Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Zieke Salix boydii

<< < (2/5) > >>

Jan Tholhuijsen:
Mijn boydii in mijn vorige tuin 15 jaar oud , stond in een trog met een half om mengsel van zand en klei, de klei daar (tsjechie) was bruin/rood men zei door het ijzer dat in de klei zat. Misschien een idee om wat meer klei door de omgeving van het boompje te mengen?

Gerard Verweij:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op  1 september 2010, 21:43:44 ---Luc S. en Luc G., waarschijnlijk herinneren jullie zich het nog, toen we dit voorjaar een gesprekje hadden over een kwakkelende Salix boydii. Welnu, na tien jaar heeft mijn exemplaar het ook zitten. :( De blaadjes worden voortijdig bruin en vallen af. Ook bepaalde takken beginnen zwart te worden en sterven af. Ik weet niet of het hele boompje er zal aan geloven of niet. Ik hoop van niet, want vooral de onderste regionen beginnen nu pas echt mooi te worden met die knoestige dikke takken.
Spijtige zaak alleszins, zo'n boompje wordt pas mooi op latere leeftijd. Gelukkig heb ik nog wat reservemateriaal achter de hand, maar leuk is het zeker niet. Ik vraag me af wat voor aantasting dit eigenlijk zou kunnen zijn? Watermerk, veroorzaakt door de bacterie Brenneria salicis?
Zo'n twee maanden geleden bemerkte ik tussen sommige blaadjes minieme hoeveelheden fijn 'spinnerag' zonder er veel erg in te hebben, misschien dat dit enig verband houdt?

--- Einde van citaat ---
Frankie,
je zou eens bij Geers in Boskoop kunnen informeren, misschien weet hij wel wat het is.

Lily-Anne Vereecken:
Als het mijn boompje zou zijn, dan zou ik onmiddellijk alle blaadjes verwijderen ( desnoods eerst met een stofzuiger alle droge blaadjes opzuigen ) en de rest van de blaadjes er zeer zorgvuldig afknippen en minutieus opruimen zodat de "ziekte", " bacterie" of " schimmel" geen kans krijgen om de plant of andere planten kan besmetten . Ook de zwarte takken afknippen tot op het gezonde hout en vóór elke nieuwe snede de snoeischaar grondig met alcohol ontsmetten, zodat je het gezonde weefsel niet besmet Dan zou ik de plant uit de grond halen en oppotten en met een goed anti schimmel middel uitvoerig bespuiten . Baat het niet,  dan schaadt het niet en dan is de bron van verdere mogelijke besmetting toch weggenomen .
Het is uiteraard mijn plant niet .
Hopelijk kan je de salix nog redden

Bart Moerland:
Goed terugknippen en de zwaar aangetaste takken afzagen/knippen.
Onze oude boydii had ook dit 'vuur' en Herman geers zei me rigoreus te snoeien.
Heb zelfs takken van 5cm dikte afgezaagd zal morgen een foto maken waarop te zien is
hoe de oude knar het niet alleen heeft overleefd maar ook helemaal is opgeknapt.
Is overigens bij mijn weten niet schadelijk voor andere planten/struiken dan salix.

Bart Moerland:
Hier kunnen jullie zien dat de boydii er goed door is gekomen.
De boom is ongeveer 1.50m hoog en was helemaal vol.
Je kunt zien hoe dik een aantal takken waren die we gesnoeid hebben.
Ze was helemaal kaal van onder maar liep al snel uit en ook boven in kwam de groeikracht terug.
De onderste takken zullen met 2 a 3 jaar verwacht ik de boom weer mooier maken.
Wel is het belangrijk om na zo'n rigoureuze snoei goed bij te mesten zelfs al ben je wat later
in het jaar zoals nu.  gewoon een beetje voeding geven als hulp.
Nou is dit natuurlijk een goed bewortelde grote sterke Boyddi,dus een kleiner exemplaar kan het wat
moeilijker krijgen,maar als ze goed beworteld is moet het kunnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie