Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302791 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
In het bollenbed
« Gepost op: 21 oktober 2012, 10:30:38 »
Zo'n 8 jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van bol- en knolgewassen . Alle bollen kregen een geschikt plaatsje
ergens in de tuin , meestal onder bladverliezende boompjes of struiken , anderen gewoon in de border of rotstuin . Ik hou een
boekhouding bij zodat ik iedere soort goed kan opvolgen. Gedurende de jaren heb ik heel wat uitgeprobeerd en ondervonden .
De bollen laat ik wel zitten in de grond gedurende de rustperiode en om de 2 , 3 jaar herplant ik ze. Het verzamelen van bollen is
bijzonder leuk , het is wel een gezonde verslaving geworden , je wilt altijd meer en meer ............ ;D

Zo heb ik deze zomer besloten om een bollenbed aan te leggen voor de wat moelijkere bollen . Het is een verhoogd bed , wat
verborgen achter enkele struiken, tegen een zuidmuur, deels onder de dakoversteek . Het is er gans het jaar zonnig , warm en
vrij droog . Het is de bedoeling om , wanneer alle lentebloeiende bollen in dit bed met rust gaan, dit bed af te dekken met een
serregolfplaatje, zodat ze een lange droge zomerrust hebben tot eind oktober . Ik zorg ook wel voor wat luchtcirculatie door
enkele platte stenen onder het golfplaatje te leggen. Zie foto 4 . Dit bed is zo'n 7 cm opgehoogd . De ondergrond en het bed is
opgevuld met een mengsel van tuinaarde (kleigrond) (20%), rijnzand (40%) , dolomietzand (20%) en japans split (20%).
Deze zomer werden de eerste bollen in dit bed geplant . Het  ging in de eerste plaats om bollen die al in de tuin stonden maar het
niet zo naar hun zin hadden. Alsook bollen die ik in het verleden verloren had en opnieuw wil proberen. Natuurlijk is er ook nog
plaats voor vele nieuwe 'hebbedingetjes' die ik wil uitproberen . Zie de foto's van het bollenbed in rust .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2012, 11:12:02 »
Het bollenbed bestaat uit 2 delen. Deel 1 , zie foto 1 , is 1m op 30cm , 7 cm hoog . Daarin staan 17 verschillende soorten bollen
en knollen . Is gelegen onder het dakoversteek . Ik ga nu niet alles opsommen maar er staan enkele mooie juno's in waaronder
de bijzondere Iris rosenbachiana 'Haragon' , verschillende krokussen o.a Crocus biflorus subsp. nubigena ,verschillende tulpjes o.a
Tulipa bifloriformis 'Starlight' , Tecophilaea Cyanocrocus, enz.........

Deel 2 :Gedeeltelijk gelegen onder het dakoversteek , een bed van 1m op 35 cm , 7 a 10 cm hoog. In dit bed staan er momenteel
25 soortjes. Verschillende mooie cv's van Crocus sieberi en biflorus ,Crocus chrysanthus 'Sunspot' , Crocus corsicus . Verschillende
tulpjes zoals humilis cv's , Tulipa cretica , Tulipa subbiflora, Romulea bulbocodium var. leichtliniana enz......... Zie foto 2 en3 .

Het is opnieuw een experiment waaruit ik veel zal kunnen leren ! Ik zal deze week de golfplaatjes wegnemen en het bed water
geven. Ik hoop vanaf januari de eerste foto's te kunnen posten van bloeiende bollen in het bollenbed !
Ik heb ook enkele stolpen aangeschaft om bij extreme weerstoestanden bepaalde planten te beschermen .
Wordt vervolgd ............... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2012, 12:13:28 »
Lijkt me een interessant biotoopje, Danny, verschillende bollen zullen het er zeker naar hun zin hebben. Maar bollen die een echte droge zomerrust nodig hebben zullen het er waarschijnlijk toch niet goed in doen, denk ik. Dit om de reden dat het bed niet hoog genoeg is. Niettegenstaande het bed afgedekt is tegen regenwater, kan de ondergrond toch nog voldoende vocht onttrekken aan de omliggende grond die wel nat is. Met andere woorden: de ondergrond waar de bollen in verblijven zul je naar mijn bescheiden mening niet droog genoeg kunnen houden. Maar het is toch het proberen waard. Wie weet, behaal je met deze poging een primeur!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2012, 12:44:17 »
Dat ziet er goed uit Danny !  Ik denk wel dat dit voor het grootste deel van jouw "uitverkorenen" die je daar opsomt afdoende zal zijn.  ((14

Ik kan niet wachten op de foto's van de eerste bloei !  ))9
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:In het bollenbed
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2012, 13:02:41 »
Ik ben benieuwd naar het experiment Danny. Ikzelf speel ook met de gedacht om zoiets te maken. dus ik zou van jouw fouten  --13 kunnen leren. Er zijn meerdere forumleden met een bollenbak. Wim bijv. En Kris vertelde over zijn ervaringen van de afgelopen strenge winter, toen hij veel Colchicums heeft verloren. Want ik kan me wat ellende voorstellen: Muizen, die zo een mooi verblijf hebben met ontbijt, Schimmels, die bij warm vochtig weer daar feest vieren. Maar laat je niet afschrikken door pessimisme. Afijn, nogmaals, heel interessant. Jij bent ook lekker bezig man.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 13:05:03 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2012, 13:35:38 »
Geen pessimisme, Gerrit, eerder opbouwende kritiek en realiteitsbesef.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In het bollenbed
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2012, 14:40:34 »
Danny, dat is schitterend aangelegd. Lekker dicht bij het huis om vooral vaak te kunnen genieten van de bloei.
Heel goed gedaan en wat een vooruitzicht. Spannend hoor.
Ook ik verheug me op het resultaat. Indien er 75 % van slaagt, denk ik dat je al tevreden mag zijn.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:In het bollenbed
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:07:25 »

 pessimisme


Aha, nee Frankie, dat pessimisme sloeg niet op jouw terechte opmerking, maar op mijn eigen gezeur over schimmels en muizen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:03:19 »
Alle bollenfanaten (mezelf inclusief) zijn nu heel benieuwd hoe dit verder afloopt  Danny ! In ieder geval mooi geintegreerd .Hou ons aub verder op de hoogte ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:46:55 »
Bedankt voor de vele reacties ! Ik ben natuurlijk ook heel erg benieuwd naar de resultaten . Er zitten enkele moeilijke bollen tussen
en heb dit heel bewust zo aangelegd , volledig volgens mijn eigen gevoel en ervaring . Ik besef ook wel dat niet alles zal lukken,
maar ik probeer graag wat en  leer altijd bij . Na enkele jaren zal het snel duidelijk zijn welke bollen het goed zullen doen.
Ik zal regelmatig wat foto's posten over de ontwikkelingen en hoe ik het verder aanpak .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:09:30 »
Vandaag heb ik de golfplaatjes verwijderd die gans de zomerperiode het bollenbed droog hebben gehouden .Vorige week had ik
nog enkele laatste bollen geplant . In het bedje was de grond alvast nog altijd mooi droog . Aangezien het allemaal kleine bollen
zijn staan ze niet zo diep ingeplant zodat ze waarschijnlijk geen last gaan hebben van de wat vochtige ondergrond in een natte
zomerperiode . Een ander verhaal zijn de 3 juno's in het eerste bedje geplant dichtst tegen de terras . Met hun lange wortels zullen
ze waarschijnlijk wel wat vocht weten te vinden in de ondergrond . De vraag is kan ik dit droog genoeg houden , ondanks ze onder
de dakoversteek staan en tegen opspattende regen beschemd zijn door het golfplaatje ? Ik vrees wel een beetje voor Iris
rozenbachiana 'Harangon' ......... nu , ik doe mijn best en we zien wel .
Heb vandaag het bollenbed wat water gegeven en vanaf nu laat ik alles over aan moeder natuur . Ik let wel op dat het er niet
te nat wordt gedurende de komende maanden . De juno's zal ik wel wat meer beschermen .
Ben benieuwd wat er nu het eerst een teken van leven zal geven .......  ))9
Hier in de tuin heb ik vandaag al enkele neuzen van lentebloeiende krokussen en tulpjes gezien , heel vroeg maar de laatste jaren
is dat blijkbaar wel normaal . ;D       Hopelijk krijgen we een normale winter..........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:13:08 »
Ook hier zijn de eerste lentebloeiende krokussen boven gekomen, Danny. Net als jij hoop ik op een normale winter. Echter, wat is nu nog een normale winter?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:In het bollenbed
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2012, 21:42:41 »
Als zo de kopjes van de lentebloeiers boven komen moeten we die dan beschermen tegen bevriezen?
Met een plaatje of wat extra zand er over?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2012, 08:40:28 »
Gewoon gerust laten, Bert.  Ze zijn dat in principe wel gewoon en zo'n uitzonderlijke toestanden als vorig jaar (eerst zeer lang zeer warm en dan pas in februari zeer koud) zullen ons dit jaar wel bespaard worden hoop ik !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2012, 19:35:36 »
Pas 2 weken na het bevochtigen van het bollenbed zag ik vandaag al de eerste tekenen van leven .  ;D
Enkele krokussen tonen hun neuzen en het loof van Romulea bulbocodium var. leichtliniana staat al 5 cm hoog .(foto 1)
Foto 2 : Crocus sieberi 'Bowles White' ,  foto 3 : Crocus biflorus ssp. biflorus ' Serevan'
Het gaat snel ! .................
Ieper , West-Vlaanderen