Auteur Topic: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin  (gelezen 57243 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #300 Gepost op: 16 maart 2024, 10:36:50 »
Prachtige foto's Thomas!  ((14

Aquilegia jonesii en Polemonium viscosum zijn heel moeilijke planten. Hopelijk lukt het je om ze langere tijd in leven te houden.

Herman... mijn computer staat vol met foto's uit de Amerikaanse bergen die ik heb gekregen van een vriend die op plekken is geweest die heel moeilijk toegankelijk zijn en daardoor waarschijnlijk nauwelijks bekend.

Ik hoop dat je je niet verveelt als ik je er af en toe een paar laat zien...😉...

Ik zag ooit een presentatie over een excursie naar de Big Horns Mountains...de hellingen stonden vol met bloeiende A. jonesii.... ongelooflijk.


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #301 Gepost op: 16 maart 2024, 13:08:00 »
Bedankt Kris & Luc...
Aquilegia jonesii is ook voor mij de "heilige graal" onder de lage Aquilegia's van Noord-Amerika. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar tot nu toe is het nooit de zuivere soort geweest, maar altijd hybriden of cultivars. Dit jaar heb ik drie verschillende partijen in de zaai... Wild zaad uit Alberta, wild zaad uit Wyoming (😉) en zaad van een Seedex (waar de echtheid eerst gecontroleerd wordt).
Er zijn nog meer mooie kleine akeleien uit het Midwesten (die hier al groeien)... maar deze is voor mij gewoon de "Blue Mauritius".
Kris... ik heb veel foto's van een vriend in het wild. Misschien vind je deze vooral mooi omdat er een Polemonium viscosum vlak naast groeit.

Je weet hoe wij dat noemen he Thomas ..." horticulteral p*** "  :) :) Ongemeen prachtig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #302 Gepost op: 16 maart 2024, 13:09:44 »
Grote klasse, Thomas. Het is mij ook nooit gelukt om Aquilegia jonesii in bloei te krijgen. Ik duim voor je! Blijft de “Blue Mauritius” zo klein of wordt de bloemstijl later langer?
Polemonium viscosum is voor mij ook moeilijk.
Idem hier Eberhard ...maar ik geef toch nog niet op  ))4 ))4 En we duimen dat het bij Thomas wel een keer lukt....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #303 Gepost op: 16 maart 2024, 13:10:55 »
Grote klasse, Thomas. Het is mij ook nooit gelukt om Aquilegia jonesii in bloei te krijgen. Ik duim voor je! Blijft de “Blue Mauritius” zo klein of wordt de bloemstijl later langer?
Polemonium viscosum is voor mij ook moeilijk.
Eberhard...voor zover ik weet blijven de bloemen aan de korte steel... bijna zittend. Tenminste in het wild. Misschien verduidelijken deze andere foto's dat. Ik denk dat de compactheid van het gebladerte ook symptomatisch is.
Polemonium viscosum heeft in mijn omgeving ook nooit gebloeid... maar als slechts één van de drie exemplaren een bloem vertoont, zou ik al blij zijn. De laatste foto komt ook uit de wildernis... van Mount Frosty.

Tja ....het ultieme .... :o :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #304 Gepost op: 16 maart 2024, 13:12:00 »
Prachtige foto's Thomas!  ((14
Aquilegia jonesii en Polemonium viscosum zijn heel moeilijke planten. Hopelijk lukt het je om ze langere tijd in leven te houden.

Mee eens Herman , maar sommigen onder ons houden van uitdagingen ... ))4 ))4 Ben er -vrees ik - ook bij  -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #305 Gepost op: 16 maart 2024, 19:12:38 »
Een kleine schoonheid uit Turkije waar ik bijzonder blij mee ben...Matthiola trojana. Volgens mij liet Frankie vorig jaar een fantastisch exemplaar zien in volle bloei. Ik hou echt van de geometrie van het blad.

Hij is gezaaid in de winter van 22/23 en ik heb de zaden gekregen van Gerrit Eijkelenboom, die ik al een paar jaar tot mijn botanische vrienden reken... waarvoor ik erg dankbaar ben.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #306 Gepost op: 25 maart 2024, 10:31:16 »
Misschien niet het meest spectaculaire wat Colorado te bieden heeft... maar de harige nieuwe groei op Besseya ritteriana is precies naar mijn smaak.😉

Met een beetje fantasie zou je kunnen denken dat de paashaas er al is...🐰🐰

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #307 Gepost op: 25 maart 2024, 17:28:54 »
Bedankt Kris & Luc...

Aquilegia jonesii is ook voor mij de "heilige graal" onder de lage Aquilegia's van Noord-Amerika. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar tot nu toe is het nooit de zuivere soort geweest, maar altijd hybriden of cultivars. Dit jaar heb ik drie verschillende partijen in de zaai... Wild zaad uit Alberta, wild zaad uit Wyoming (😉) en zaad van een Seedex (waar de echtheid eerst gecontroleerd wordt).

Er zijn nog meer mooie kleine akeleien uit het Midwesten (die hier al groeien)... maar deze is voor mij gewoon de "Blue Mauritius".

Kris... ik heb veel foto's van een vriend in het wild. Misschien vind je deze vooral mooi omdat er een Polemonium viscosum vlak naast groeit.

Daar wordt een mens helemaal stil bij Thomas !!!  :o :o :o
Harelbeke-West-Vlaanderen