Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 161344 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #195 Gepost op: 19 februari 2013, 22:51:37 »
Sven, ik heb het ook gezien op Ebay (net als mijn eigen 'Melanie S.'! trouwens, ik ken de verkoper niet). Ik moet zeggen dat ik nog nooit had gehoord van die 'Petite fille de Flandres' en ik vind het eerlijk gezegd ook niet outstanding op het eerste gezicht! Ik vraag me ook af wie het heeft gevonden.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2013, 15:05:03 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #196 Gepost op: 22 februari 2013, 20:48:09 »
'Petite fille de Flandres' is in België gevonden door een Duitse galantofiel op doortocht in België, inmiddels alweer een 5-tal jaren geleden. Ik ken de vinder blijkbaar veel beter dan ik dacht, achteraf gezien. Eerlijk gezegd is het een mineur ding, kleinbloemig, geen vivid groen, meer van het gewone 'scharlockii'-type en weinig distinctief. Vergelijk het maar eens met de foto's van enkele var. 'Scharlockii' die ik stuurde.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2013, 20:53:41 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #197 Gepost op: 22 februari 2013, 20:57:12 »
Ik sta ervan te kijken dat 'Melanie S' op Ebay nu toch al staat op bijna 15 pond terwijl de bijgetoonde foto niet toont wat typisch is aan 'Melanie S.'. Normaal is dit een fantastich klokje, veel lager dan de Greatorexen, met naar binnen klauwende buitenste bloemblaadjes en vooral steeds regelmatig. Dat maaky het bijzonder elegant.
 Daarvoor moet het wel minimaal twee jaar vaststaan. De 'Melanie S.' op de foto werd opgegraven in Engeland en opgepot in de zomer. Daardoor is de bloem onregelmatig.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #198 Gepost op: 24 februari 2013, 08:58:13 »
Ebayers vinden op de één of andere manier (ook al ben je niet de verkoper) snel de weg naar de vinder van sneeuwklokjes. 'Melanie S.' staat nu al op 34 pond, met die niet karakteristieke foto's had ik dat niet verwacht. Ondanks het feit dat ik deze Galanthus niet verkoop, komen nu toch aanvragen binnen ervoor. White detectives, watch out!
Over prijzen gesproken. In Oirlich gepraat met iemand die een gelijkaardige als 'Valentine's Day' vond en meteen verkocht...voor 200 euro. Hij was zijn vier potjes in een wip kwijt....200 euro...tweehonderd euro! Even een testje doen op Ebay ??? (wat Belgen in Oirlich me gisteren aanraadden)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2013, 09:01:19 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #199 Gepost op: 24 februari 2013, 11:12:35 »
Ebayers vinden op de één of andere manier (ook al ben je niet de verkoper) snel de weg naar de vinder van sneeuwklokjes. 'Melanie S.' staat nu al op 34 pond, met die niet karakteristieke foto's had ik dat niet verwacht. Ondanks het feit dat ik deze Galanthus niet verkoop, komen nu toch aanvragen binnen ervoor. White detectives, watch out!
Over prijzen gesproken. In Oirlich gepraat met iemand die een gelijkaardige als 'Valentine's Day' vond en meteen verkocht...voor 200 euro. Hij was zijn vier potjes in een wip kwijt....200 euro...tweehonderd euro! Even een testje doen op Ebay ??? (wat Belgen in Oirlich me gisteren aanraadden)
Wij in Holland zeggen: "HET IS MAAR WAT DE GEK ER VOOR GEEFT!!!".

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #200 Gepost op: 24 februari 2013, 11:14:51 »
Ebayers vinden op de één of andere manier (ook al ben je niet de verkoper) snel de weg naar de vinder van sneeuwklokjes. 'Melanie S.' staat nu al op 34 pond, met die niet karakteristieke foto's had ik dat niet verwacht. Ondanks het feit dat ik deze Galanthus niet verkoop, komen nu toch aanvragen binnen ervoor. White detectives, watch out!
Over prijzen gesproken. In Oirlich gepraat met iemand die een gelijkaardige als 'Valentine's Day' vond en meteen verkocht...voor 200 euro. Hij was zijn vier potjes in een wip kwijt....200 euro...tweehonderd euro! Even een testje doen op Ebay ??? (wat Belgen in Oirlich me gisteren aanraadden)
Wij in Holland zeggen: "IN NOG GEEN 200 JAAR !!!! ".

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #201 Gepost op: 24 februari 2013, 12:51:11 »
Precies, we zullen dan eens kijken HOE gek...maar wees eens eerlijk...30-40 pond...voor dit sneeuwklokje Galanthus nivalis 'Melanie S.' is dat toch niet teveel?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2013, 15:03:16 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #202 Gepost op: 24 februari 2013, 17:09:25 »
Precies, we zullen dan eens kijken HOE gek...maar wees eens eerlijk...30-40 pond...voor dit sneeuwklokje Galanthus nivalis 'Melanie S.' is dat toch niet teveel?

Lijkt me niets teveel hoor.ga je ze op ebay zetten?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #203 Gepost op: 24 februari 2013, 17:15:59 »
Nee, Loes, ik ga er wellicht wel een Galanthus nivalis  'Valentine's Day' opzetten. Vermits er zoveel vraag naar is, kan ik het maar eens proberen? Met het geld kan ik dan weer splinternieuwe dingen aanschaffen. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik op Ebay een sales moet doen...Wordt nog even nalezen. Zij zullen ook wel een vergoeding vragen, niet?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2013, 21:57:46 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #204 Gepost op: 24 februari 2013, 20:44:16 »
Ik weet alleen nog niet goed hoe ik op Ebay een sales moet doen...Wordt nog even nalezen. Zij zullen ook wel een vergoeding vragen, niet?

Wanneer je een object op eBay aanbiedt, brengt eBay soms plaatsingskosten in rekening. Dit geldt voor aanbiedingen met een vaste prijs, niet voor aanbiedingen waarop je moet bieden. De plaatsingskosten worden in rekening gebracht wanneer je een object aanbiedt op eBay, ongeacht of het object werd verkocht. Als het object wordt verkocht, brengt eBay tevens verkoopcommissie in rekening. Deze bedraagt 8% van verkoopprijs met een maximum van 40 euro. Ook zijn er kosten voor extra opties waarmee je je object beter kunt laten opvallen.
De totale kosten voor het verkopen van een object bestaan dus uit de plaatsingskosten, de verkoopcommissie en kosten voor eventuele extra opties.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2013, 10:31:06 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #205 Gepost op: 24 februari 2013, 20:50:34 »
Al eens iets op ebay verkocht Sven?

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #206 Gepost op: 24 februari 2013, 21:03:25 »
Uhmmm, ja. ((1 Maar geen sneeuwklokjes.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #207 Gepost op: 24 februari 2013, 22:26:49 »
"Melanie S." werd verkoct voor zo'n 60-65 euro, zie ik. Had ik nooit verwacht met die foto's erbij op Ebay.

Gerard Verweij: [/quote]Wij in Holland zeggen: "IN NOG GEEN 200 JAAR !!!! ".
[/quote]

Tja Gerard , het was een 'Hollander' die mij tipte over die 200 euro. Het zijn vaak dezelfde die meer dan 350 euro betalen voor één bolletje GT of zelfs nog meer voor Elizabeth Harrison.  Enne ...om duidelijk te zijn...ik zou ook nooit zoveel betalen voor een sneeuwklokje. Anderzijds heb ik een aantal daarvan wel via ruil in de collectie.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2013, 21:44:40 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #208 Gepost op: 26 februari 2013, 19:40:11 »
Hallo Valentin,

200 euro is veel voor een sneeuwklok, en het klopt dat degene die koopt de prijs bepaalt, als het aanbod beperkt is kan de vraagprijs hoog zijn.
Als ik jou zo bezig hoor dan vermoed ik dat je het over G. 'Lady Put(t)man', geselecteerd door Jan Wierenga, hebt.
Ik weet dat een aantal mensen Jan 200 euro geboden en gegeven hebben om die klok in hun collectie te hebben. Nu ja hebzucht heeft een prijs nietwaar.
Jij hebt er toch ook één in jouw uitzonderlijke collectie, ik dacht dat ik jou die 'Lady Put(t)man' heb zien ruilen voor een 'Valentine Day'?
Los van prijs en waarde kan ik alleen zeggen dat het een prachtig klokje is, echt een beauty. :-* :-*
Wat ik van dit klokje weet is dat het een zuivere nivalis is waaraan sinds 1998 via gericht kruisen naar dit resultaat gewerkt is. Jan heeft een héél bijzondere tuin waar al heel al meer dan 100 jaar heel wat klokjes staan en waar hij de afgelopen 20 jaar een unieke collectie heeft samen gebracht.
Ik ben echt wel een chauvinist (Belg/ Vlaming), maar als ik naar een onbewoodn eiland moet vertrekken en moet kiezen tussen jouw G. 'Valentine Day' en 'Lady Put(t)man' dan kies ik zonder twijfelen 'Lady Puttman'. Smaak is natuurlijk heel persoonlijk, dus ja wie ben ik in deze snowdrop gekke wereld.

De identieke hartvormige tekening op buitenste en binnenste kroonbladeren is uitzonderlijk mooi afgelijnd. De bloem is ook groter dan bij Valentine Day.
Ian Christie deelt deze mening.
Tijdens de RHS 'Early Spring Show' in Londen had ik het met Alan Street over beide klokjes en ook hij meent mijn mening te volgen, ik had toevallig een foto mee van deze klok. Alen hoefde geen foto te zien, ik heb het gevoel dat hij volledig in de ban is van 'Lady Put(t)man', dat voor een Engelsman die meestal continentale klokken gewoon afbreekt.
Ik vermoed dat Avon Bulbs binnenkort deze klok in de aanbieding zal hebben. Voor de liefhebbers zal dit, veronderstel ik en hoop ik, aan iets meer democratische prijzen zijn dan 200 en 200+ euro.
Ik had op de RHS 'Early Springshow' toevallig een foto mee van dit snowdropje en Margaret Owen was eveneens in de wolken van de unieke uitstraling van 'Lady Puttman' ze kon niet geloven dat dit een nivalis is. :o  ((14, was haar bevinding. Af het nu 200 of 800 euro waard is, daar ga ik mij niet over uitspreken.
Hebzucht heeft nu eenmaal geen prijs nietwaar.
Voor de liefhebbers, de echte Lady Putman is een gezellige Nederlandse dame met een gouden hart waarmee het ongelooflijk aangenaam koffiedrinken is.


Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #209 Gepost op: 26 februari 2013, 21:14:49 »
Ik heb vooralsnog geen enkele 'Valentine's Day' verkocht, en als ik vertelde om het op Ebay te zetten, is dat nog steeds in voorwaardelijke zin. Er moeten mij toch enkele dingen van het hart met betrekking tot jouw bericht. We hebben het overigens over Galanthus nivalis 'Valentine's Day' en niet Valentine Day.
Ik ben het met je eens dat 'Lady Putman' een prachtklokje is, maar 'Valentine's Day is van net hetzelfde kaliber! Dat vertelde Jan me zelf in Oirlich enkele dagen geleden. IK heb met Jan overigens een zeer hartelijk contact, reeds meerdere jaren!

1. Hier staan beide klokjes 'Lady Putman' en 'Valentine's Day' vlak naast elkaar. Inderdaad, door ruilen in Kalmthout. ALs je toen goed hebt gekeken, zag je dat ze gewoon identiek zijn. Er is absoluut geen verschil in bloemgrootte te zien! Ik weet dan ook niet waarop jij je baseert...foto's ? Hier in de tuin is 'Valentine's Day' groter in habit en groeit veel beter aan, is meer vigourous. Ik heb het bolletje van 'Lady Putman' in 2011 verkregen, hier groeide het nog niet aan. Dit jaar heb ik voor het eerst het derde en vierde blaadje gezien, de bol zal dus allicht gaan splitsen. Naast de stalk, (dus de bloeihoogte) is ook het blad van LP hier lager. Dit jaar is de enige bloem van LP (dus idd in zijn derde jaar) jammer genoeg aangevreten. Ik kan dus geen vergelijkende foto plaatsen, jammer!
2. 'Lady Putman' is absoluut NIET door gerichte kruising ontstaan, het is een prachtige sneeuwklok, een uitmuntende mutatie/ spontane zaailing gevonden in een zaaiende collectie. Het is dus geen bewuste hybride. Je kan ook niet gericht naar zo'n perfecte poculiforme werken. Je kan wel poculiforme kruisingen creëren, maar zoals zo vaak zijn de meeste prachtige sneeuwklokjes toevalstreffers. Dat weet jij ook met je selecties die je van 'Scharlockii' deed in zaaiende kolonies. 'Zoals ik al vaak heb beschreven was 'Valentine's Day' ook een toevalsvondst in een zaaiende nivaliskolonie in een oude sneeeuwklokjeskwekerij (die overigens ondertussen niet meer bestaat, het weiland is nu al jaren intensief in gebruik voor schapenteelt!) .Bij vondst was 'Valentine's Day' één piepklein, eerstejaarsbloeiend bolletje. Opkweek ervan tot en goed partijtje heeft dus 9 jaar geduurd...
3. Alan Street van Avon Bulbs sprak mij in Oirlich in het voorbije weekend nog aan om 'Valentine's Day te ruilen of te kopen en om hem te vermeerderen in Avon Bulbs. Hij vond hem uitmuntend! Dat is natuurlijk een groot compliment van een kenner als Alan Street en ook Chris Ireland- Jones...maar zou jij dat doen? Zou jij bijvoorbeeld op dit moment jouw 'Parcel' aan hen geven? Waarom niet? Precies, dezelfde reden: je hoopt er andere, onbereikbare sneeuwklokjes mee in te ruilen en da's uiteraard terecht! En dat is ook precies wat ik er nu mee doe...
4. Margaret Mc Lennan en andere national collection holders (Owen) in UK zagen me de oren van de kop om een 'Valentine's Day' te kopen. Daarbij werd zelfs een nog hoger bod gedaan. Ben ik erop ingegeaan? Nee dus...
5. Toen Colin Mason in 2011 mijn collectie bezocht, heeft hij een bol van 'Valentine's Day' van mij gekregen (in ruil). Zoals je weet heeft Matt Bishop het overgrote deel van Colins collectie overgenomen. Het eerste dat Matt Bishop meenam om te fotograferen en in zijn collectie te groeien is 'Valentine's Day'. Matt Bishop gaat vanaf volgend jaar een galanthuslijst voeren met verkoop...wat denk je? Hoe snel gaat 'Valentine's Day' erin staan?
6. In 2015- 2016 of 2016-2017 ten laatste zal 'Valentine's Day' overigens in een Engelse catalogus staan. Ik ben zelf benieuwd naar de vraagprijs.

Excuseer me voor de matige kwaliteit van onderstaande foto met net openende, nog niet volgroeide bloem, maar hij geeft wel de habit, bloeihoogte, stevigheid, aangroei...van 'Valentine's Day' aan. Enjoy!

Kortom, Stefan, een objectieve beoordeling leert hier dat er nauwelijks of totaal geen verschil is tussen beiden. Je bent uitgenodigd om ze volgend jaar naast elkaar hier te zien bloeien (hoop ik!).
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2013, 07:57:05 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'