Auteur Topic: Colchicum 2019  (gelezen 21217 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Colchicum 2019
« Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:07 »
Ik dacht dat Colchicum doerfleri hier weer de eerste van het nieuwe jaar zou zijn . Maar nee hoor...  hij is net op de meet geklopt door deze Colchicum kesselringii .
Deze is van Iran afkomstig . Probleem is dat de bloemen zich nu niet openen en door te weinig licht gaan ze snel etioleren ...
De foto is wat minder want snel genomen met de iPhone ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2019
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2019, 17:16:10 »
Ik dacht dat Colchicum doerfleri hier weer de eerste van het nieuwe jaar zou zijn . Maar nee hoor...  hij is net op de meet geklopt door deze Colchicum kesselringii .
Deze is van Iran afkomstig . Probleem is dat de bloemen zich nu niet openen en door te weinig licht gaan ze snel etioleren ...
De foto is wat minder want snel genomen met de iPhone ...
Inderdaad te vroeg bloeiend om een mooie foto op te leveren, maar je kunt ze niet altijd tegenhouden. Colchicum doerfleri is hier al bijna uitgebloeid.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2019, 17:22:31 »
Ik dacht dat Colchicum doerfleri hier weer de eerste van het nieuwe jaar zou zijn . Maar nee hoor...  hij is net op de meet geklopt door deze Colchicum kesselringii .
Deze is van Iran afkomstig . Probleem is dat de bloemen zich nu niet openen en door te weinig licht gaan ze snel etioleren ...
De foto is wat minder want snel genomen met de iPhone ...

Tja, ze doen niet altijd wat we willen hé Kris!  Toch voldoende om te zien dat het een heel mooie vorm is.

Hier bloeit (t.t.z. staat de knop uit) al een tijdje Colchicum (Merendera ?) soboliferum.  Om alsnog een blik te kunnen werpen op een geopende bloem met die mooie donkere meeldraden, heb ik hem dan toch maar een tijdje binnen gehaald. Niet zonder succes!

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2019
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 18:01:26 »
Tja, ze doen niet altijd wat we willen hé Kris!  Toch voldoende om te zien dat het een heel mooie vorm is.
Hier bloeit (t.t.z. staat de knop uit) al een tijdje Colchicum (Merendera ?) soboliferum.  Om alsnog een blik te kunnen werpen op een geopende bloem met die mooie donkere meeldraden, heb ik hem dan toch maar een tijdje binnen gehaald. Niet zonder succes!

Het zou ook misschien saai zijn dan Luc ..... ((--11

Wat betreft het naar binnen halen ....het levert heel mooie foto's op !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2019
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2019, 18:03:17 »
Inderdaad te vroeg bloeiend om een mooie foto op te leveren, maar je kunt ze niet altijd tegenhouden. Colchicum doerfleri is hier al bijna uitgebloeid.

Het zachte weer jaagt ze natuurlijk behoorlijk op Luc. En artificieel licht is ook niet altijd een oplossing en duur en omslachtig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2019
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2019, 21:57:50 »
Ik dacht dat Colchicum doerfleri hier weer de eerste van het nieuwe jaar zou zijn . Maar nee hoor...  hij is net op de meet geklopt door deze Colchicum kesselringii .
Deze is van Iran afkomstig . Probleem is dat de bloemen zich nu niet openen en door te weinig licht gaan ze snel etioleren ...
De foto is wat minder want snel genomen met de iPhone ...

Fraaie vorm Kris , hier beginnen ze er ook aan ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2019
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2019, 22:00:49 »
Ik dacht dat Colchicum doerfleri hier weer de eerste van het nieuwe jaar zou zijn . Maar nee hoor...  hij is net op de meet geklopt door deze Colchicum kesselringii .
Deze is van Iran afkomstig . Probleem is dat de bloemen zich nu niet openen en door te weinig licht gaan ze snel etioleren ...
De foto is wat minder want snel genomen met de iPhone ...

Tja, ze doen niet altijd wat we willen hé Kris!  Toch voldoende om te zien dat het een heel mooie vorm is.

Hier bloeit (t.t.z. staat de knop uit) al een tijdje Colchicum (Merendera ?) soboliferum.  Om alsnog een blik te kunnen werpen op een geopende bloem met die mooie donkere meeldraden, heb ik hem dan toch maar een tijdje binnen gehaald. Niet zonder succes!

Hier nog niet in bloei Luc , ondertussen is het genieten van uw prachtige foto's .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2019, 15:09:09 »
Merci voor de lof Danny !  ((13

Inmiddels kon hij zich hier vandaag in al zijn schoonheid laten bewonderen in het middagzonnetje.

Colchicum soboliferum.

Zijn kleinere broertje Colchicum was nog iets minder overtuigend open gegaan, maar loonde toch reeds de moeite.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2019
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2019, 19:28:05 »
Mooi toch he Luc , dat kleine grut ....

