Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Meconopsis zaaien

<< < (9/9)

Rein de Goeje:
Mijn ervaring met Meconopsis betonicifolia e.a: Ik zet de planten in een koele schaduwborder met zure grond met veel verteerd blad.  Ik woon op dalgrond: veen-turf-zand mengsel dus zuur en daar houden ze van. Bij uitgebloeide planten moet je het zaad zo vers mogelijk winnen en meteen zaaien, zelfs enigszins onrijp is beter dan te laat zaaien. Dat doe ik in een ruime kweekbak. Ik gebruik vochtige cocopeat. (Want veengrond komt van geplunderde natuurlijke venen) evt met een dun afdeklaagje vermiculiet. Die bak zet ik in de de koude kas en vergeet ik. In het najaar komen er kiemplantjes op die droog overwinteren, dus geen spatje water geven. Ze kunnen prima tegen vorst maar bij meer dan min 5 even afdekken met enkel of evt. dubbel vliesdoek. Als zeer kleine plantjes in maart verspenen in grotere potten met verteerde bladcompost en beginnen met minibeetjes water geven. Als de planten eenmaal goed groeien kunnen ze uitgeplant worden. Slakken zijn er dol op dus dat is oppassen. Meconopsis kan best meerdere jaren meegaan, dan leg ik 's winters een grote glasplaat over de planten die vaak vegetatief vermeerderen of gewoon nog een keer opkomen. Maar vaste planten zijn het zeker niet. Ik vind de Meconopsis x Lingholm het meest spectaculair. Maar er zijn ook witte meconopsissen die ook prachtig zijn. Die kreeg ik een keer per ongeluk van een kweker die het zelf niet doorhad. Die variant heb ik nog niet gekweekt. Zie ook op degoeje.nl

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie