Auteur Topic: Bloei september-oktober 2017  (gelezen 18001 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2017, 13:32:17 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot. Zaden meegenomen uit Kreta vorig jaar en half mei gezaaid, eind oktober 2 zaailingen waarvan er 1 al snel de geest gaf. De andere maakte een viertal bladeren die vanaf februari een voor een verdwenen, de laatste verdween begin juni en ik dacht dat was het dan. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's. De derde foto heb ik gemaakt in Kreta van de habitat van deze planten, april, heet, droog en in de volle zon.

Bij mij waren de slakken er altijd mee weg ! In de botanische tuin van Gent staat er ook eentje die altijd weer bloeit ....Ik zag hem in Kreta bloeien aan het einde van november .... --6 Hierbij een paar foto's ...
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 13:35:21 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2017, 16:35:42 »
Die plant in Gent heb ik ook al een aantal keer mogen aanschouwen.
Heeft er iemand een idee hoelang het ongeveer duurt voordat ik bloemen kan verwachten?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2017, 17:03:50 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot. Zaden meegenomen uit Kreta vorig jaar en half mei gezaaid, eind oktober 2 zaailingen waarvan er 1 al snel de geest gaf. De andere maakte een viertal bladeren die vanaf februari een voor een verdwenen, de laatste verdween begin juni en ik dacht dat was het dan. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's. De derde foto heb ik gemaakt in Kreta van de habitat van deze planten, april, heet, droog en in de volle zon.

Inderdaad boeiend te zien hoe één en ander ondergronds voortgaat Gerrit !  Overigens, heet en droog is het hier toch ook altijd ?  ((--11 -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2017, 17:04:50 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot. Zaden meegenomen uit Kreta vorig jaar en half mei gezaaid, eind oktober 2 zaailingen waarvan er 1 al snel de geest gaf. De andere maakte een viertal bladeren die vanaf februari een voor een verdwenen, de laatste verdween begin juni en ik dacht dat was het dan. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's. De derde foto heb ik gemaakt in Kreta van de habitat van deze planten, april, heet, droog en in de volle zon.

Bij mij waren de slakken er altijd mee weg ! In de botanische tuin van Gent staat er ook eentje die altijd weer bloeit ....Ik zag hem in Kreta bloeien aan het einde van november .... --6 Hierbij een paar foto's ...

In bloei heb ik hem in Gent in elk geval nog nooit gezien, Kris !  Mooier dan ik dacht !

Hier duiken telkens weer zaailingen op van de verschillende Delphinium's die ik in de loop der jaren heb gehad en nog heb.  Gezien ze er vrolijk op los kruisen, durf ik er geen naam meer op kleven... Delphinium sp. dus.  Het gentiaan-blauw blijft mij bekoren.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 17:09:21 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2017, 17:44:23 »
In bloei heb ik hem in Gent in elk geval nog nooit gezien, Kris !  Mooier dan ik dacht !

Jawel hij bloeit daar ook Luc ...maar minder vol en mooi als daar in Kreta natuurlijk ....Ik dacht dat hij in Gent ook altijd in het najaar bloeit ?
Ja inderdaad , mag er wel zijn hoor ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2017, 17:45:17 »
Hier duiken telkens weer zaailingen op van de verschillende Delphinium's die ik in de loop der jaren heb gehad en nog heb.  Gezien ze er vrolijk op los kruisen, durf ik er geen naam meer op kleven... Delphinium sp. dus.  Het gentiaan-blauw blijft mij bekoren.

Blauw blijft boeien he Luc .  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2017, 21:38:42 »
Mooi ding ook, die hier al enige tijd geleden de geest gegeven heeft.

Ja daar heb ik vroeger ook wel een keer last van gehad Frankie ! Eens benieuwd wat deze plant er van terecht brengt  (tweede  jaar bijna uit ) Heb trouwens zaailingen bemerkt (of zouden dat uitlopers zijn ?
 )

Als de plant het naar zijn zin heeft Kris , kan deze in korte tijd ver kruipen ......ik zal eens een foto nemen morgen .....

Hierbij een foto van Hypericum kazdaghensis in mijn crevice achtertuin . Staat hier nog maar twee jaar maar doet het heel goed hier . Na de hoofdbloei in de lente , geeft de plant nog wel regelmatig wat bloei tijdens de zomer en najaar ....
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2017, 21:44:25 »
Delphinium heb ik vroeger ook in mijn tuin gehad.
volgens mij nooit zaailingen gehad :-[ :-X :-X :-X weet niet zeker.
Ik denk bij de verbouwing van de tuin jaren geleden kwijt geraakt. --13
toch weer eens aanschaffen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2017, 22:36:44 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot. Zaden meegenomen uit Kreta vorig jaar en half mei gezaaid, eind oktober 2 zaailingen waarvan er 1 al snel de geest gaf. De andere maakte een viertal bladeren die vanaf februari een voor een verdwenen, de laatste verdween begin juni en ik dacht dat was het dan. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's. De derde foto heb ik gemaakt in Kreta van de habitat van deze planten, april, heet, droog en in de volle zon.

