 december 2012, 18:25:36 »
Gerard,
Trillium behoort tot de familie van de Trilliaceae en Paris zit onder de Liliacea (lelieachtigen). Het zijn dus duidelijk verschillende groepen. De meeste Trilliums zijn Amerikanen. Paris quadrifolia is een inheemse soort, maar bvb China kent vele Parissoorten.
André, er zijn wel een aantal mooie Aziatische Trilliums!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #82 Gepost op: 21 december 2012, 18:30:30 »
Dat wordt snuffelen, Johan. ))4
 )--1 )1) Waarom ik, Gerard?  )1)
Sorry, bedoelde Herman.  ))8
Misschien een heel domme vraag, maar ik weet het niet Johan: Is de inheemse Eenbes ook een Trillium?
Ik zie ze nl in alle lectuur aangeduid als Paris.
Gerard ik kon dat ook niet goed volgen. Ik ben in elk geval van plan om volgend jaar aan al de Trilliums te gaan rieken en ook foto's te maken van de vrucht. Alle middeltjes helpen voor een juiste identificatie.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #83 Gepost op: 21 december 2012, 20:08:23 »
Dat wordt snuffelen, Johan. ))4
 )--1 )1) Waarom ik, Gerard?  )1)
Sorry, bedoelde Herman.  ))8
Misschien een heel domme vraag, maar ik weet het niet Johan: Is de inheemse Eenbes ook een Trillium?
Ik zie ze nl in alle lectuur aangeduid als Paris.
Gerard ik kon dat ook niet goed volgen. Ik ben in elk geval van plan om volgend jaar aan al de Trilliums te gaan rieken en ook foto's te maken van de vrucht. Alle middeltjes helpen voor een juiste identificatie.

Nu ik wil wel mee komen snuffelen hoor, Herman.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #84 Gepost op: 21 december 2012, 20:29:59 »
André, het is inderdaad zo dat Trillium en Paris verschillende genera zijn maar ze zijn structureel heel nauw verwant met elkaar. Het ene geslacht  is niet uit het andere onstaan maar ze hebben een gemeenschappelijke voorouder. Trouwens Trillium en Paris maken samen de Trilliaceae uit.

José Callens

André De Jonghe

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re: Trillium
« Reactie #85 Gepost op: 24 december 2012, 12:50:06 »
Inderdaad José. Ingevolge DNA-onderzoek door Kew zijn ze nu ondergebracht in de Trilliaceae.
Zo is Scoliopus die vroeger onder de Lelieachtigen zat nu ook een lid van die familie!
Verder werd Paris fargesii nu Daiswa fargesii en Paris japonica veranderde van naam in Kinugasa japonica.
De familie herbergt nu Diaswa, Kinugasa, Paris, Scoliopus en Trillium.
Ik heb wat aanpassingsmoeilijkheden met de recente naamveranderingen, daarom bezondig ik mij nog door de "oude" naam te gebruiken.
En ja, er zijn ook mooie Aziatische Trilliums Herman. Vragen die dezelfde cultuurvoorwaarden als hun Amerikaanse collega's, of zijn die moeilijker?

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #86 Gepost op: 24 december 2012, 16:06:35 »

En ja, er zijn ook mooie Aziatische Trilliums Herman. Vragen die dezelfde cultuurvoorwaarden als hun Amerikaanse collega's, of zijn die moeilijker?
André, ik denk wel dat ze moeilijker zijn. In elk geval zijn ze moeilijker te vinden en niet goedkoop (Trillium miyabeanum £75, Trillium smallii £65).
Trillium tschonoskii var. Himalaicum (1999) doet het al jaren goed in de tuin. Trillium smalii (2007) leefde vorig jaar nog maar groeit maar weinig aan.
Verplanten doe ik niet graag, want daar hebben sommigen een hekel aan.
Een ander probleem met Trilliums is ook wel: de juiste naam. Heb je zelf veel Trilliums?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #87 Gepost op: 25 december 2012, 10:44:07 »
André en Herman,Bij mij in de tuin hebben de Aziatische Trillium soorten het absoluut niet naar hun zin.T.apetalon en hagae hebben het een paar jaar uitgehouden,T.tschonoskii heeft enkele jaren gebloeid tot op een keer alle 5 mijn planten,tergelijkertijd het voor bekeken hielden.T.smallii en camschatcense overleven al enkele jaren zonder ooit te bloeien of groter te worden.
In de koude serre in pot doen de Aziaten het iets beter.Maar laat ons eerlijk zijn ,de bloemen van de Aziatische Trilliums zullen nooit de eerste prijs halen in een miss verkiezing,zeker niet als de Amerikanen meedoen.
José Callens

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #88 Gepost op: 26 december 2012, 13:23:24 »
André en Herman,Bij mij in de tuin hebben de Aziatische Trillium soorten het absoluut niet naar hun zin.T.apetalon en hagae hebben het een paar jaar uitgehouden,T.tschonoskii heeft enkele jaren gebloeid tot op een keer alle 5 mijn planten,tergelijkertijd het voor bekeken hielden.T.smallii en camschatcense overleven al enkele jaren zonder ooit te bloeien of groter te worden.
In de koude serre in pot doen de Aziaten het iets beter.Maar laat ons eerlijk zijn ,de bloemen van de Aziatische Trilliums zullen nooit de eerste prijs halen in een miss verkiezing,zeker niet als de Amerikanen meedoen.
José Callens

Ja José, de bloemen van de Amerikanen zijn meestal groter (Amerikanen zien het altijd groter zeker!)
Volgende Trillium heb ik in 2004 onder de naam grandiflorum beige gekocht bij Ploeger. Ik twijfel tussen erectum en sulcatum. Zou het niet meer sulcatum zijn?
« Laatst bewerkt op: 26 december 2012, 15:14:34 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #89 Gepost op: 26 december 2012, 22:14:31 »
Herman,herinner je  je noch hoe de rijpe bes eruit zag?