Auteur Topic: open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????  (gelezen 6429 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Gepost op: 28 juni 2010, 09:05:03 »
Zijn er ooit al open rotstuin- dagen in Vlaanderen geweest ? Of is het best om tijdens de open tuin dagen op zoek te gaan naar tuinen met een
 rotstuin ?
Ik zou eens graag mijn licht opsteken in een aantal rotstuinen en zo zien, welke planten ik in eigen rotstuin zou kunnen toepassen om hem zo te verbeteren .Uiteraard zou ik ook  eens  graag naar de rotstuinen van een aantal leden van het forum gaan kijken en op die manier ook eens  kennis maken (bij voorkeur uit Oost Vlaanderen , maar verder kan ook ,maar dan wat later op het jaar ) Een tegen bezoekje aan eigen tuin is natuurlijk ook altijd mogelijk .
dank voor de info
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2010, 22:12:31 »
Slechts heel beperkt zijn er nu en dan eens leden die hun tuin openstellen. Deze staan dan meestal wel vermeld in het ledentijdschrift of wordt er melding van gemaakt op dit forum.
Echter, ook op onze ledenbijeenkomsten of andere gelegenheden kan je altijd wel wat bijleren of kennis maken met nieuwe plantensoorten. De ene kweekt dit, de ander heeft dat. Kennis van liefhebbers is nog altijd één van de beste informatiebronnen, heb ik al zelf vaak ondervonden. Soms zijn er ook leden die op de bijeenkomsten wel eens een voordracht geven over hun tuin of favoriete planten.
Voorts proberen wij ook vanaf nu telkens op de ledenbijeenkomsten een kleinschalige plantenverkoop/ruil op poten te zetten. Trouwens, het is ook een beetje het doel van dit forum om van elkaar te leren aan de hand van fotomateriaal en informatie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2010, 07:36:15 »
Hallo ,
Ik denk dat ik mij best lid zal maken van de VRV om zodoende wat meer rotstuin ervaringen te horen en zien
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2010, 09:12:27 »
Da's pas een goed idee Lily-Anne !!
We kunnen dit uiteraard alleen maar toejuichen !!  :D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2010, 09:18:27 »
Slechts heel beperkt zijn er nu en dan eens leden die hun tuin openstellen. Deze staan dan meestal wel vermeld in het ledentijdschrift of wordt er melding van gemaakt op dit forum.
Echter, ook op onze ledenbijeenkomsten of andere gelegenheden kan je altijd wel wat bijleren of kennis maken met nieuwe plantensoorten. De ene kweekt dit, de ander heeft dat. Kennis van liefhebbers is nog altijd één van de beste informatiebronnen, heb ik al zelf vaak ondervonden. Soms zijn er ook leden die op de bijeenkomsten wel eens een voordracht geven over hun tuin of favoriete planten.
Voorts proberen wij ook vanaf nu telkens op de ledenbijeenkomsten een kleinschalige plantenverkoop/ruil op poten te zetten. Trouwens, het is ook een beetje het doel van dit forum om van elkaar te leren aan de hand van fotomateriaal en informatie.
Horen we hier een aanbieding voor een opentuindag ??
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2010, 19:05:44 »
Dat zal zeker nog enige jaren duren, Luc, vooraleer ik een opentuindag zal houden, nog veel te veel werk, maar het zit wel in mijn achterhoofd. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2010, 10:08:13 »
nog veel te veel werk, maar het zit wel in mijn achterhoofd.
In een tuin blijft er altijd werk, gelukkig maar want anders zou de hobby snel voorbij zijn. ;) En wijzigingen blijven we doen.  ;D
De vraag is maar of het zin heeft om mensen te blijven lastig vallen met open tuinen. Tijdens de open tuinen van dit jaar zijn er minder dan 5 leden geweest bij Herman Laporte gespreid over de 2 dagen en bij Marc Bertels zullen er niet veel meer VRV leden geweest zijn   :( :( :( :'( :'( :'( :'( :'(.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 10:10:10 door Jozef Lemmens »
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2010, 10:36:45 »
Dat zal zeker nog enige jaren duren, Luc, vooraleer ik een opentuindag zal houden, nog veel te veel werk, maar het zit wel in mijn achterhoofd. ;)
Enkele jaren ???
Bedoel je dan dat de planten die goed genoeg zijn om te posten op het forum niet goed genoeg zijn om "live" te zien ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2010, 10:40:41 »
In een tuin blijft er altijd werk, gelukkig maar want anders zou de hobby snel voorbij zijn. ;) En wijzigingen blijven we doen.  ;D
De vraag is maar of het zin heeft om mensen te blijven lastig vallen met open tuinen. Tijdens de open tuinen van dit jaar zijn er minder dan 5 leden geweest bij Herman Laporte gespreid over de 2 dagen en bij Marc Bertels zullen er niet veel meer VRV leden geweest zijn   :( :( :( :'( :'( :'( :'( :'(.

We hebben een rubriek waar Herman en Marc wat foto's van hun tuin hadden kunnen zetten als "warmmakers".
Er moet vooraf wat aan PR gedaan worden ! Een tuinbeurs, hoe goed ook, zal zonder reclame ook geen bezoekers trekken.
Torhout, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2010, 10:47:39 »
Mensen lastig vallen met een open rotstuin ??? Mij val je daar in ieder geval niet mee lastig .Een eerste voorwaarde om mensen naar een open tuin te krijgen en dan zeker een rotstuin , is dat er voldoende ruchtbaarheid aan moet gegeven worden langs verschillende kanalen - Heeft het hier op het forum gestaan ?Dan zal ik het gemist hebben ofwel is het ,omdat ik nog niet zo lang op dit forum ben  - er valt ook vaak veel te lezen, ook  op ook andere fora,  maar, ik zal in ieder geval mijn ogen open houden en hoop dat ik het merk ,wanneer er een rotstuin in de omgeving ( Sint- Niklaas ) te bekijken valt .
Er zijn zoveel redenen waarom het mensen niet lukt om naar een open tuin te gaan  bv
De data moeten  goed op voorhand kenbaar zijn , zodat echt geïnteresseerden daar rekening mee kunnen houden
het publiek dat specifiek naar rotstuinen zal gaan kijken is al veel beperkter dan naar gewone open tuinen, omdat niet iedereen een rotstuin heeft
moet in gezins activiteiten te plannen zijn
tuin mag liefst niet te ver uit de buurt liggen
het weer moet meevallen ( te mooi weer is ook niet goed, dan maakt een gezin vaak een gezamenlijke uitstap bv naar zee )
 mensen die W.E. diensten moeten doen , kunnen vaak niet wisselen .
Daarbij veronderstel ik ook nog dat veel rotstuin liefhebbers elkaar kennen en ook zonder open tuinen wel eens bij elkaar komen en die zullen dan vermoedelijk op die speciale dag niet meer gaan .
 Ik hou het in ieder geval in het oog en hoop dat ik op dat moment dan geen andere plannen heb .
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 12:36:45 door admin »

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2010, 12:39:47 »
Lily-Ann, met mensen lastig vallen bedoelde ik de tuin eigenaars. Elk jaar hebben we moeten smeken en aandringen bij leden om hun tuin open te stellen voor de andere leden. Elk jaar zijn we daar uiteindelijk na lang “zagen” en aandringen in gelukt om 1 of een paar leden te overtuigen.
Luc, het bericht van de open tuin van Herman Laporte werd op deze website geplaatst op 8 februari om 22u40: http://www.vrvforum.be/?p=214
Dit van Marc Bertels op 29 januari om 21u52: http://www.vrvforum.be/?p=115
Zes minuten later werden de leden hiervan per e-mail verwittigd en ja het merendeel van de leden leest deze berichten.
Een maand voor deze open dagen werd een verwijzing naar deze berichten geplaatst op de frontpagina.
Op de bewuste dagen verscheen deze verwijzing bovenaan de frontpagina.
De leden zonder e-mail adres, hebben deze berichten een paar weken later per gewone post ontvangen.
Deze dagen werden ook aangekondigd in het tijdschrift van mei.
Een paar dagen voor de open tuin van Herman Laporte heb ik het bericht terug verstuurd per mail. Bij de open tuin van Marc Bertels was ik in Tsjechië.
Onze activiteiten worden (werden) aangekondigd in verschillende Vlaamse tuin tijdschriften.
En Luc, er staan foto’s van de tuin van Marc Bertels op deze website.
Ik ben ooit als enige naar een open tuin geweest. Deze man is ondertussen (o.a. hierdoor) geen lid meer.
Mag men dan niet ontgoocheld. Goed dit zijn niet langer mijn zorgen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 13:59:20 door Jozef Lemmens »
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2010, 15:00:59 »
Ontgoocheling is "des mensens" Jef, maar we mogen daarom met ons allen onze oren niet laten hangen.  ;)
Er is op het forum ongetwijfeld méér dan genoeg publiciteit gevoerd voor de open tuin dagen en het is zeker niet uit onwetendheid dat het voor mij b.v. helaas niet lukte om tot bij Herman of Marc te rijden en zo zijn er ongetwijfeld nog meer mensen.
We zitten nu éénmaal in een niche tuininteresse.  Onze groep is klein en de afstanden vaak niet van de poes.  In de periode waar onze leden de moeite nemen om hun tuin open stellen (uiteraard de periode waar er het meest te zien is) zijn er bovendien ongelofelijk veel activiteiten en mogelijkheden en moeten er vaak moeilijke keuzes gemaakt worden - keuzes die vaak ook nog door onze wederhelften mede worden geïnspireerd...  ::) ;) of door het vele werk dat in de tuin anders blijft liggen...
Bij een "officiële" open tuin dag zullen de deuren/paden dan ook nooit platgelopen worden.  Dat dit voor sommigen ontgoochelend is, is net zo menselijk als het begrijpelijk is...  Het zou echter geen aanleiding mogen zijn om onze mooie hobby en of de vereniging de rug toe te keren.
Zelf heb ik mij nog nooit geroepen gevoeld om in mijn tuin een open deur te houden en ik hoop dat niemand mij dat kwalijk neemt. Ik vind het daarvoor ook te klein, maar iederéén is welkom om eens langs te komen.

Allez, het zal nooit voor iedereen goed (kunnen) zijn - laat ons alvast verder van de foto's genieten op dit forum. 

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2010, 16:20:34 »
Zelf heb ik mij nog nooit geroepen gevoeld om in mijn tuin een open deur te houden en ik hoop dat niemand mij dat kwalijk neemt. Ik vind het daarvoor ook te klein, maar iederéén is welkom om eens langs te komen.
Voila Lily-Ann, je kunt naar 1 van de mooiste rotstuinen van België. Een tuin met internationale faam!  8)
Dit is wel in West-Vlaanderen, maar ik zou niet te lang wachten om Luc te contacteren. Zie dat hij zich bedenkt  ;D.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2010, 19:00:09 »
Jef,
Als we dan toch consequent moeten zijn, moet ik nog een aanvulling aan je betoog doen.
Ik heb vorig jaar een opentuindag gehouden en beide heren zijn ook niet langs geweest. Wellicht niet interessant genoeg, of iets anders gepland op die dag....  Er zijn altijd redenen om ergens naar toe trekken of juist niet.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:open rotstuin dagen in Vlaanderen ?????
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2010, 20:25:07 »
Ontgoocheling is "des mensens" Jef, maar we mogen daarom met ons allen onze oren niet laten hangen.  ;)
Er is op het forum ongetwijfeld méér dan genoeg publiciteit gevoerd voor de open tuin dagen en het is zeker niet uit onwetendheid dat het voor mij b.v. helaas niet lukte om tot bij Herman of Marc te rijden en zo zijn er ongetwijfeld nog meer mensen.
We zitten nu éénmaal in een niche tuininteresse.  Onze groep is klein en de afstanden vaak niet van de poes.  In de periode waar onze leden de moeite nemen om hun tuin open stellen (uiteraard de periode waar er het meest te zien is) zijn er bovendien ongelofelijk veel activiteiten en mogelijkheden en moeten er vaak moeilijke keuzes gemaakt worden - keuzes die vaak ook nog door onze wederhelften mede worden geïnspireerd...  ::) ;) of door het vele werk dat in de tuin anders blijft liggen...
Bij een "officiële" open tuin dag zullen de deuren/paden dan ook nooit platgelopen worden.  Dat dit voor sommigen ontgoochelend is, is net zo menselijk als het begrijpelijk is...  Het zou echter geen aanleiding mogen zijn om onze mooie hobby en of de vereniging de rug toe te keren.
Zelf heb ik mij nog nooit geroepen gevoeld om in mijn tuin een open deur te houden en ik hoop dat niemand mij dat kwalijk neemt. Ik vind het daarvoor ook te klein, maar iederéén is welkom om eens langs te komen.

Allez, het zal nooit voor iedereen goed (kunnen) zijn - laat ons alvast verder van de foto's genieten op dit forum. 

Bedankt Luc voor je mooie redevoering waar ik me volledig kan bij aansluiten.Ik kan het niet juister of vollediger naar voor brengen.Soms moet je gewoon passen ,of je nu wil of niet...Vorig jaar (of is het al 2 jaar geleden ?)vertrokken we op reis net op de dag dat er opendeur was bij Luc (S)....Ik heb geklaagd en gezaagd dat ik er niet kon bij zijn....maar ben ondertussen al wel op bezoek geweest bij hem op een ander tijdstip ,om maar te zeggen dat ,als je echt iets wil.....er geen hindernis te veel is.Dit jaar zat ik opgezadeld met kommuniefeesten van de petekinderen op de opendeur van Herman.En ik zal heus niet de enige zijn met dat soort verplichtingen....Bij Marc ben ik eindelijk een keer geraakt dit jaar ! En ik heb het me zeker niet beklaagd ! Ook hier prima ontvangst en interessante uitwisseling van ervaringen .Ook deze tuin is  zeer de moeite waard.Overigens bekloeg Marc zich niet over het aantal bezoekers en vond hij het net goed ....Een beetje spreiding en heel de dag door wat bezoek en toch geen al te grote drukte in 1 keer werd daar net als positief ervaren."'Ik sta liever iedereen persoonlijk te woord en maak graag wat tijd voor mijn bezoekers "waren de woorden van Marc.En dat kan niet bij mega-opkomsten...Dus zo negatief is het allemaal niet ....
Met 80 tot 100 leden kunnen we niet verwachten dat er constant een file staat bij de opendeur in kwestie.Zeker niet in die overvolle drukke periodes , maar er is nog groeimarge .En daar moeten we blijven in geloven en naar streven.
We moeten alle leden die dit willen organiseren heel dankbaar blijven en hopen dat er kandidaten blijven komen.......Volharden kan leiden tot een grotere bekendheid van onze hobby !En af en toe ontgoochelingen horen bij dit proces ,het leven etc.....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "