Auteur Topic: Zaad- en bollenlijsten  (gelezen 158172 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #360 Gepost op: 12 november 2019, 18:12:34 »
De zadenlijsten druppelen langzaam binnen.
Hierbij de nieuwe lijst van Mojmir Pavelka.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #361 Gepost op: 12 november 2019, 20:01:59 »
En hier de lijst van Vojtech Holubec :

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #362 Gepost op: 12 november 2019, 20:37:23 »
De zadenlijsten druppelen langzaam binnen.
Hierbij de nieuwe lijst van Mojmir Pavelka.

Als er geen jaartal vermeld is, neem ik aan dat het dan om recent (2019) zaad gaat?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #363 Gepost op: 12 november 2019, 22:47:32 »
De zadenlijsten druppelen langzaam binnen.
Hierbij de nieuwe lijst van Mojmir Pavelka.

Als er geen jaartal vermeld is, neem ik aan dat het dan om recent (2019) zaad gaat?
Klopt.
Zaden uit vorige jaren houdt hij in de diepvries om de kiemkracht te bewaren.
Torhout, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #364 Gepost op: 10 januari 2020, 16:05:48 »
Een hele mooie lijst, maar ik zie vooral veel oud zaad.
Inderdaad is er niet veel verzameld in 2018 maar veel belangrijker is hoe de zaden bewaard worden.
Zaden van 2016 en 2017 kiemen nog heel goed wanneer ze op de juiste manier bewaard zijn en Mojmir weet perfect hoe het moet. Ik koop trouwens elk jaar bij hem en met goede resultaten achteraf.  Bij oudere zaden moet je rekening houden met mogelijk verminderde kiemkracht maar dit is vertaald in lagere prijzen.
Ik kan het niet laten om geen zaden van Mojmir te bestellen. Hij heeft altijd een mooie lijst, maar wel veel zaad van eerdere jaren met nog redelijk goede kiemkracht.
Toch weer een dikke envelop binnen en al uitgezaaid. Wel moet mij van het hart dat hij erg spaarzaam omgaat met het aantal zaden per portie. 

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #365 Gepost op: 10 januari 2020, 18:34:55 »
Een hele mooie lijst, maar ik zie vooral veel oud zaad.
Inderdaad is er niet veel verzameld in 2018 maar veel belangrijker is hoe de zaden bewaard worden.
Zaden van 2016 en 2017 kiemen nog heel goed wanneer ze op de juiste manier bewaard zijn en Mojmir weet perfect hoe het moet. Ik koop trouwens elk jaar bij hem en met goede resultaten achteraf.  Bij oudere zaden moet je rekening houden met mogelijk verminderde kiemkracht maar dit is vertaald in lagere prijzen.
Ik kan het niet laten om geen zaden van Mojmir te bestellen. Hij heeft altijd een mooie lijst, maar wel veel zaad van eerdere jaren met nog redelijk goede kiemkracht.
Toch weer een dikke envelop binnen en al uitgezaaid. Wel moet mij van het hart dat hij erg spaarzaam omgaat met het aantal zaden per portie.
Ik vind dat de hoeveelheid zaden niet slecht is in verhouding tot de gevraagde prijs.
En de kwaliteit is in de regel goed.
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #366 Gepost op: 12 januari 2020, 14:16:37 »
De lijst van Janis Ruksans is ook weer te bekijken,zeker de moeite waard.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #367 Gepost op: 10 november 2020, 11:33:21 »
NIEUWE Zaadlijst 2020/2021 op www.nrvwebsite.nl ! ((12

Beste leden.....de NIEUWE zaadlijst 2020/2021 staat op het ledengedeelte van www.nrvwebsite.nl. (je hebt hier een inlogcode voor nodig) Wij zijn als NRV heel blij dat in dit corona jaar zonder activiteiten de zaaddistributie een lichtpunt is aan de horizon! We zijn iedereen dankbaar voor het verzamelen en insturen van zoveel verschillende zaden. En met name natuurlijk het team van Martien Kerk die deze activiteit mogelijk maakt voor ons. Lees aub. eerst de instructies goed door voor je besteld. Veel plezier met het uitzoeken van de zaden en natuurlijk later het zaaien en zien opgroeien van de rotsplanten!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #368 Gepost op: 6 september 2021, 13:42:10 »
Ik vernam uit meerdere bronnen, dat de eigenaar van ALPLAINSgestopt is met zijn zaadbedrijf wegens hoge leeftijd. Hij verkoopt zijn nog resterende zaden uit.

Heel jammer, een betrouwbare zaadleverancier van zelf geoogste zaden weg. Bij mijn weten was dat de enige die Noord-Amerikaanse zaden verscheepte naar Europa. Waar moeten we nu terecht voor onze Astragalus, Oxytropis Eriogonum en Penstemon???

Heeft iemand hier op het forum bekendheid met een zaadleverancier van Amerikaanse soorten ?

Gerrit

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #369 Gepost op: 12 september 2021, 09:32:51 »
Ik vernam uit meerdere bronnen, dat de eigenaar van ALPLAINSgestopt is met zijn zaadbedrijf wegens hoge leeftijd. Hij verkoopt zijn nog resterende zaden uit.

Heel jammer, een betrouwbare zaadleverancier van zelf geoogste zaden weg. Bij mijn weten was dat de enige die Noord-Amerikaanse zaden verscheepte naar Europa. Waar moeten we nu terecht voor onze Astragalus, Oxytropis Eriogonum en Penstemon???

Heeft iemand hier op het forum bekendheid met een zaadleverancier van Amerikaanse soorten ?

Gerrit

Ik vrees dat Alplains inderdaad binnen afzienbare tijd tot de lijst van verdwijnende en verdwenen zaadverzamelaars gaat behoren, Gerrit !  Superjammer natuurlijk maar blijkbaar een niet tegen te houden tendens.  Een waardig alternatief ken ik ook niet helaas !  ))8
Volgens zijn website is het toch nog niet voor direct.... hoop doet leven.  ((--11

I know many of you are wondering whether I have decided to retire from the seed business or not and at this point in time, I cannot definitely say when I should retire, but I have decided to take it one year at a time. I still love to travel and want to take botanical trips every once in a while but this ageing body is slowing me down
« Laatst bewerkt op: 12 september 2021, 11:03:52 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #370 Gepost op: 12 september 2021, 15:26:53 »
Bedankt Luc.

Ik moet zeggen, dat nog voordat ik op de hoogte was van de geruchten over zijn “retiring”, ik al gemerkt had,dat het niet zo goed ging daar in Amerika. Vorige herfst heb ik voor 100 euro aan zaden besteld, maar het uiteindelijke slagingspercentage was bedroevend. Als er al iets kiemde was dat meestal ook maar 1 exemplaar. Ik bestelde bv 2 soorten Townsendia. Nou, daar kan ik echt wel mee omgaan. Gezaaid in meerdere tranches, maar niets gekiemd. Toen was mijn conclusie: oud zaad.
Dat is het vervelende bij zaad leveranciers: als het vertrouwen weg is, koop je nooit meer iets.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #371 Gepost op: 12 september 2021, 16:43:11 »
Na het lezen van de introductie bij de nieuwe zaadlijsten op de website van Alplains, past enige mildheid na mijn oordeel hierboven.

Alan beschrijft de enorme droogte, die Noord Amerika nu al een paar jaar teistert. Sites die hij bezocht voor de het oogsten van zaden waren dor en droog, planten waren veelal tijdens de bloei reeds verdord.
Maatregelen om verplaatsingen tegen te gaan wegens Corona de afgelopen 2 jaar noopten hem en zijn vrouw om zaadtrips af te gelasten.
De enorme natuurbranden die heel Noord Amerika de afgelopen jaren teisterden belemmerden vaak de toegang tot zijn bekende vindplaatsen. Of hij begon er gewoon niet aan, om reden van eigen veilheid.


Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #372 Gepost op: 28 november 2021, 09:46:41 »
Het najaar is traditioneel het moment om te gaan zaaien.
Spijtig genoeg zijn deze lijsten nagenoeg de enige bron geworden om nog eens aan iets nieuws te geraken !
Hierbij de nieuwe lijst van Vojtech Holubec.

« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 19:16:49 door AdminLuc »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #373 Gepost op: 28 november 2021, 09:49:05 »
En de lijst van Mojmir Pavelka
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #374 Gepost op: 28 november 2021, 09:49:56 »
En de lijst van Stanec als je er nog niet genoeg van hebt.
Torhout, West-Vlaanderen