Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634903 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #480 Gepost op: 28 april 2011, 21:14:04 »
Hier nog een kleinnood op de tuf welke afgelopen najaar werd beplant.

Voor de naam twijfel ik tussen Pr. kitaibeliana en Pr. pedemontana (niet goed genoteerd bij het aanpanten :-[ :-[). Weet iemand welke van de twee het is ??
Ben er inmiddels achter dat het plantje op mijn foto Pr. pedemontana betreft. Ik heb daarover uitsluitsel gekregen van Pam Eveleigh van www.primulaworld.com. Haar antwoord;

     Hi Cor,

     The leaves are the key feature to look at and they aren’t quite in focus in this image. However, it does look like the
     leaves may have a red edge and so this would be P. pedemontana. This species has dark red glands on the leaf
     margins only. The rest of the leaf is hairless and shiny. Take a closer look at your plant and see if this is the case.

     P. kitaibeliana has a star shape to the white flower eye which is obvious when you look at the images on Primula
     World. Your plant doesn’t have this.

     Hope this helps,

     Pam


Pam doelde op de rode "klieren" die op onderstaande foto langs de randen van de bladeren te zien zijn.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #481 Gepost op: 28 april 2011, 21:41:08 »
Edraianthus montenegrinus is hier meestal de eerstbloeiende Edraianthus in de tufsteen. Nu dit jaar bloeit hij tesamen met serphyllifolius ! Die is hier normaal de tweede maar heeft dus  voor het eerst de andere ingehaald.
De bloemen van E. montenegrinus hebben misschien wel het hoogste Campanula-gehalte van alle Edraianthus-soorten...

Ik heb nog even jouw foto's bekeken van E. montenegrinus, en ik stel vast dat jouw plant er heel anders uitziet dan de mijne, Kris.  Mijn plant heeft veel lichter gekleurde bloemen en het blad is ook wat langer. Kan dit een variëteit zijn van montenegrinus? Hij is ook zeer vroeg bloeiend.
Om te vergelijken: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=321.360
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #482 Gepost op: 28 april 2011, 22:07:02 »
Ik heb nog even jouw foto's bekeken van E. montenegrinus, en ik stel vast dat jouw plant er heel anders uitziet dan de mijne, Kris.  Mijn plant heeft veel lichter gekleurde bloemen en het blad is ook wat langer. Kan dit een variëteit zijn van montenegrinus? Hij is ook zeer vroeg bloeiend.
Om te vergelijken: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=321.360

Ik heb hier 2 planten Frankie. De eerste is degene die ik heb gepost in de topic 'gebruik van tufsteen '. Later heb ik deze soort ook nog gezaaid en heb daar voor mezelf nog 1 zaailing van overgehouden. Deze tweede plant maakt ook iets langer blad wat ik in eerste instantie had toegedicht aan het feit dat dit een jongere plant betrof die in een rijker mengsel stond dan de tuf.Ondertussen is de zaailing uitgeplant maar heeft nog niet gebloeid.Mijn tufbewoner staat er nu al wel een jaar of vier in en ik meen me te herinneren dat in het begin het blad ook wat langer was en de rozetten wat losser. Hij is steeds compacter geworden naarmate dat hij langer in de tufsteen stond.Dus daar is het al moeilijk een vergelijk maken omdat in tufsteen merkelijk compactere planten ontstaan...De bloemkleur is vaak niet zo'n goede indicator omdat die nogal variabel kan zijn. Ik zie dat hier ook bij mijn serpyllifolius waarbij er echt heel donkere tussenzitten maar ook lichtere ... Het is heel moeilijk om te determineren op zo'n kleine foto's ..,ja zelfs op een grote foto...Ik zou ook nog eens moeten verder uitpluizen in mijn literatuur ....Bij mijn weten zijn er geen varieteiten van montenegrinus . Ik kijk nog eens na en kom erop terug als ik nog iets vind in die richting.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #483 Gepost op: 29 april 2011, 19:05:23 »
De Jankaea's beginnen te bloeien. Dit jaar is de bloei wat uitbundiger.
Van Ramonda myconi heb ik een spontane zaailing met reusachtige bloemen in de voortuin.
Ik heb hem derhalve Ramonda myconi ''Grandiflora'' genoemd.
Op een andere plaats in diepe schaduw een andere vorm met een fantastische bloeiwijze.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #484 Gepost op: 29 april 2011, 19:05:24 »
Een hele mooie plant voor in de tufsteen is Asyneuma filipes. Deze campanula-achtige komt uit Turkije en wordt al bij al in de tufsteen zo'n 15 cm hoog.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #485 Gepost op: 29 april 2011, 19:13:52 »
Ook van de Mnt. Olympus komt deze mooie Viola delphinantha.
Verder een Androsace robusta var.purpurea en Saxifraga x l'hommei en helaas Saxifraga longifolia.
Iedereen begrijpt wel waarom helaas!!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #486 Gepost op: 29 april 2011, 19:21:22 »
Ook van de Mnt. Olympus komt deze mooie Viola delphinantha.
Verder een Androsace robusta var.purpurea en Saxifraga x l'hommei en helaas Saxifraga longifolia.
Iedereen begrijpt wel waarom helaas!!

