Auteur Topic: Galanthus en mycorrhiza  (gelezen 11951 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus en mycorrhiza
« Gepost op: 17 december 2010, 21:55:43 »
Hallo
Ik heb vaak al vastgesteld dat een beetje aarde van de oorspronkelijke groeiplek vaak ervoor zorgt dat Galanthussen veel beter aanslaan. Ik opper hier een hypothese. Zouden oorspronkelijke symbiotische bodemschimmels, m a w mycorrhiza hieraan debet kunnen zijn.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2010, 22:41:37 »
die redenatie heb ik al vaker gehoord,waarschijnlijk op het Schotse forum en als ik een nieuw klokje krijg en er zit aarde bij dan doe ik dat ook altijd in het plantgat.
dan zijn er ook weer tegenstanders die vinden dat je daarmee ook de kans op het planten van meegeleverde ziektekiemen vergroot.die ontsmetten liever.
tja,een kwestie van afwegen lijkt me.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2010, 06:55:49 »
Het is net op het Schotse forum dat ikzelf dat heb gepost. Er kwam niet veel reactie. De srgc is bijna uitsluitend een "oh" en "ah" bij de sneeuwklokjes. Steeds dezelfden die foto's posten. Met nieuwe threads krijg je als continentaler niet veel reactie....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2010, 12:49:18 »
dan maken we het hier toch gewoon een stuk gezelliger...

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2010, 21:46:56 »
Kan mycorrhiza, vooral bij dennen waar de grond relatief droog wordt, gehele structuren vormen van witte draden ondergronds?
Bij het opgraven ruikt het nogal dof?
Op bepaalde momenten naar de herfst toe gaan die bepaalde draadzwammen zelfs de lavakorrels gaan bezetten. Dit laatst beschreven fenomeen duurt echter niet lang.
De galanthus doen het op die plaatsen ideaal...!

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2010, 15:56:15 »
Er zijn zeer veel "soorten' mycorrhiza. Deze behoren tot de zwammen. Zwammen vormen zgn. mycelia. DIt zijn idd langgerekte ,vaak witte zwamdraden.  Elk van hen is pH (zuurtegraad)- en bodemgebonden. Vermits mycorrhiza  symbiose bewerkstelligen met de wortels van heel wat planten, vermoed ik (uit ervaring) dat dat ook gebeurt bij Galanthus.
Ruben,  ik heb ook al vastgesteld (al vele jaren lang) dat in mandjes van Galanthus of in de buurt van klompen sneeuwklokjes deze witte ,warrige draadstructuren voorkomen. Interessant om te horen is dat het bij jou voorkomt in een zuur milieu (dus lage pH). Dit is misschien een extra weetje omdat de meeste Galanthussen het juist goed doen in basische omstandigheden (dus hoge pH);
Ook ik heb al die  duffe geur waargenomen bij het waarnemen van bijna bolvormige concentraties van deze zwamdraden. Persoonlijk legde ik hier verband met het vergaan van organisch materiaal in de bodem waar de bollen inzitten. Ook in potten doet zich dit voor!
« Laatst bewerkt op: 27 december 2010, 21:13:11 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2010, 07:29:30 »
In BBC-tuinprogramma's wordt vaak in het plantgat een beetje korrelvormige mycorrhiza toegevoegd. Enig idee of dat hier ook te koop is in België?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2010, 08:21:57 »
In BBC-tuinprogramma's wordt vaak in het plantgat een beetje korrelvormige mycorrhiza toegevoegd. Enig idee of dat hier ook te koop is in België?
Valentin, mycorrhiza-schimmels worden ook toegepast bij andere planten soorten. O.a. bij rozen wordt het toegepast onder de merknaam 'Rootgrow' van Servaplant (zie http://www.servaplant.nl/ ), ik heb het dit jaar bij mijn nieuwe rozen toegepast. Resultaten weet ik nog niet.
Lijkt me dat het in NL en B gewoon te koop zal zijn.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2010, 08:35:26 »
Cor, ik wist dat het toegepast werd bij andere planten maar ik stel mij de vraag over de toepasbaarheid naar bloembollen en waar het te koop is.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2010, 16:45:09 »
Cor, ik wist dat het toegepast werd bij andere planten maar ik stel mij de vraag over de toepasbaarheid naar bloembollen en waar het te koop is.
Zoals ik in antwoord 7 al vermelde is hier http://www.webwinkel.servaplant.nl/ 8) te koop.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2010, 16:47:41 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2010, 18:45:06 »
Bedankt voor je info, komt zeker van pas. Cor, staat er op de verpakking ook iets over de toepassing van Rootgrow m b t de pH?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2010, 19:11:06 »
Bedankt voor je info, komt zeker van pas. Cor, staat er op de verpakking ook iets over de toepassing van Rootgrow m b t de pH?
Nee Valentin, daar staat niets over vermeld m.b.t. de pH. Op deze (http://webwinkel.servaplant.nl/4-welk-product-voor-welke-plant.html) pagina staat (bijna onderaan) te lezen "Bol- en knolgewassen    >>> Rootgrow". M.a.w. Rootgrow is ook geschikt voor bol- en knolgewassen.

« Laatst bewerkt op: 30 december 2010, 19:12:39 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2010, 19:13:48 »
Heb ik idd ook gelezen maar ik twijfel over de universele toepassing ervan op éénder welke bodem. Schimmels zijn zo substraat- en/of pHgebonden dat ze kunnen afsterven (lees niet aanslaan) bij een serieus pH-verschil.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2010, 19:19:13 »
Heb ik idd ook gelezen maar ik twijfel over de universele toepassing ervan op éénder welke bodem. Schimmels zijn zo substraat- en/of pHgebonden dat ze kunnen afsterven (lees niet aanslaan) bij een serieus pH-verschil.
Is het misschien een optie de firma Servaplant deze vraag voor te leggen? "Nee heb je, ja kun je krijgen", zeggen wij hier dan.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2010, 20:35:40 »
Goed idee Cor, ga ik doen !
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'