Auteur Topic: Lewisia  (gelezen 97176 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #315 Gepost op: 11 april 2021, 11:29:09 »
Lewisia tweedyi 'Alba'
Mooi resultaat als deze tweedyi buiten groeit !
Ik probeer dit seizoen ook eens een jonge plant (dank U gulle kweker) in de rotstuin te houden. Ik kreeg het advies om de tweedyi in de schaduw te zetten op een hellend stukje tuin zodat water gemakkelijker uit het hart van de plant kan wegstromen.

Toch even aanvullen : Hij moet niet IN de schaduw staan, een aantal uren zon kan hij best verdragen, alleen niet in de volle zon de hele dag door op een zuid gerichte helling....  Een vrij sterke 'afzonnige' helling is ideaal in mijn ervaring. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Lewisia
« Reactie #316 Gepost op: 11 april 2021, 11:32:40 »
Lewisia tweedyi 'Alba'
Mooi resultaat als deze tweedyi buiten groeit !
Ik probeer dit seizoen ook eens een jonge plant (dank U gulle kweker) in de rotstuin te houden. Ik kreeg het advies om de tweedyi in de schaduw te zetten op een hellend stukje tuin zodat water gemakkelijker uit het hart van de plant kan wegstromen.
Luc, ik kan hem buiten niet houden. Al van alles geprobeerd, laatst was verticaal onder een overhangende rots.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #317 Gepost op: 11 april 2021, 11:36:20 »
Lewisia tweedyi 'Alba'
Mooi resultaat als deze tweedyi buiten groeit !
Ik probeer dit seizoen ook eens een jonge plant (dank U gulle kweker) in de rotstuin te houden. Ik kreeg het advies om de tweedyi in de schaduw te zetten op een hellend stukje tuin zodat water gemakkelijker uit het hart van de plant kan wegstromen.
Luc, ik kan hem buiten niet houden. Al van alles geprobeerd, laatst was verticaal onder een overhangende rots.

Het gaat zonder meer stukken beter in pot.  Ik heb hier toch een aantal exemplaren die overleven, maar wel veel minder robuust bloeien dan de planten in pot.  Ik heb ze op een steile helling op het Oosten en min of meer in de regenschaduw van de woning.
Maar zelfs daar krijgen ze't moeilijk na 3-4-5 jaar wanneer ze extra rozetten vormen en dus makkelijker gaan rotten in het hart.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Lewisia
« Reactie #318 Gepost op: 11 april 2021, 11:42:26 »
Lewisia tweedyi 'Alba'
Mooi resultaat als deze tweedyi buiten groeit !
Ik probeer dit seizoen ook eens een jonge plant (dank U gulle kweker) in de rotstuin te houden. Ik kreeg het advies om de tweedyi in de schaduw te zetten op een hellend stukje tuin zodat water gemakkelijker uit het hart van de plant kan wegstromen.
Luc, ik kan hem buiten niet houden. Al van alles geprobeerd, laatst was verticaal onder een overhangende rots.

Het gaat zonder meer stukken beter in pot.  Ik heb hier toch een aantal exemplaren die overleven, maar wel veel minder robuust bloeien dan de planten in pot.  Ik heb ze op een steile helling op het Oosten en min of meer in de regenschaduw van de woning.
Maar zelfs daar krijgen ze't moeilijk na 3-4-5 jaar wanneer ze extra rozetten vormen en dus makkelijker gaan rotten in het hart.
Luc, ik denk inderdaad dat ze buiten nooit langlevend zullen zijn. Reserve materiaal zal altijd een must blijven. Zelfs in pot moet ik hem elk jaar opkuisen en rottigheid verwijderen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #319 Gepost op: 11 april 2021, 12:00:26 »
Interessante discussie !!!!
Hier staat deze tweedyi nu voor het tweede jaar , schuin tussen 2 turfblokken in de peatgarden ...Is niet afgedekt geweest ..
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 12:23:01 door Luc Gilgemyn »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Lewisia
« Reactie #320 Gepost op: 11 april 2021, 12:08:37 »
Lewisia tweedyi 'Alba'
Mooi resultaat als deze tweedyi buiten groeit !
Ik probeer dit seizoen ook eens een jonge plant (dank U gulle kweker) in de rotstuin te houden. Ik kreeg het advies om de tweedyi in de schaduw te zetten op een hellend stukje tuin zodat water gemakkelijker uit het hart van de plant kan wegstromen.

 
Luc, ik kan hem buiten niet houden. Al van alles geprobeerd, laatst was verticaal onder een overhangende rots.

Het gaat zonder meer stukken beter in pot.  Ik heb hier toch een aantal exemplaren die overleven, maar wel veel minder robuust bloeien dan de planten in pot.  Ik heb ze op een steile helling op het Oosten en min of meer in de regenschaduw van de woning.
Maar zelfs daar krijgen ze't moeilijk na 3-4-5 jaar wanneer ze extra rozetten vormen en dus makkelijker gaan rotten in het hart.
Luc, ik denk inderdaad dat ze buiten nooit langlevend zullen zijn. Reserve materiaal zal altijd een must blijven. Zelfs in pot moet ik hem elk jaar opkuisen en rottigheid verwijderen.

Ik heb precies dezelfde ervaring, Herman. Ik denk dat ze van nature kortlevend zijn. 3,4 of 5 jaar en dan is het over.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #321 Gepost op: 11 april 2021, 12:39:26 »
Van nature uit, dus in de natuur, zijn ze zeker NIET kortlevend Frankie, daar kunnen ze heel wat jaartjes oud worden, zie hierbij een foto die mij door een Amerikaan bezorgd werd van een plant in het wild, met het oog op een lezing die ik hopelijk ooit zal kunnen/mogen houden...

In Engeland heb ik destijds bij Ingwersen's Nursery een plant gezien in een pot van ca 40 cm doorsnede, boordevol met één plant en honderden bloemen... die was 12 jaar oud zei de eigenaar.

Zoals ik hoger schreef begint het problematisch te worden van zodra ze meerdere rozetten gaan krijgen na een paar jaar, dan blijft het vocht gemakkelijker achter in het hart van de plant en dreigt er rot.  Dit zowel buiten in de tuin (waar dat natuurlijk veel gemakkelijker voorkomt) als in pot, ook daar ben je dan best heel voorzichtig met het water geven (niet zomaar overheen sproeien)
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 12:41:00 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #322 Gepost op: 11 april 2021, 12:42:40 »
Interessante discussie !!!!
Hier staat deze tweedyi nu voor het tweede jaar , schuin tussen 2 turfblokken in de peatgarden ...Is niet afgedekt geweest ..

Mooi Kris !  Ze houden in principe van een zuurder medium, dus dat zit daar zeker goed en zoals ik hoger schreef, het wordt pas 'gevaarlijk' van zodra ze 3-4 of meer rozetten gaan vormen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #323 Gepost op: 11 april 2021, 12:55:19 »
Wat een kanjer Luc !!! :o :o :o
Ik denk inderdaad best in pot !!! Ik ga de bijzondere vormen zeker niet in de tuin droppen. Dit is een probeersel en ben er mij van bewust dat het allemaal nog moet bewezen worden...Ik heb me voor dat probeersel laten leiden door de Jiri Papoušek die ook in zijn peatgarden een stuk heeft aangelegd speciaal voor tweedyi ...
Ik hou jullie inderdaad op de hoogte over het wel en wee ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jean-Pierre Hensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
Re: Lewisia
« Reactie #324 Gepost op: 29 april 2021, 17:34:02 »
lewisia longipetala little raspberry en de litlle snowberry

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #325 Gepost op: 4 mei 2021, 11:36:40 »
lewisia longipetala little raspberry en de litlle snowberry

Mooie exemplaren Jean-Pierre, de longipetala's zijn in de tuin net iets vroeger dan de cotyledons heb ik de indruk.

Hier toch twee vroege Lewisia cotyledon die al kleur bekennen in de rotstuin.

Eén oranje gestreept exemplaar en een donkerrode, de donkerste uit mijn collectie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #326 Gepost op: 4 mei 2021, 11:42:56 »
Vorige jaar plantte ik een reeks Lewisia zaailingen in een aardbeipot (foto 1)

De eerste in bloei dit jaar is Lewisia longipetala 'Little raspberry' die zich goed thuis voelt zo te zien.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #327 Gepost op: 8 mei 2021, 11:52:21 »
De eerste bloem bij Lewisia longipetala 'Little Mango' is net geopend, geef toe, een klein juweeltje.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Lewisia
« Reactie #328 Gepost op: 8 mei 2021, 13:47:48 »
De eerste bloem bij Lewisia longipetala 'Little Mango' is net geopend, geef toe, een klein juweeltje.
Luc, die ziet er inderdaad speciaal uit!  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Lewisia
« Reactie #329 Gepost op: 8 mei 2021, 22:48:09 »
De eerste bloem bij Lewisia longipetala 'Little Mango' is net geopend, geef toe, een klein juweeltje.

Schitterend Luc!1 ((3 ((3 ((3 ((3
Met vriendelijke groet