Mooie plaatjes, Ger. Ja, spijtig van uw longifolia, na de bloei sterft deze monocarp immers onherroepelijk af.
Saxifraga x l'hommei kende ik nog niet, ziet er eveneens een prachtding uit, hele mooie rozetten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #487 Gepost op: 29 april 2011, 19:23:52 »
ter correctie!!!. De naam onder foto Androsace x marpensis moet zijn Androsace robusta var.purpurea.
Verder nog een Oxalis laciniata in bloei met zeer donker paarse bloemen en een laciniata met zeer lichte bloemen. Ook de bladvorm is compleet anders.
 

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #488 Gepost op: 29 april 2011, 19:27:40 »
Een hele mooie plant voor in de tufsteen is Asyneuma filipes. Deze campanula-achtige komt uit Turkije en wordt al bij al in de tufsteen zo'n 15 cm hoog.
Een mooie Asyneuma soort Frankie, dat kussentje op de achtergrond lijkt wel op Asyneuma pulvinatum. Klopt dat??

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #489 Gepost op: 29 april 2011, 19:46:20 »
Een hele mooie plant voor in de tufsteen is Asyneuma filipes. Deze campanula-achtige komt uit Turkije en wordt al bij al in de tufsteen zo'n 15 cm hoog.
Een mooie Asyneuma soort Frankie, dat kussentje op de achtergrond lijkt wel op Asyneuma pulvinatum. Klopt dat??

Dat heb je goed gezien, Ger.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #490 Gepost op: 30 april 2011, 08:06:13 »
Net als zijn Nederlandse tegenhanger bloeit ook de Vlaamse Viola delphinantha hier in de tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #491 Gepost op: 30 april 2011, 17:06:43 »
De Tuf die afgelopen najaar werd aangeplant geeft nog maar sporadisch bloei, maar het aantal uitvallers is zeer beperkt.
Niet in de Tuf maar er strak tegenaan, Campanula saxifraga

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #492 Gepost op: 1 mei 2011, 16:45:29 »
Wow mensen !
Ik was vier dagen weg van het forum en moet nu als "straf" heel wat nalezen en -bekijken..  :o :o :o
Nu ja, "straf" is misschien een niet zo goed gekozen woord.  Met de laptop op schoot - uit de wind en in het zonnetje het Forum bekijken...  ;) ;)  er zijn echt wel ergere straffen te bedenken !  ;)
Bedankt om al dat moois te laten zien !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #493 Gepost op: 6 mei 2011, 22:10:22 »
Nog niet zo mooi en groot als de Arenaria van Luc (G) , maar op weg naar .....
De bloempjes zijn bij deze soort ondergeschikt.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #494 Gepost op: 6 mei 2011, 22:18:16 »
Erysimum pusillum doet het heel goed in de tufsteen , is ook heel aardig als kussenplant wanneer hij niet bloeit ......
Deze kruisbloemige komt uit Turkije , wat dezer dagen een voordeel is in onze zomerse tuinen! Woekert niet , blijft goed compact , wat kan een mens nog meer wensen ...
Toch zie je hem niet zoveel denk ik ?
Trouwens met de warmte van de laatste weken is hij inmiddels al een weekje uitgebloeid.... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "