Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op Vandaag om 18:34:32 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  šŸ˜‹

Ik heb hem al eens vermeerderd Luc (enkele uitlopers die zich geworteld hadden had ik opgepot) maar die bleven een paar jaar in de verkoop steken...  Ik zal het toch maar nog eens proberen.
Is mij niet eerder opgevallen..... dju toch
2
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Allium 2024
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op Vandaag om 18:32:23 »
Heel mooi inderdaad, maar ik vermoed niet dat jij die in de gewonde handel gekocht hebt of ??
Deze in de vroegere post is nog van Ruksans.
Ik heb wel ook mijn eigen verzameling uit Kyrgizie
3
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 16:05:23 »
Saponaria ocymoides staat al weken lang te bloeien met massa's roze bloemen. Waardevolle langbloeier in de rotstuin maar vraagt wel wat ruimte.

Een onderschatte plant Frankie, gemakkelijk en rijk bloeiend, elk jaar weer.  Als je wat plaats hebt is hij niet te versmaden.  Blij dat hij het ook bij jou uitstekend doet en nog een troef : de slakken lusten hem niet!  -2(

Dat laatste is ook het geval met het kleine struikje Hypericum aegypticum dat rijk bloeit ondanks het rotweer.
4
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:56:32 »
Linum capitatum vonden we massaal in alle Tsjechische tuinen, hij zaait dus heel makkelijk uit.
5
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:50:20 »
Als je'r een weekje bent dan gebeurt er uiteraard veel in de tuin, mijn betere wederhelft had het goede idee  enkele kiekjes te schieten, hierbij :

Paeonia peregrina - stond in knop voor mijn vertrek en was uitgebloeid  week later...

Oxalis 'Purple Heart' doet het hier uitstekend in de tuin
6
Reizen, uitstappen en reisverhalen / Re: Kort bericht uit Andalusiƫ mei 2024
« Laatste bericht door Mark Stolk Gepost op Vandaag om 15:34:12 »
Graag gedaan Luc, en ook eens met uw betoog hierboven. Het forum is een continue bron van informatie en vooral ook inspiratie, ook al is het aantal posters klein. En ik post ook niet voor het aantal lezers of commentaren maar gewoon omdat ik het leuk vindt en denk en hoop dat ik anderen ermee kan vermaken.
7
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:26:02 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  šŸ˜‹

Ik heb hem al eens vermeerderd Luc (enkele uitlopers die zich geworteld hadden had ik opgepot) maar die bleven een paar jaar in de verkoop steken...  Ik zal het toch maar nog eens proberen.
8
Reizen, uitstappen en reisverhalen / Re: Kort bericht uit Andalusiƫ mei 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:21:44 »
Dank je Herman. Hier eindigt het ook want de laatste dagen zitten we in mooie steden en zullen we weinig rotsplanten meer tegenkomenā€¦..Maar beslist de moeite waard om eens dieper in de prachtige natuur hier te duiken en hittebestendige planten te vinden.

Heel erg bedankt voor de mooie beelden Mark, het lijkt een reisje dat meer dan de moeite loont.  Leuk dat je ons mee neemt op je tocht.
9
Reizen, uitstappen en reisverhalen / Re: Kort bericht uit Andalusiƫ mei 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:19:56 »
Het is zo stil de afgelopen week op het forum en wij zitten hier in Andalusiƫ tussen de bijzondere planten.
Mark, mooie fotoā€™s! Nog een prettige vakantie!
Het is inderdaad stil op het forum, er zijn er een aantal op schattenjacht in Tsjechiƫ!
Wij zaten inderdaad met enkele  planten liefhebbers in TsjechiĆ« ....Ik moet bekennen dat het me wel raakt dat als er hoop en al een 3 of 4 -tal mensen die regulier posten even afwezig zijn het forum helemaal stil valt .....Het stemt tot nadenken . Dat betekent en toont nog een keer aan dat het allemaal maar afhangt en kan blijven voort bestaan door een heel select groepje .Het maakt me niet blij. Ik heb ook al een paar keer gedacht om maar te stoppen met posten .Weinig weerklank , reacties etc....Anderzijds weiger ik ook op te geven .Dit forum is nog steeds een bron van veel informatie die niet mag verloren gaan. Maar als het maar mogelijk is door enkele mensen is het soms wel niet makkelijk om door te gaan. Onze erevoorzitter en stichter van de VRV - Jef Lemmens -  was ooit de grote bedenker en bezieler van dit forum. Ik stond nog mee aan de wieg en heb deze baby tezamen met een aantal zielsverwanten mee groot gebracht ......Het kind is blijkbaar aan puberen toe . Hopelijk kunnen we alles met een beetje meer enthousiasme verder zetten .

Ik kan mij daar uiteraard alleen volmondig bij aansluiten Kris.  Het aantal posters is in de afgelopen jaren inderdaad fel teruggelopen.  Het aantal 'kijkers' ook wel 'lurkers' genoemd blijft echter nog altijd vrij aanzienlijk en ik ervaar toch heel dikwijls dat heel wat mensen de enorme hoeveelheid nuttige tips raadplegen die hier in de loop der jaren vergaard zijn. Ik troost mij met de gedachte dat ons Forum in het Nederlands taalgebied uniek is en veruit de grootste bron van informatie voor de zoekende beginneling in de rotsplanten wereld.  De jongste jaren zit het aantal posts ook gestaag in de lift.  Dank daarom aan de dapperen die het verder helpen in leven houden, het blijft ook een uitgangsbord voor onze VRV ! 
10
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Allium 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Vandaag om 15:01:24 »
Een bescheiden bijdrage die verzuipt in de unieke collectie van LucS

Allium karataviense 'Ivory Queen'
Vreemd dat je bijna altijd de witte vorm in tuinen ziet en niet de roze !

Ik heb geen idee of er een roze cultivar op de markt is Luc, ik heb er nog geen aangeboden gezien in elk geval.
Ik reactie 11 van deze reeks heb ik er een geplaatst.

Heel mooi inderdaad, maar ik vermoed niet dat jij die in de gewonde handel gekocht hebt of ??


Pagina's: [1] 2 3 ... 10