Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 62688 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #330 Gepost op: 6 december 2017, 18:26:58 »
Nu weer puzzelen welke stenen in aanmerking komen voor de achterwand. De grootste dus. Ik probeer de geul maximaal 1 spadesteek diep te houden en voorzie nog een bedje van beton onderaan. Maar eerst  de stenen in volgorde schikken.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #331 Gepost op: 6 december 2017, 18:30:44 »
Daarna wordt de betonmolen weer van stal gehaald. Met volgende ingrediënten wordt een stevige pasta gemaakt. Ik gebruik steeds voor mijn betonmengeling 40 kg grof rijnzand 0/5, 40 kg rivierkeien en 25 kg cement, en water natuurlijk, maar niet te veel want ik wil een stugge pap waar de stenen vanzelf recht in blijven staan.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #332 Gepost op: 6 december 2017, 18:33:48 »
Eens dit klaar is kan de wand relatief vlug geplaatst worden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #333 Gepost op: 6 december 2017, 18:39:03 »
Natuurlijk had ik dubbel zoveel beton nodig als oorspronkelijk gedacht. Dus een 2e kruiwagen was nodig. Gelukkig voorzie ik meestal al dubbele hoeveelheden bij de aankoop. Zo wordt de achterwand al snel een feit.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #334 Gepost op: 6 december 2017, 21:48:38 »
Dat word super gaaf filip Ik zie ze al staan in gedachte dan ((14
Die prachtige rotsplanten ik neem aan dat ze ook tussen deze stenen komen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #335 Gepost op: 7 december 2017, 17:10:33 »
Dat is de bedoeling Bert. Alleen twijfel ik er aan om nog extra gaten in de platen te boren. Misschien breken ze wel ( het is tenslotte breuksteen, niet).
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #336 Gepost op: 7 december 2017, 21:10:05 »
dat zou inderdaad jammer zijn na zo mooi bouwwerk.
Ik volg je verder.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #337 Gepost op: 8 december 2017, 10:32:34 »
Dat is de bedoeling Bert. Alleen twijfel ik er aan om nog extra gaten in de platen te boren. Misschien breken ze wel ( het is tenslotte breuksteen, niet).

Met een diamant boor gaat dat wel. Filip.
Omgeving Roosendaal

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #338 Gepost op: 8 december 2017, 16:21:30 »
Dag Jan, ik bedoelde maar dat door de trillingen de plaat misschien zou breken. Of bedoel je dat een diamantboor minder trillingen veroorzaakt ? Ik heb er geen ervaring mee. Meestal raak ik wel overal doorheen zonder diamantkop.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #339 Gepost op: 8 december 2017, 22:01:19 »
Dit ziet er wederom een opwindend project uit, Filip. Als ik zie welke stenen hier gebruikt worden, zal dat een ferme crevicegarden worden.
Gaten in die vlakke stenen boren? Ik weet niet of ik dat zou doen, het zal er m.i. niet zo natuurlijk uitzien, maar wie ben ik? Als je gaten boort, dan misschien best uw boormachine niet op kloppen zetten, of er kunnen inderdaad stukken afbreken.
Ik ben nu al benieuwd naar het uiteindelijke resultaat dat waarschijnlijk in het voorjaar zal te bewonderen zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #340 Gepost op: 9 december 2017, 08:40:19 »
Voor de aanplant zal het inderdaad nu wat te laat zijn, niet. Trouwens de grond zal vandaag weeral nagenoeg bevroren zijn om iets te doen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #341 Gepost op: 9 december 2017, 08:44:30 »
Ik zal het verhaal nog wat verder zetten.
Op de kop van de border mag het niet te steil worden dus is het zoeken naar driehoekige kandidaten voor de rand.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #342 Gepost op: 9 december 2017, 08:52:52 »
Ondertussen is er duidelijk noodzaak aan meer grond om op te vullen. Gelukkig heb ik eerst het 'jungle pad' aangelegd. Dat was ook de bedoeling, omdat de uitgravingen een berg zand zouden opleveren die hier goed van pas zou komen. Uit het pad is ongeveer 2 m³ grond gekomen, die helemaal achteraan de tuin tegen de omheining op een grote hoop gegooid is. Niet echt praktisch en centraal gelegen, maar er was niet veel andere mogelijkheid (toch niet zonder aan een dagproject te moeten starten om een plaats vrij te maken), want er ligt altijd wel iets in de weg. Een berg stenen verplaatsen is bijvoorbeeld geen optie. Ik moest natuurlijk wel wachten tot het pad uitgehard was om er met de ladingen zand over te denderen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #343 Gepost op: 9 december 2017, 09:01:26 »
De grond is natuurlijk gewone tuingrond, die bovendien ook nog eens vrij rijk aan voeding is. Echter als ondergrond hoop ik dat dit geen probleem zal opleveren. Voor de bovenste lagen echte moet het wat armer en meer gedraineerd zijn. Dus kon ik eindelijk gebruik maken van een hoop oude stabilisé/ rijnzand mengsel dat vrijgekomen is van een betonneringsprojectje van deze zomer. Voor de 1e maansteen rotstuin lag al jaren een stukje zand/ stabilisé  waar het onkruid welig tierde, tot grote ergernis van Tamara. Vandaar dat dit verwijderd werd en beton gestort werd. De oude ondergrond is al jaren uitgewerkt (wat de cement betreft toch, gezien de weelderige plantengroei erin ), zodat besloot dit toch maar te riskeren om te gebruiken. Drainage is ideaal hierin en kalk zal er dus ook aanwezig zijn. Het betrof toch wel een 6 tal kruiwagens. Die werden dus bovenop de tuingrond gekieperd.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #344 Gepost op: 9 december 2017, 15:42:09 »
Dag Jan, ik bedoelde maar dat door de trillingen de plaat misschien zou breken. Of bedoel je dat een diamantboor minder trillingen veroorzaakt ? Ik heb er geen ervaring mee. Meestal raak ik wel overal doorheen zonder diamantkop.

De diamantboor is een holle buis met industrie diamantjes op de rand. Je kunt diameter nemen welke je wilt. Met of zonder water. Niet trillen maar gewoon draaien.
Zo heb ik in de tufsteen 200 gaten geboord met een diameter van 30 mm
Laatst nog in de morene met een diameter van 90mm.
Je huurt gewoon zo'n combinatie







Omgeving Roosendaal