Auteur Topic: Herfst Saxifraga's  (gelezen 31304 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2013, 19:54:04 »
Ik heb dat boek niet, maar je uitleg is helder.

Ik weet nu, dat het geen rommeltje is. 2 Verschillende namen kunnen naast elkaar bestaan. De botanici en taxonomen (is er verschil?) zouden er eigenlijk uit moeten komen, maar je zegt, dat het onder de modernen nog ingewikkelder wordt. Zij zullen wel naar genetische kenmerken kijken. Dan zou er in de toekomst concensus kunnen ontstaan. Iets wat wel nodig is, lijkt me.
En ondertussen vliegen de nieuwe cultivars je om de oren. Edrom  heeft weer een heel ander aanbod dan vorig jaar. Deze afdeling van het geslacht maakt wel een stormachtige ontwikkeling door. Met name de roodachtigen zijn fascinerend.

Gerrit, taxonomie is een onderdeel van de plantenkunde, dus in theorie zijn alle taxonomen botanici, maar niet alle botanici zijn taxonomen  ;)
Onder de modernen wordt er nog naar andere kenmerken gekeken. Ik heb geen weet van een genetische studie van de Saxifragen uit de sectie Irregulares.

Er zijn een heleboel prachtige cv's in deze planten, uit zaad krijg je nogal gemakkelijk nieuwe kleurslagen en vormen. Veel ervan komen uit Japan, waarna ze een Engelse naam krijgen en je ze dan dubbel kan aanschaffen (één keer onder de originele Japanse naam en één keer onder de Engelse naam  ;)  :P )

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:33:19 »
Uit zaad ja moeten al die nieuwe hybrides voortkomen. De complicatie is dan wel, voor ons teminste, dat de planten hier geen rijp zaad meer zullen krijgen. Je mag nog blij zijn, als ze hier hun bloeiseizoen kunnen afmaken.
Voor zaadwinning zul je ze in een (verwarmde kas) moeten houden. Heb jij ooit naar zaden gezocht? Soms blijft de vorst weg tot begin januari.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #17 Gepost op: 2 november 2013, 12:08:16 »
Deze sax begint er aan. Black Ruby. Een spectaculaire vorm, vind ik. Maar de naamgeving, o jee.
Hij komt van bij Edrom en op het etiket staat Saxifraga 'Black Ruby''. Op de website van Edrom staat
S. fortunei 'Black Ruby'. Maar overal wordt op het web de naam S. cortusifolia 'Black Ruby' gebruikt.

Ik vind hem schitterend Gerrit ! Deze planten krijgen de laatste tijd eindelijk de aandacht die ze verdienen.
Want ze hebben enkele schitterende troeven : heel laatbloeiend - mooi gekleurd blad -leuke bloemen en zo mooi te combineren met vele planten .
'Conwy Snow ' heb ik in de buurt van een grijze Celmisia neer gezet .
'Mt Nachi ' staat in de rotstuin te schitteren . (is nog een jong stekje vandaag nog wat minder rijke bloei)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #18 Gepost op: 2 november 2013, 16:12:13 »
Deze planten krijgen de laatste tijd eindelijk de aandacht die ze verdienen.
   

Zo is dat. Ze zijn geweldig mooi. Hoewel beide meningen nogal subjectief zijn.

Deze heet Saxifraga fortunei 'Silver Velvet'. Nog heel klein, maar met bruin blad met een zilveren glans.
De bloemen zijn wonderlijk. Een krans van los staande bloemblaadjes, die vastzitten aan een vrij grote schijf, lange lancetvormige tepalen afgewisseld  met hartvormige en een lange sierlijk gekrulde slip. In een zachte roze-rode kleur. De camera heeft er moeite mee om ze allemaal netjes in focus te krijgen, hetgeen ook niet gelukt is.

                     75161-0                                               75163-1                 
« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 19:29:15 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #19 Gepost op: 2 november 2013, 17:08:49 »
Uit zaad ja moeten al die nieuwe hybrides voortkomen. De complicatie is dan wel, voor ons teminste, dat de planten hier geen rijp zaad meer zullen krijgen. Je mag nog blij zijn, als ze hier hun bloeiseizoen kunnen afmaken.
Voor zaadwinning zul je ze in een (verwarmde kas) moeten houden. Heb jij ooit naar zaden gezocht? Soms blijft de vorst weg tot begin januari.

Nog nooit zaad gezocht, Gerrit! Als we late vorst krijgen, dan zou zaadzetting misschien wel mogelijk moeten zijn. Eerlijk gezegd, zie ik er eigenlijk ook wel nooit bevruchters op. Morgen eens gaan "foefelen" met een penseeltje!

Deze heet Saxifraga fortunei 'Silver Velvet'. Nog heel klein, maar met bruin blad met een zilveren glans.
De bloemen zijn wonderlijk. Een krans van los staande bloemblaadjes, die vastzitten aan een vrij grote schijf, lange lancetvormige en hartvormige en een lange sierlijk gekrulde slip. In een zachte roze-rode kleur. De camera heeft er moeite mee om ze allemaal netjes in focus te krijgen, hetgeen ook niet gelukt is.     

Das een mooie, Gerrit. Ook één van Edrom of komt hij van Jürgen Peeters?

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #20 Gepost op: 2 november 2013, 17:16:08 »
Nog wat van dat spul : 8)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2013, 17:17:34 »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #22 Gepost op: 2 november 2013, 17:28:40 »
Bij valavond zijn die wit bloeiende cultivars echt wel opvallend.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #23 Gepost op: 2 november 2013, 20:11:35 »
Bij valavond zijn die wit bloeiende cultivars echt wel opvallend.
(Link naar bijlage)

Hmmm, moet misschien toch maar eens zo een dingetje proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #24 Gepost op: 2 november 2013, 20:12:11 »
Nog wat van dat spul : 8)

Probeerde je deze saxjes al eens in een gat in een marmersteen, Jan?  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #25 Gepost op: 2 november 2013, 20:20:03 »

Hmmm, moet misschien toch maar eens zo een dingetje proberen.

Beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald. Heel voorzichtig komt Frankie tot inkeer  --3  Hij heeft het dan nog over 'zo een dingetje', maar dat verandert nog wel.
Ach, ik maak maar wat gekheid, ze zijn echt heel leuk Frankie. Bij Jan staat dat toch heel mooi tussen de stenen he.

@Wim. Ik heb nooit bij Jurgen Peeters besteld. Dit is van Edrom.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 20:22:23 door Gerrit Eijkelenboom »

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #26 Gepost op: 2 november 2013, 20:28:51 »
Mooie plaatjes van mooie planten heren, en volgens mij toe te passen in allerlei verschillende omstandigheden. Ik heb ze in de voortuin staan (veel schaduw).

Dankzij de verhandeling van de heer Boens onlangs in dit forum (waarvoor  ((13 ((4 ) is het me duidelijk geworden dat de volgende plant behoort tot de soort Saxifraga cortusifolia (onderzijde blad is groen). Ik heb ze gekocht onder de cultivarnaam 'Rokujo', maar ik zie weinig verschil met de al getoonde cultivar 'Conway Star'. Kan natuurlijk zijn dat het dezelfde cultivar is met Japanse resp. Engelse naam.



Verder valt op dat de bloemen verschillend gevormd zijn, zoals op de volgende foto wat beter te zien is.



Van de 3 bloemen op de voorgrond heeft de linker bloem 2 verlengde petalen, is de middelste bloem regelmatig gevormd en heeft de rechter bloem 1 verlengd petaal.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 20:32:21 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #27 Gepost op: 2 november 2013, 21:25:57 »
Hmmm, moet misschien toch maar eens zo een dingetje proberen.

Eén of meerdere zo'n dingetjes, Frankie...op ééntje zal het niet aan komen, hoor ;-)

@Wim. Ik heb nooit bij Jurgen Peeters besteld. Dit is van Edrom.

Gerrit, dan moet je zeker eens op zijn website kijken....maar ik waarschuw je wel dat er zeker een koopkriebel zal opkomen  ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #28 Gepost op: 2 november 2013, 21:34:29 »
Wim, ik ken de Staudengaertnerei, wilde onlangs kijken, maar kreeg een waarschuwing van mijn virusscanner, die het zaakje niet vertrouwde. Ja en dat is in deze tijd toch je beste vriend.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #29 Gepost op: 2 november 2013, 21:35:34 »
Ik heb ze gekocht onder de cultivarnaam 'Rokujo', maar ik zie weinig verschil met de al getoonde cultivar 'Conway Star'. Kan natuurlijk zijn dat het dezelfde cultivar is met Japanse resp. Engelse naam.

Het is niet dezelfde hoor, Hans.

'Rokuju': Sterk gelijkend op 'Mount Nachi' (en waarschijnlijk tegelijkertijd met deze cultivar verzameld door professor Rokuju) maar met een warmer bruin-paars gekleurd blad. Bloemen zien er wit uit maar zijn in feite lichtroze, dit is duidelijk als je ze naast de cultivar 'Wada' met zijn puur witte bloemen ziet. Meeldraden koraalkleurig.

'Conway Star': Kleine, wit bloeiende cultivar, gecreëerd door Aberconwy Nursery.Conway. Blad is sterk gelijkend aan het blad van 'Mount Nachi'