Auteur Topic: Mosbestrijding door Mogeton  (gelezen 55149 keer)

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #45 Gepost op: 17 maart 2012, 15:45:45 »
Heeft iemand van jullie al eens de zgn. 'Groenreinigers' gebruikt tegen mossen (in het bijzonder levermossen!)?
Groenreinigers bevatten de werkzame stoffen: alkyldimethylbenzylammoniumchloroide en didecyl....(quaternaire ammoniumverbindingen)
Groenreinigers doden algen, maar hebben ook moswerking ....

Hendrik

Hendrik ;zou je dit ook mogen gebruiken op takjes van bonsai planten ? (met fijn borsteltje puur -rechtstreeks op de korstmossen ?)
want manueel verwijderen is enorm moeilijk
gr
Lily-Anne

Zie geen probleem op houtige takjes.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #46 Gepost op: 21 maart 2012, 09:29:54 »
Hopelijk geeft deze foto een goed beeld van het korstmos dat ik liever niet op mijn bonsai's zie
Weten jullie een goed en veilig middel om het eenvoudig te verwijderen ?
gr Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 09:49:15 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #47 Gepost op: 22 maart 2012, 18:58:08 »
Hopelijk geeft deze foto een goed beeld van het korstmos dat ik liever niet op mijn bonsai's zie
Weten jullie een goed en veilig middel om het eenvoudig te verwijderen ?
gr Lily-Anne


Lily-Anne, ik zie nu uw korstmos, maar ik zie het probleem niet. In mijn ogen zien de bonsai's er oud en authentiek uit met de bemoste takjes. Wees er blij mee.
Heeft iemand van jullie al eens de zgn. 'Groenreinigers' gebruikt tegen mossen (in het bijzonder levermossen!)?
Groenreinigers bevatten de werkzame stoffen: alkyldimethylbenzylammoniumchloroide en didecyl....(quaternaire ammoniumverbindingen)
Groenreinigers doden algen, maar hebben ook moswerking.
Ik heb bemerkt dat levermossen vlot hierdoor worden afgedood, en des te vlotter als het product niet verdund wordt.
Groenreingers zijn vrij veilig voor planten, maar toch oppassen....
Misscxhien plaatselijk toepassen met een borstel...
Proberen heren!
Hendrik

En natuurlijk heb ik meteen e.e.a. uitgeprobeerd. Op normale tuinplanten. Ik heb de dosering veiligheidshalve gehalveerd. Dus 1 deel water en 1deel groenreiniger. Zie het resultaat.

Op de 2e foto ziet u de gezonde plant achteraan en de 'gegroenreinigde' op de voorgrond.
"vrij veilig, maar toch oppassen" schrijft Hendrik, maar ik zou het niet toepassen wegens een te groot risico op 'collateral damage'.

Toch maar Mogeton gebruiken, in een dubbele dosis op tufsteen bij warm weer, veilig voor de alpiene planten.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #48 Gepost op: 5 mei 2012, 21:57:54 »
Ik zou ook weeral moeten beginnen om de Mogeton boven te halen ....niet zozeer op de tuf maar wel op de turfblokken. Meer bepaald  op de plekjes waar tere en kleine plantjes zijn ingeplant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #49 Gepost op: 5 mei 2012, 22:28:18 »
Ik zit ook te wachten Kris om het mos te lijf te gaan. Maar ik wil toch nog even wachten tot het langdurig rond de 20 graden wordt. Het mos moet goed aan de groei zijn, want het werkt op de stofwisseling ervan.

Ik zou ook nog willen benadrukken, ook voor de mensen die dit meelezen. Hoogstwaarschijnlijk is het veilig voor de rotsplanten, maar ik ga zelf toch voorzichtig te werk. Het kan zo: 1. Voor het sproeien zet je een potje over de planten 2. Je zet een sproeier met schoon water klaar om de plantjes meteen met schoon water na te spuiten.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #50 Gepost op: 9 september 2012, 22:32:48 »
Ik had vorig jaar een 5 literfles met Mogeton aangemaakt.
Nu wilde ik er gebruik van maken, maar helaas, het mengsel was onwerkbaar geworden.
Daarna een nieuwe aangemaakt en dat werkte voortreffelijk.
Mogeton is dus niet houdbaar.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #51 Gepost op: 8 augustus 2013, 16:41:25 »
Kreeg in het voorjaar een tip i.z. mosbestrijding,het ging om bitterzout.
Dit is een magnesiummeststof die o.a. gebruikt wordt als voeding voor coniferen.
Heb dit middel gestrooid op plekken waar veel mos voorkomt o.a. op het peatbed.
Het resultaat is verrassend goed,het veroorzaakt ook geen schade aan planten mocht daar wat op komen.
De kosten zijn minimaal,voor 500 gram heb ik € 1,95 betaald.
Ik heb het gekocht bij een niet doorsnee tuincentrum.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #52 Gepost op: 23 oktober 2014, 22:57:31 »
Ik liep al langer met het idee om het mos op mijn tufstenen met de hogedrukspuit te proberen weg te krijgen. Vandaag was ik mij terras aan het afspuiten en ik laat ik het eens proberen.

Het is een delicaat werkje, richt de spuit op de plaats waar je wilt beginnen, hou hem niet te dichtbij en spuit voorzichtig om de plantjes heel. Stop gewoon op tijd en begin iedere keer opnieuw. Je maak wel wat rommel, maar het mos verdwijnt.  -8(  Ik had foto's moeten maken van ervoor en na.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #53 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:13:49 »
Kreeg in het voorjaar een tip i.z. mosbestrijding,het ging om bitterzout.
Dit is een magnesiummeststof die o.a. gebruikt wordt als voeding voor coniferen.
Heb dit middel gestrooid op plekken waar veel mos voorkomt o.a. op het peatbed.
Het resultaat is verrassend goed,het veroorzaakt ook geen schade aan planten mocht daar wat op komen.
De kosten zijn minimaal,voor 500 gram heb ik € 1,95 betaald.
Ik heb het gekocht bij een niet doorsnee tuincentrum.

Is een goed idee om uit te proberen Theo, ik heb altijd 25 kg bitterzout (magnesiumsulfaat) in voorraad. Maar ik gebruik het hoofdzakelijk voor op mijn grasveld en de borders te strooien.

Bitterzout (magnesiumsulfaat) MgSO4

Magnesium is het centrale atoom van het chlorofyl molecuul, je kunt dit ook gewoon in je gietwater doen. Is voor alle planten goed. Ik strooi het een paar keer per jaar door heel mijn tuin.

Je kunt dit kopen in combinatie met andere meststoffen, maar dat is vrij duur. Zoek een groothandel voor boeren in de omgeving, ik koop het voor 9,95 per 25 kilo.

De groene kleur van chlorofyl is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum: alleen de groene kleur wordt teruggekaatst. Chlorofyl heeft de eigenschap de energie van licht, meestal zonlicht, bruikbaar te kunnen maken voor de fotosynthese. Dit is een proces waarbij uit koolstofdioxide en water, koolhydraten en zuurstof ontstaan.

Op mos zou het kunnen zijn dat het er niet tegen kan, maar als het voor het peatbed is zou ik ijzersulfaat gebruiken. De grond en tufblokken zijn toch bruin.  ijzersulfaat heeft de vervelende bijwerking dat het roest en dus op stenen een bruine verkleuring achterlaat. ook kunnen de meeste planten er tegen, in het gras wordt het veel toegepast om mos te verwijderen.

Hier nog een interessant artikel over magnesium  http://edepot.wur.nl/250417


« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2014, 21:42:07 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #54 Gepost op: 16 april 2015, 09:03:38 »
Bij het googlen deze website tegengekomen, http://www.bluegreen.nl/levermos-mosskade-tegen-levermos-draadmos-en-groeneaanslag , moet onschadelijk zijn voor je plantjes.
De hele beschrijving en werking staat op de site.

Misschien een probeersel waard. Ik wil het toch eens bestellen.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #55 Gepost op: 2 maart 2021, 09:24:30 »
Ook oude topics worden blijkbaar nog regelmatig geraadpleegd.
Ik ontving onderstaand bericht waaruit iemand misschien zijn voordeel kan halen.

Van: Bart Willemsen <bart@anorel.be>
geachte,
ik las op jullie forum een probleem over korstmossen en het product Mogeton.
omdat ik zelf werk voor het Bedrijf Anorel te Hove en we 2 mosbestrijders hebben ontwikkeld, wou ik even van me laten horen. Mangaan Vitaal is ontwikkeld als bestrijder voor korstmossen, levermossen, zilvermossen en het product is op basis van oliën en kan ook dienen als vloeibare meststof omdat er nog Mangaan en Ureum in zit.Dit product wordt zeer veel toegepast in boom en plantenkwekerijen en werkt zeer goed op verhardingen. 2de product is Anafer garden, dit is een mosbestrijder in de gazon op basis van ijzerchelaat IDHA, we hebben het ook als een vloeibare meststof op de markt gezet. 5,2% Ureum, voor groene gazon en 4% kaliumoxide voor gras body te geven. Na 1 u ziet het mos al zwart van het afsterven, na 8U kan het verticuteren beginnen. bij meer info of vragen, hoor en help ik jullie graag verder.


Harelbeke-West-Vlaanderen