Hier de ouwe getrouwe Colchicum doerfleri . In 2009 aangeschaft bij R&R Wallis en ieder jaar trouw op post met de bloei . In die 10 jaar echter nog steeds maar van 1 bulb naar 2 bulbs .... :o Van aangroei gesproken . De vergelijkbare C. hungaricum nemen was een suggestie die ik ergens kreeg ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2019, 20:06:18 »
Die hebben beiden wat meer uitgesproken kleur Kris !  Mooi!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2019
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2019, 20:24:00 »
Mooi toch he Luc , dat kleine grut ....

Hier de ouwe getrouwe Colchicum doerfleri . In 2009 aangeschaft bij R&R Wallis en ieder jaar trouw op post met de bloei . In die 10 jaar echter nog steeds maar van 1 bulb naar 2 bulbs .... :o Van aangroei gesproken . De vergelijkbare C. hungaricum nemen was een suggestie die ik ergens kreeg ....

Knap soortje , Kris
Heb ik hier ook gehad in mijn bollenbed , maar was al na 1 jaar verdwenen  --13
Dit was wel onder de vroegere omstandigheden van enkele jaren geleden , sinds vorig jaar heb ik mijn werkwijze
aangepast zoals ik al uiteengedaan heb in het topic bollenbed . Toen heb ik ook o.a. Colchicum hungaricum
verloren , met de nieuwe bollen gaat het nu beter want ze zijn al bijgekomen . Dus voor mij is het duidelijk
dat deze bollen graag minder droog overzomeren .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2019, 16:18:49 »
Een vraagje voor de Colchicum bollebozen.

Ik stel hier een eigenaardig fenomeen vast bij Colchicum (Merendera) soboliferum - de bloemstengels lijken zich wel op te splitsen in dunnere stengeltjes, telkens eentje per petaal.   ))4 ))4 ))4 
Op foto 1 en 2 is dit het duidelijkst, waar één stengeltje inclusief petaal en meeldraad (midden op foto) zich zelfs volledig heeft afgescheiden van de "moeder"stengel links op de foto.
Is dat iets dat anderen al gemerkt hebben en weet iemand een oorzaak ?
Zijn er nog Colchi's die dit doen ?

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 16:20:36 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2019, 16:39:48 »
Intussen liet de al eerder getoonde Colchicum munzurenze zich helemaal gaan in het zonnetje.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2019
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2019, 17:51:59 »
Een vraagje voor de Colchicum bollebozen.

Ik stel hier een eigenaardig fenomeen vast bij Colchicum (Merendera) soboliferum - de bloemstengels lijken zich wel op te splitsen in dunnere stengeltjes, telkens eentje per petaal.   ))4 ))4 ))4 
Op foto 1 en 2 is dit het duidelijkst, waar één stengeltje inclusief petaal en meeldraad (midden op foto) zich zelfs volledig heeft afgescheiden van de "moeder"stengel links op de foto.
Is dat iets dat anderen al gemerkt hebben en weet iemand een oorzaak ?
Zijn er nog Colchi's die dit doen ?
In het clubblad van even terug staat een artikel over colchicum. Ik moet nazien in welk nummer.
Daarin kun je lezen dat het meest in het oog springend kenmerk van de merendera’s de opgesplitste bloemstengel is. Colchicum soboliferum is zo een merendera type (de oude naam was trouwens merendera sobolifera voor Karin Persson alles onder colchicum gooide).
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 17:53:30 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2019
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2019, 23:38:55 »
Een vraagje voor de Colchicum bollebozen.

Ik stel hier een eigenaardig fenomeen vast bij Colchicum (Merendera) soboliferum - de bloemstengels lijken zich wel op te splitsen in dunnere stengeltjes, telkens eentje per petaal.   ))4 ))4 ))4 
Op foto 1 en 2 is dit het duidelijkst, waar één stengeltje inclusief petaal en meeldraad (midden op foto) zich zelfs volledig heeft afgescheiden van de "moeder"stengel links op de foto.
Is dat iets dat anderen al gemerkt hebben en weet iemand een oorzaak ?
Zijn er nog Colchi's die dit doen ?
In het clubblad van even terug staat een artikel over colchicum. Ik moet nazien in welk nummer.
Daarin kun je lezen dat het meest in het oog springend kenmerk van de merendera’s de opgesplitste bloemstengel is. Colchicum soboliferum is zo een merendera type (de oude naam was trouwens merendera sobolifera voor Karin Persson alles onder colchicum gooide).

 ))2 ))2 Oei, duidelijk mijn les niet geleerd...  --11  Dan is dit in elk geval een gepaste herinnering aan een steengoed artikel in ons steengoed tijdschrift en bovendien een mooie gratis illustratie van het fenomeen door ondergetekende. -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen