Auteur Topic: Zomeruitstap naar Zwitserland 2009  (gelezen 29305 keer)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Gepost op: 30 januari 2011, 21:50:24 »
In 2009 naar het Zwitserse Interlaken (Berner Oberland) afgereisd. Een stad met ca. 5300 inwoners op een hoogte van ca. 560 meter.  Geklemd tussen tussen het Meer van Brienz en het Meer van Thun. Van daaruit diverse  uitstapjes gemaakt.
Rond de camping Manor Farm, waar we ‘ons kamp’ hadden opgeslagen al enkele leuke soortjes gespot. Ondermeer  Campanula trachelium Ruig klokje, C. rotundifolia en diverse exemplaren van een Hepatica species, waarschijnlijk H. nobilis.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2011, 21:52:24 »
Vanuit het plaatsje Beatenberg (1200 meter) kan je per cabine naar de Niederhorn gebracht worden op ca. 1950 meter hoogt. Van daaruit kan je diverse wandelingen lopen of natuurlijk een botanische zoektocht ondernemen. Je kon van daaruit nog enkele honderden meters hoger klimmen.
Je hebt hier eengrandioos uitzicht op de bergen, de Eiger, de Mönch en de Jungfrau. Je bevind je hier in feite op een ‘veredelde alpenweide’.
Daar viel natuurlijk veel moois te bewonderen. Ondermeer de algemeen voorkomende Campanulasoorten C. barbata, C. cochlearifolia  Zodeklokje, en C. Scheuchzeri .
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 21:54:59 »
Op de Niederhorn eveneens een aantal Primula species gespot, maar helaas niet in bloei. Wellicht P. farinosa en P. hirsuta.
Ook Soldanella montana stond niet meer in bloei. Al was het frisse loof prachtig om te zien.

Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 21:59:27 »
Op de Niederhorn stak bij tijd en wijle Silene rupestris, Rotssilene, de kop op.
En natuurlijk de befaamde Silene acaulis. Echter weinig bloeiend.

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2011, 12:52:34 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2011, 22:06:37 »
De Niederhorn herbergde eveneens Pinguicula vulgaris, het Vetblad. Zeer lokaal slechts. Maar het was een hele prettige ontmoeting.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2011, 22:21:14 »
Hopla, na de reis naar Oostenrijk met Gerrit, gaan we dit keer naar Zwitserland met Pim. We kunnen er maar niet genoeg van krijgen. De diverse Campanula's dragen al meteen mijn voorkeur weg. Mooie shots. In welke maand was het overigens dat je daar was, Pim?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2011, 22:35:41 »
Hopla, na de reis naar Oostenrijk met Gerrit, gaan we dit keer naar Zwitserland met Pim. We kunnen er maar niet genoeg van krijgen. De diverse Campanula's dragen al meteen mijn voorkeur weg. Mooie shots. In welke maand was het overigens dat je daar was, Pim?
Dat was half juli Frankie. Dan ga ik meestal op zomervakantie in verband met de collectieve sluiting van de firma waar ik werkzaam ben. Vandaar.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2011, 22:44:37 »
Een topper op de Niederhorn vond ik de vondst van de Sneeuwgentiaan, Gentiana nivalis. Helaas kwam het bezoekje te vroeg op de dag omdat de bloemen zich nog niet hadden geopend.
Phyteuma michelii had ik niet eerder in het wild gezien. Nu dus wel. Slechts enkele exemplaren gespot.  Ook wat hoger kwam de Halfbolrapunzel , Phyteuma haemisphaericum, voor. Af en toe in enkele aantalen, maar niet echt veel.

Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2011, 22:47:35 »
Verder nog de nodige soortjes gespot op de Niederhorn zoals, Hutchinsia alpina, Androsace chamaejasme Dwergmansschild, Parnassia palustris, Ranunculus alpestris, Gypsophila repens Kruipend Gipskruid en de daar hoofdzakelijk uitgebloeide Dryas octopetala.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2011, 22:54:43 »
Ook nog een bezoekje gebracht aan de  Grimselpass , aangelegd in 1894 en 2165m hoog. De Grimselpass  vormt de verbinding tussen het Zwitserse kanton Bern (Innertkirchen) en Wallis (Gletsch).  Van daar uit kan je nog zo’n 200 meter hoger klimmen.
Het beperkte gedeelte waar ik vertoefde herbergde talloze soortjes. Ik kwam veel granietachtig grijs  gesteente tegen. En veel plekken met (stromend) smeltwater, waar vooral Saxifraga stellaris zich prima thuis leek te voelen.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 22:57:39 »
Op de Grimselpass ook plekken met de sterbloemige Steenbreek die nog voor de bloei compleet in het smeltwater bivakkeerde.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2011, 19:07:30 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 23:00:14 »
Op de Grimselpass waren er verder mooie exemplaren van Tanacetum alpinum, de Alpenmargriet,  van de partij. 
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 23:23:12 »
Fantastische foto's Pim !
Ik heb ook een aantal keren die streken doorkruist - nog in de dia-tijd, dus geen digitale beelden jammer genoeg !
Prettig dat je dit nog eens laat herleven.
Aangezien je in Interlaken verbleef durf ik te hopen dat er ook nog beelden volgen van Grindelwald, Wengen en meer van dat fraais.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 23:46:10 »
Wat je zegt, Luc, heerlijke foto's. De alpenmargriet staat er fantastisch bij. Ik vraag mij trouwens af of die soort ook in onze contreien kan gedijen. Ik heb hem alleszins nog niet in cultuur gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2011, 23:58:13 »
Herinneringen en nieuwe kriebels, dat zijn mijn reacties op jouw foto's Pim, prachtig. Die Gentiana nivalis heb ik denk ik vorig jaar ook in Oostenrijk gezien, ik kon er toen geen naam bij vinden. Dat geld ook voor Saxifraga stellaris.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland