Auteur Topic: Bloei maart-april 2020  (gelezen 23837 keer)

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #240 Gepost op: 28 april 2020, 17:49:54 »
Het is nu de tijd voor pioenen.

Voor elk wat wils :)

P. mlokosewitschii (koop planten in bloei, want er zijn veel vormen die erg flets geel zijn)
P. mascula ssp. arietina Alba (jaren geleden van Ron Beeston gekregen)
P. x smoutii  (lactiflora x tenuifolia)
P. clusii x corsica (ex. F. Kummert) hier in een pot, slechts 15 cm hoog. Voor mij werkelijk een top plant!
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #241 Gepost op: 28 april 2020, 17:54:33 »
Kan net nog, is nog april he ;D

Veel Cypripedium in de tuin zijn nog niet op hun best.
Een paar in pot wel.

Cyp. segawai x macranthos alba
Cyp. macranthos x fasciolatum
Cyp. macranthos x segawai
Cyp. froschii x macranthos
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #242 Gepost op: 28 april 2020, 19:20:10 »

P. clusii x corsica (ex. F. Kummert) hier in een pot, slechts 15 cm hoog. Voor mij werkelijk een top plant!

Jawadde, wat knap. Ik ben niet echt fan van deze plantengroep, maar wat een juweel is dit, en dan nog zo klein blijvend. Waar kan je dit kleinood aanschaffen. Wie kweekt dit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #243 Gepost op: 28 april 2020, 19:20:47 »
Kan net nog, is nog april he ;D

Veel Cypripedium in de tuin zijn nog niet op hun best.
Een paar in pot wel.

Cyp. segawai x macranthos alba
Cyp. macranthos x fasciolatum
Cyp. macranthos x segawai
Cyp. froschii x macranthos

Prachtige planten, Harry, staan die in een kas?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #244 Gepost op: 28 april 2020, 19:24:06 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.

Prachtige plant Frankie! Ik denk dat de vorm 'Alhambra' is. Een selectie van Michael Kammerlander en vermeerdert door Gerd Stopp.
Ik heb er twee al jaren in de tuin, in de volle zon, maar bloeit slechts met echt een enkele bloem  :(
Zal waarschijnlijk nog niet droog genoeg staan.

Jij weet ook alles, he Harry, het is inderdaad de vorm Alhambra die ik nog van uit de lijst van Stopp heb. De eerste jaren veranderde het plantje nauwelijks, maar wordt nu stilaan groter. Deze vorm verschilt van de soort door het andere loof dat veel eerder grijsgroen is, i.p.v. donkergroen. De bloemen zijn ook veel donkerder. Hij staat hier de hele dag in de zon en in de wind op het zuidwesten aan de rand van een verhoogd bed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #245 Gepost op: 28 april 2020, 19:36:38 »

P. clusii x corsica (ex. F. Kummert) hier in een pot, slechts 15 cm hoog. Voor mij werkelijk een top plant!

Jawadde, wat knap. Ik ben niet echt fan van deze plantengroep, maar wat een juweel is dit, en dan nog zo klein blijvend. Waar kan je dit kleinood aanschaffen. Wie kweekt dit?

Heb ik via een liefhebber in UK en die heeft hem ooit van Ron Beeston gekregen.
Helaas is Ron, een hele goede vriend van mij vorig jaar overleden.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #246 Gepost op: 28 april 2020, 19:38:31 »
Kan net nog, is nog april he ;D

Veel Cypripedium in de tuin zijn nog niet op hun best.
Een paar in pot wel.

Cyp. segawai x macranthos alba
Cyp. macranthos x fasciolatum
Cyp. macranthos x segawai
Cyp. froschii x macranthos

Prachtige planten, Harry, staan die in een kas?

Ja. stonden in de winter (?) in de alpienekas. Maar gaan straks voorgoed naar de koude bak/frame.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #247 Gepost op: 28 april 2020, 19:43:24 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.

Prachtige plant Frankie! Ik denk dat de vorm 'Alhambra' is. Een selectie van Michael Kammerlander en vermeerdert door Gerd Stopp.
Ik heb er twee al jaren in de tuin, in de volle zon, maar bloeit slechts met echt een enkele bloem  :(
Zal waarschijnlijk nog niet droog genoeg staan.

Jij weet ook alles, he Harry, het is inderdaad de vorm Alhambra die ik nog van uit de lijst van Stopp heb. De eerste jaren veranderde het plantje nauwelijks, maar wordt nu stilaan groter. Deze vorm verschilt van de soort door het andere loof dat veel eerder grijsgroen is, i.p.v. donkergroen. De bloemen zijn ook veel donkerder. Hij staat hier de hele dag in de zon en in de wind op het zuidwesten aan de rand van een verhoogd bed.

Nou ik weet echt niet alles!!! Maar tussen 1988-1998 ben ik veel in Wurzburg bij MK geweest en naast zijn eigen top collectie aan planten ook de bot.tuin vaak bezocht. Daar staan heel veel Erinacea anthyllis op de zuidhelling en spontane zaailingen zijn opgekomen.
En een ervan is de bewuste vorm Alhambra. Als je er nog nooit geweest bent, een aanrader om die tuin eens te bezoeken.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #248 Gepost op: 28 april 2020, 20:00:21 »
Een andere plant die me erg kan bekoren is deze Arenaria grandiflora met veel en grote witte bloemen.

Ken ik niet Frankie , ziet er zeker mooi uit , lijkt wat op een campanula ?

Ja, van ver zo kan hij aan een Campanula doen denken, maar is er allerminst aan verwant, Danny. Het is een plant die ik binnenkort eens zal proberen te stekken.

Ik heb hier al vele jaren Arenaria montana die wel heel erg gelijkend is - beide soorten bestaan wel degelijk en worden allebei vermeld in de AGS encyclopedie - A. montana zaait zich uit en inmiddels staat hij hier op heel wat plaatsen uitgezaaid, geen probleem overigens om die te verwijderen.  Ik pot er eens enkele op.  ;)

Hij groeit ook lekker door elkaar met Veronica rupestris (3e foto)

Die A. montana ziet er ook heel mooi uit Luc ! Die combinatie met de Veronica is bijzonder mooi !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #249 Gepost op: 28 april 2020, 20:41:11 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.

Prachtige plant Frankie! Ik denk dat de vorm 'Alhambra' is. Een selectie van Michael Kammerlander en vermeerdert door Gerd Stopp.
Ik heb er twee al jaren in de tuin, in de volle zon, maar bloeit slechts met echt een enkele bloem  :(
Zal waarschijnlijk nog niet droog genoeg staan.

Jij weet ook alles, he Harry, het is inderdaad de vorm Alhambra die ik nog van uit de lijst van Stopp heb. De eerste jaren veranderde het plantje nauwelijks, maar wordt nu stilaan groter. Deze vorm verschilt van de soort door het andere loof dat veel eerder grijsgroen is, i.p.v. donkergroen. De bloemen zijn ook veel donkerder. Hij staat hier de hele dag in de zon en in de wind op het zuidwesten aan de rand van een verhoogd bed.

Nou ik weet echt niet alles!!! Maar tussen 1988-1998 ben ik veel in Wurzburg bij MK geweest en naast zijn eigen top collectie aan planten ook de bot.tuin vaak bezocht. Daar staan heel veel Erinacea anthyllis op de zuidhelling en spontane zaailingen zijn opgekomen.
En een ervan is de bewuste vorm Alhambra. Als je er nog nooit geweest bent, een aanrader om die tuin eens te bezoeken.

Ja Harry, ik ben er vorig jaar nog geweest in het voorjaar, op doorreis naar Oostenrijk/Slovenië. Die tuin lag op de reisweg en dan had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om er eens binnen te wippen. Inderdaad wel leuk om eens gezien te hebben. Die zuidhelling lijkt wel eindeloos en staat bomvol met droogteminnaars zoals Acantholimon, Daphne en Erinacea. Erg indrukwekkend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #250 Gepost op: 28 april 2020, 20:42:29 »

P. clusii x corsica (ex. F. Kummert) hier in een pot, slechts 15 cm hoog. Voor mij werkelijk een top plant!

Jawadde, wat knap. Ik ben niet echt fan van deze plantengroep, maar wat een juweel is dit, en dan nog zo klein blijvend. Waar kan je dit kleinood aanschaffen. Wie kweekt dit?



Heb ik via een liefhebber in UK en die heeft hem ooit van Ron Beeston gekregen.
Helaas is Ron, een hele goede vriend van mij vorig jaar overleden.

En is die plant op een of andere manier verder te kweken? Ik ken niets af van dit soort planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #251 Gepost op: 28 april 2020, 20:46:36 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.

Prachtige plant Frankie! Ik denk dat de vorm 'Alhambra' is. Een selectie van Michael Kammerlander en vermeerdert door Gerd Stopp.
Ik heb er twee al jaren in de tuin, in de volle zon, maar bloeit slechts met echt een enkele bloem  :(
Zal waarschijnlijk nog niet droog genoeg staan.

Jij weet ook alles, he Harry, het is inderdaad de vorm Alhambra die ik nog van uit de lijst van Stopp heb. De eerste jaren veranderde het plantje nauwelijks, maar wordt nu stilaan groter. Deze vorm verschilt van de soort door het andere loof dat veel eerder grijsgroen is, i.p.v. donkergroen. De bloemen zijn ook veel donkerder. Hij staat hier de hele dag in de zon en in de wind op het zuidwesten aan de rand van een verhoogd bed.

Nou ik weet echt niet alles!!! Maar tussen 1988-1998 ben ik veel in Wurzburg bij MK geweest en naast zijn eigen top collectie aan planten ook de bot.tuin vaak bezocht. Daar staan heel veel Erinacea anthyllis op de zuidhelling en spontane zaailingen zijn opgekomen.
En een ervan is de bewuste vorm Alhambra. Als je er nog nooit geweest bent, een aanrader om die tuin eens te bezoeken.

Ja Harry, ik ben er vorig jaar nog geweest in het voorjaar, op doorreis naar Oostenrijk/Slovenië. Die tuin lag op de reisweg en dan had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om er eens binnen te wippen. Inderdaad wel leuk om eens gezien te hebben. Die zuidhelling lijkt wel eindeloos en staat bomvol met droogteminnaars zoals Acantholimon, Daphne en Erinacea. Erg indrukwekkend.

Ja, schitterend. De mooiste zuidhelling met volgroeide planten die ik ken.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #252 Gepost op: 28 april 2020, 23:31:05 »
Enkele opvallende bloeiers uit de rotstuin
Alyssum propinquum die niet hoger komt dan 1 cm

Wat een beest !! Ik wil je geloven dat hij opvalt !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #253 Gepost op: 28 april 2020, 23:42:58 »
Hij is de tuin binnengekomen als Campanula tridentata, maar ik vermoed dat dit Campanula biebersteiniana moet zijn.

 ))4  Heb je die van bij Holzbecher Frankie ?  Ik meen mij te herinneren dat we die beiden daar aangeschaft hebben na het zien van de tweekleurige Campanula met een reuzenbloem, eerst in een privé tuin en vervolgens bij Holzbecher tussen de showplanten...  De jonge dame nam ons dan mee naar een bak met verkoopbare planten en dat bleek deze te zijn, met etiket Campanula tridentata.
Hij bloeit hier ook net met een eerste bloem die weliswaar heel mooi is, maar niet zo groot als wij in CZ te zien kregen...  ((--11 
Het is ook nog een jonge plant, de mogelijkheid bestaat dat de bloemen volgend jaar groter zijn, dat moeten we afwachten.
Overigens blijkt bij nazicht C. biebersteiniana geen geldige naam maar een niet erkend synoniem van...... Campanula tridentata - ik bekijk dat morgen nog eens van dichterbij.  Spannend toch... onze plantenjacht  -2(

Als ik het nu helemaal verkeerd voor heb en jou plant komt niet van Holzbecher dan vervalt dat verhaal natuurlijk... behalve dan dat van de juiste benaming.

Inderdaad, Luc, hij komt ook van bij Holzbecher. De bloemen hier zijn toch vrij groot en meten in doorsnede wel 4 cm.

Wat de naamgeving betreft. Ik heb er even de monografie van Graham Nicholls er bij gehaald en die beschrijft beide als aparte soorten, maar de verschillen zijn gering.

C. biebersteiniana groeit in rotsachtig terrein in scree omstandigheden terwijl C. tridentata op turfgrond groeit.
C. biebersteiniana heeft bloemen van 3 tot 4 cm doorsnede, terwijl C. tridentata bloemen heeft van 2 tot 3 cm, dus heel wat kleiner.

Maar ik denk dat Nicholls en ook de taxonomen het niet helemaal zeker weten. Er wordt ook verwezen naar C. ardonensis, C. bellidifolia en C. saxifraga die allen nauw verwant zijn, en waarbij verwarring gauw gebeurd is. Alle soorten komen uit de Caucasus.

Nicholls geeft wel mee dat C. tridentata bloemen heeft met een witte basis, zoals onze plant dus. Biebersteiniana zou dat niet hebben...

Ik denk dat we het nooit zeker zullen weten. Het kan dan nog een hybride zijn ook, als ze opgekweekt zijn uit zaad van een tuin. En ik denk meer in die richting, te meer omdat de bloemen van uw plant kleiner zijn dan de mijne. Als ze vegetatief vermeerderd zijn, zouden de bloemen even groot moeten zijn.
In ieder geval, ik vind het een knappe vorm, benieuwd of we die ook zullen kunnen verder houden. Ik probeerde al diverse van die vertegenwoordigers uit die groep, maar een echt lang leven lijken ze niet besloten.

Ik heb ook het relaas van G. Nicholls gelezen Frankie, ik haalde mijn wijsheid over C. biebersteiniana als zijnde een ongeldig synoniem uit de Kew Plant List...
Binnen de groep die je noemde C. ardonensis, C. bellidifolia en C. saxifraga horen ook C. aucheri, C. besenginica, C. ledebouriana v. pulvinata en wellicht nog anderen thuis : allemaal heel nauw verwant en heel erg gelijkend.
Ik moet nog toevoegen dat de bloem van mijn tridentata exemplaar nog serieus is bij gegroeid, bij het nemen van de foto was hij nog maar pas open.
Wat de levensduur van de planten uit deze groep betreft kan ik niet echt klagen.  Een exemplaar van C. aucheri staat hier al wel ruim 10 jaar en heeft een doormeter van meer dan 25 cm inmiddels.  Ook besengenica an ledebouriana halen al 5 of 6 jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #254 Gepost op: 28 april 2020, 23:47:28 »
Het is nu de tijd voor pioenen.

Voor elk wat wils :)

P. mlokosewitschii (koop planten in bloei, want er zijn veel vormen die erg flets geel zijn)
P. mascula ssp. arietina Alba (jaren geleden van Ron Beeston gekregen)
P. x smoutii  (lactiflora x tenuifolia)
P. clusii x corsica (ex. F. Kummert) hier in een pot, slechts 15 cm hoog. Voor mij werkelijk een top plant!

Die pioenen zijn echt wel het neusje van de zalm Harry !  -6(  Vooral dan de kleintjes (en daarvan zijn er niet zo veel) verdienen zeker een plaats in de rotstuin... alleen zijn die niet makkelijk te vinden vrees ik...
Harelbeke-West-Vlaanderen