Inderdaad boeiend te zien hoe één en ander ondergronds voortgaat Gerrit !  Overigens, heet en droog is het hier toch ook altijd ?  ((--11 -2(

Bij ons in Reusel is het nu heet maar bepaalt niet droog, dat is tenminste in de kroegen waar het kermis is en het geelschuimende spul rijkelijk vloeit. Ik houd mij daar van verre. Maar de Mandragora staat wel droog als ik dat wil nl. in de kas bij de cyclamen dus alleen water per gieter
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2017, 22:38:50 »
Delphinium heb ik vroeger ook in mijn tuin gehad.
volgens mij nooit zaailingen gehad :-[ :-X :-X :-X weet niet zeker.
Ik denk bij de verbouwing van de tuin jaren geleden kwijt geraakt. --13
toch weer eens aanschaffen.

Kan ik mij bij aansluiten Bert.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #25 Gepost op: 10 september 2017, 22:42:42 »
Mooi ding ook, die hier al enige tijd geleden de geest gegeven heeft.

Ja daar heb ik vroeger ook wel een keer last van gehad Frankie ! Eens benieuwd wat deze plant er van terecht brengt  (tweede  jaar bijna uit ) Heb trouwens zaailingen bemerkt (of zouden dat uitlopers zijn ?
 )

Als de plant het naar zijn zin heeft Kris , kan deze in korte tijd ver kruipen ......ik zal eens een foto nemen morgen .....

Hierbij een foto van Hypericum kazdaghensis in mijn crevice achtertuin . Staat hier nog maar twee jaar maar doet het heel goed hier . Na de hoofdbloei in de lente , geeft de plant nog wel regelmatig wat bloei tijdens de zomer en najaar ....

Leuke crevice Danny, ik neem aan dat dit de nabloei is van H. kasdaghensis?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2017, 09:29:08 »
Mooi ding ook, die hier al enige tijd geleden de geest gegeven heeft.

Ja daar heb ik vroeger ook wel een keer last van gehad Frankie ! Eens benieuwd wat deze plant er van terecht brengt  (tweede  jaar bijna uit ) Heb trouwens zaailingen bemerkt (of zouden dat uitlopers zijn ?
 )

Als de plant het naar zijn zin heeft Kris , kan deze in korte tijd ver kruipen ......ik zal eens een foto nemen morgen .....

Hierbij een foto van Hypericum kazdaghensis in mijn crevice achtertuin . Staat hier nog maar twee jaar maar doet het heel goed hier . Na de hoofdbloei in de lente , geeft de plant nog wel regelmatig wat bloei tijdens de zomer en najaar ....

Die beheerst de zaak daar wel, Danny !  Moet een heel mooi zicht zijn wanneer die volop bloeit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2017, 09:30:16 »
Delphinium heb ik vroeger ook in mijn tuin gehad.
volgens mij nooit zaailingen gehad :-[ :-X :-X :-X weet niet zeker.
Ik denk bij de verbouwing van de tuin jaren geleden kwijt geraakt. --13
toch weer eens aanschaffen.

Daar valt wel iets mee te doen, Bert.  Ik denk dat ik nog een honderdtal zaailingen moet verwijderen  -2(  Daarvan kunnen er wel enkele in een potje belanden.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #28 Gepost op: 11 september 2017, 17:14:28 »
Heeft er iemand een idee hoelang het ongeveer duurt voordat ik bloemen kan verwachten?

Mandragora officinarum hebben wij met honderden gezien op de Profitis Illias berg van Rhodos, in april. Ze stonden daar aan de zoom van een bos in de halfschaduw. Er bloeide er geen een. Een eind verderop vonden we een groepje, waarvan er 1 in bloei stond. In zjn natuurlijke omgeving is het dus een herfstbloeier, al kan er dus een afwijking zijn.
Ik heb net als Gerrit zaden verzameld in 2013, in het voorjaar op Kreta. Van de vele nakomelingen heb ik nog eigenlijk geen idee hoe hun cyclus hier verloopt. Het is iedere keer weer anders. Afgelopen voorjaar had ik bloemen zie hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2099.msg97962#msg97962.

Ook over winterhardheid twijfel ik. Je zou denken dat hij niet tegen vorst kan. Ik dek de planten licht af met coniferen takken, en heb nog geen plant verspeeld. Misschien is de plant wel echt winterhard.

Ze staan bij mij in de volle grond, is beter dan in pot, denk ik, als ik aan het grote vertakte wortelstelsel denk.

Op de foto een zaailing, die sinds de zomer zo maar ergens opdook, zo'n beetje op de warmste en droogste plek in de rotstuin.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 19:44:37 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2017, 18:43:28 »
Hey Gerrit , waardevolle informatie al weer ....In Gent staan ze ook wat beschut en dat is sowieso al een warmere tuin . In een strenge winter kan het misschien wel fout gaan ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "