Auteur Topic: Het slakkenprobleem  (gelezen 44887 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #60 Gepost op: 4 september 2014, 20:37:13 »
Het verbaast me wel dat juist de kleine slakken de meeste schade aanrichten. Ik had verwacht dat de grote naaktslakken, dus de gewone wegslak, het meeste op zou eten.


Allan, hier zie je zo'n bruine kleine naaktslak. De tandenstoker ligt er bij voor de verhoudingen. Hij meet 1 cm.
Vooral in najaar en winter en vroege voorjaar zijn ze bij mij actief. Ze zitten bv met tientallen op een afgevallen appel. In de rotstuin zijn ze vrijwel onzichtbaar. Deze kroop over een tufsteen en zoals je ziet heeft hij dezelfde kleur.
Zij zijn het die ondergonds de nieuwe spruiten van bv Campanula afvreten. Dan denk je: waar is mijn C. rainerii gebleven, je graaft bij het etiketje en je ziet witte stompjes onder de grond.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #61 Gepost op: 4 september 2014, 22:32:28 »
Is dat gewoon een jonge slak , of een kleine soort?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #62 Gepost op: 4 september 2014, 23:11:44 »
Zo groot (klein) is die soort.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #63 Gepost op: 4 september 2014, 23:22:18 »
Mijn vrouw is al anderhalf uur buiten slakken vangen, ik vroeg net hoeveel 55 twee grote en de rest kleintjes.  Vorig jaar twee physoplexis comosa gekocht en dit jaar kwamen ze leuk aan de gang,  twee maanden terug een helemaal afgevreten, gelukkig is hij aan het terugkomen maar heel schuchter.

Op een hoste is het ook vervelend maar als dit gebeurd is het echt balen.
Omgeving Roosendaal

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #64 Gepost op: 5 september 2014, 10:51:49 »
Daar ben je mooi klaar mee Gerrit. Zou het de kleine akkerslak (Deroceras laeve) kunnen zijn? Even googelen en je krijgt onder andere: "Opvallend is de grote weerstand tegen bestrijdingsmiddelen"


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #65 Gepost op: 5 september 2014, 18:12:44 »
Ik ben beter in het determineren van planten dan van slakken. Dus ik weet het niet.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #66 Gepost op: 28 september 2015, 20:57:25 »
Slakkenprobleem 2015?
Hoe zijn jullie ervaringen tot hiertoe geweest dit jaar?
Hier valt de schade mee . Ik heb de laatste 2 jaar nog nooit zoveel naaktslakken gehad. Dit jaar heb ik maar enkele keren ecolog. slakkenkorrels gestrooid en ben na een tijdje bijna dagelijks in het donker op jacht gegaan . Die hebben toch allemaal geen eieren kunnen leggen dit jaar   -2( ))2
Volgend jaar ben ik zinnens om eens nemathoden te gebruiken. Hoe zijn jullie ervaringen met nemathoden tegen slakken? Zelf gekweekt?
Jan Th. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar bij jou was?

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #67 Gepost op: 29 september 2015, 12:42:57 »
Slakkenprobleem 2015?
Hoe zijn jullie ervaringen tot hiertoe geweest dit jaar?
Hier valt de schade mee . Ik heb de laatste 2 jaar nog nooit zoveel naaktslakken gehad. Dit jaar heb ik maar enkele keren ecolog. slakkenkorrels gestrooid en ben na een tijdje bijna dagelijks in het donker op jacht gegaan . Die hebben toch allemaal geen eieren kunnen leggen dit jaar   -2( ))2
Volgend jaar ben ik zinnens om eens nemathoden te gebruiken. Hoe zijn jullie ervaringen met nemathoden tegen slakken? Zelf gekweekt?
Jan Th. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar bij jou was?

In het voorjaar korrels en biervallen gezet, zolang ik ze regelmatig ververste, niet zoveel last, maar na juli niets meer eraan gedaan en daarna nog wel wat vraat aan de hosta's.
Vorig jaar nemathoden gekweekt, maar het is een vies gedoe. Dit jaar niet.
Omgeving Roosendaal

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #68 Gepost op: 30 maart 2016, 23:34:31 »
Al heel de week terug bezig met slakken vangen op heterdaad , zodra het goed donker is . Het begint me nu toch wat te veel te worden . Wat me opvalt is dat het nu voor 99% jonge zwarte naaktslakken zijn ( vorig jaar zag ik pas de eerste grote zwarte naaktslak ) blijkbaar had ze al voor nageslacht gezorgd voordat ik ze naar de slakkenhemel  hielp. Vorige jaren waren hier , zo goed als alleen, rood- bruine naaktslakken. Als ik moet kiezen, geef mij maar de bruine, die kan ik gemakkelijker opmerken bij de jacht . Huisjesslakken zijn hier zeldzaam . Morgen haal ik de korrels boven , voordat ze te veel uitbreiden . Nemathoden zal ik toch ook eens proberen .

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #69 Gepost op: 7 april 2016, 19:32:04 »
Ik word ook gek van die slakken.
Mijn alter ego is nu : 'De Verschrikkelijke Grote Boze Slakkendoder'.
Die gaat elke avond op slakkenjacht om ze naar de slakkenhel te sturen.
Ik heb al verschillende keren 'milieuvriendelijke' slakkenkorrels gestrooid, maar die werken blijkbaar enkel maar als er geen bloemen op de Saxen staan.
Mocht ik een slak zijn, ik zou allicht ook liever bloemen eten dan korrels ...dus geen geld meer uitgeven daaraan.
Ze eten niet enkel Saxenbloemen, ook sommige Draba's eten ze gans kaal, onlangs keek ik naar een Androsace mediae die er vorig jaar goed uitzag.
Er zaten twee naaktslakken op de twee overblijvende rozetjes, al de andere totaal kaal gevreten !
Dus, de Verschrikkelijke Grote Boze Slakkendoder gaat dus elke avond op pad, smijt elke slak die hij vindt in een emmertje en dan volgt het 'vagewater'.
Water van een slordige 60 graden, ook gebruikt voor de afwas, is meer dan voldoende.
Nu ja, ik ben niet zo erg groot, maar ik noem me graag groot ten opzichte van de kleine, middelgrote en grote slakjes ... --11
De Verschrikkelijke Grote Boze Slakkendoder is niet enkel 's nachts op zijn hoede, ook overdag is ie bij de pinken.
Kijk maar wat hij achter deze stenen vond ...
En dat na emmers en emmers vol met allerhande soorten slakken !  :o --6

1/ Die steen staat er al ettelijke tijd tegen het huis, waar ook zich zelf gezaaide Aubrieta's goed gedijen.
De Verschrikkelijke Grote Boze Slakkendoder zag met zijn lodderig ook een klein slakje bovenaan de steen zitten. -2(
2/ Zie je het ?
3/  Pfff, er zaten er maar twintig.... ))4
4/  Nog een andere steen, tel ze hier maar zelf.  --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #70 Gepost op: 8 april 2016, 13:06:43 »
Jan, ik wist niet dat je een kwekerij in escargots was begonnen  ;)  ;D

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #71 Gepost op: 8 april 2016, 13:19:59 »
Nee, ik ga een kwekerij in kikkers beginnen.
Mijn vijver ligt vol kikkerdril, heb er wat apart gedaan, goed voor een duizendtal kikkers.
Geen blauwe korrels meer nodig dan.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #72 Gepost op: 8 april 2016, 23:17:19 »
Amai! Zoveel huisjesslakken jan! Deze. Soort zit hier gelukkig niet in onze tuin . Ik denk dat een  kikker geen huisjesslakken eet, naaktslakken lusten die wel . Huisjesslakken worden wel gegeten door lijsters, die eerst het huisje verbrijzelen op een steen. Egels lusten jouw slakken ook.  Je kan misschien naar een egel opvang gaan en wat egels adopteren  -2( -2(
« Laatst bewerkt op: 8 april 2016, 23:20:54 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #73 Gepost op: 9 april 2016, 20:16:56 »
Nee, ik ga een kwekerij in kikkers beginnen.
Mijn vijver ligt vol kikkerdril, heb er wat apart gedaan, goed voor een duizendtal kikkers.
Geen blauwe korrels meer nodig dan.  -2(

 ((12

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #74 Gepost op: 10 april 2016, 22:47:32 »
Amai! Zoveel huisjesslakken jan! Deze. Soort zit hier gelukkig niet in onze tuin . Ik denk dat een  kikker geen huisjesslakken eet, naaktslakken lusten die wel . Huisjesslakken worden wel gegeten door lijsters, die eerst het huisje verbrijzelen op een steen. Egels lusten jouw slakken ook.  Je kan misschien naar een egel opvang gaan en wat egels adopteren  -2( -2(
Hmmm, vroeger zaten hier wel egels.
Ik denk het ook wel dat kikkers geen huisjeslakken eten, al zal ik het hen eens vragen als ze groot zijn.  -2(
Maar als ze al mijn naaktslakken en pissebedden opeten, ben ik al heel tevreden.
Huisjesslakken heb ik liever  :o --6
Je kan die makkelijker opnemen, plakken niet zo aan je vingers en vallen meer op. Dus de 'Verschrikkelijke Grote Boze Slakkendoder' zal wel de huisjesslakken voor zijn rekening nemen. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen