Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 63069 keer)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #270 Gepost op: 14 januari 2017, 18:09:21 »
De stam van de boom is van een Eucalyptus perriniana. Vermits die niet meer verplaatst kan worden wordt de muur er vlak naast gestapeld.

Ik vrees dat die Eucalyptus beter verplant had geweest Filip.
Bomen overleven deze wijzigingen aan hun wortelgestel heel zelden.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #271 Gepost op: 15 januari 2017, 09:34:16 »
Eucalyptus bomen laten zich al zeer moeilijk verplanten doordat ze gevoelig zijn voor wortelverstoring. Vandaar dat ik de moeite niet heb gedaan. Technisch gezien heb ik de wortels met rust gelaten. Maar inderdaad zijn zijn standplaatscondities veranderd. Maar perinniana zou een grote range van standplaatscondities moeten aankunnen. Vandaar dat hij ook op die plaats geplant was.
Ook dit is afwachten. Dat houdt het spannend. Ik zou hem niet graag verliezen want hij is toch al een 3 tal m hoog en minumum 7 jaar oud. Maar omdat hij er wat ijl bijstond was ik toch al van plan hem in het voorjaar drastisch  terug te snoeien. Dat is misschien nog een laatste redmiddel als jouw voorspelling bewaarheid wordt.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #272 Gepost op: 15 januari 2017, 11:46:35 »
Nog een laatste lading stenen werd binnengesleept om de laatste lagen van de muur af te werken.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #273 Gepost op: 15 januari 2017, 11:48:41 »
Nu de muur hoger wordt zie je ook dat ze schuin opgestapeld wordt, om de stevigheid te verbeteren. Ook voor aanplantingen is dit beter.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #274 Gepost op: 15 januari 2017, 11:55:22 »
De finale hoogte is bereikt. Nu is het zaak dat de muur overal even hoog is om de dekstenen deftig te kunnen stapelen. Be laatste lagen heb ik gelukkig wel kunnen opvullen met de cementresten die naarstig van de platte stenen zijn gekapt. Dat is beter voor de stabiliteit en om geen onkruidbak te creëren in het midden van de muur.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #275 Gepost op: 15 januari 2017, 11:57:48 »
Nu zijn er 2 mogelijkheden. Ik laat de muur afgedekt met platte stenen of ik voorzie nog een toprand met rechtopstaande stenen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #276 Gepost op: 15 januari 2017, 11:59:35 »
Tussendoor wordt de muur al gedoopt door het winterweer.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #277 Gepost op: 15 januari 2017, 12:10:54 »
Om de muur af te werken met rechtopstaande platte stenen heb ik nog 4 lopende meter platte stenen nodig. Echter die heb ik niet meer. Het internet bood uitkomst bij afbeeldingen van Engelse "dry stone walls". En dit is het resultaat geworden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #278 Gepost op: 15 januari 2017, 12:12:01 »
en om af  te sluiten nog een paar.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #279 Gepost op: 15 januari 2017, 12:36:46 »
Zoals ik al eerder schreef Filip, ziet het eindresultaat er best aardig uit !  ((14

Die rechtop staande stenen zou ik echter weglaten - mij bevalt de versie met platte bovenkant beter, maar dat is smaak natuurlijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #280 Gepost op: 15 januari 2017, 13:46:04 »
Wat een indrukwekkend bouwwerk alweer, Filip. Ze hebben er ééntje in China, Trump zal er één bouwen tussen de VS en Mexico, maar in België hebben we er nu ook een. Geen enkele vluchteling die daar nog over kan. Hoezo, heren politici, wij kunnen niet al onze binnengrenzen afbakenen? ;D

Zonder te zeveren, 't ziet er geweldig uit, Filip, het doet me denken aan de muur die Leiomerus ooit optrok rond zijn erf. Bijna niet te geloven dat dit allemaal op het internet terug te vinden is.

Net zoals Luc opmerkt, zou ik die bovenste laag scherpe stenen ook weglaten. Zo lijkt het echt wel alsof er geen vluchtelingen mogen passeren. De bovenkant is namelijk ook nog te beplanten met droogte minnende flora.

Zoals ik eerder al eens opmerkte, oppassen met uitspoelende grond met de jaren. Anders dreig je met verzakkingen of holle ruimtes te komen zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #281 Gepost op: 15 januari 2017, 16:39:29 »
Hier is het idee van vandaan gekomen, gewoon ter vergelijking.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #282 Gepost op: 15 januari 2017, 16:43:44 »
Filip, ik zag juist de afwerking van je muurtje. Ik dacht wat liggen die bovenste stenen daar op te doen, maar dan zag ik dat andere er ook al hebben op gereageerd. Die stenen zou ik zo niet laten liggen, een alternatief is dat je er een driehoekvormig kapje op metselt of je zet er van die hele fijne en traag groeiende klimop op.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #283 Gepost op: 15 januari 2017, 18:14:33 »
Bedankt mannen voor de reacties. Ik zal ze in overweging nemen, maar ik ben nog niet overtuigd. Smaken verschillen natuurlijk en vergeleken met de muurtjes van het internet, die er veel properder uitzien, lijkt het een beetje slordig. Maar de vuistregel van het stapelen van stenen muurtjes is: gebruik wat je hebt. Dat heb ik dus gedaan. Dus zolang er geen betere stenen in de tuin geraken zal de muur het er mee moeten doen. Later kan ik nog altijd de bovenste laag eraf halen en er iets anders van maken. Dat is het voordeel van dit project.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #284 Gepost op: 15 januari 2017, 23:23:17 »
Knap gedaan Filip ! Hoe krijg je het toch altijd voor elkaar ?! Om jaloers van te zijn! Nu nog plantjes ertussen en laat dan maar doen.....
Soms zie je in het buitenland ook muren met rechtopstaande stenen, dus abnormaal vind ik dat niet. Allemaal kwestie van smaak en zoals je zegt, kan je het nog altijd wijzigen .
Met de tijd zal het verweren en nog veel mooier zijn . Hopelijk komen er geen klachten in verband met de overschreden perceelsgrens .
Ben benieuwd hoe het muurtje zal evolueren .