Auteur Topic: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018  (gelezen 1953 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Waar?

Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35 te 9000 Gent, bij de Plantentuin, Auditorium 6 (zoals vorige – november -  lezing).

Opgelet,  auditorium 6 is NIET te bereiken via de plantentuin, maar via de hoofdingang van het gebouw, centraal gelegen in de Ledeganckstraat, in het middenstuk dat voor voertuigen afgesloten is.  Je gaat dus binnen langs de hoofdingang en komt in een grote hall (de foyer). Helemaal op het einde van de foyer zijn er glazen deuren, die ga je door, op het einde rechts vind je auditorium 6.

167150-0

Wanneer?

13 Januari 2018 van 10 tot ca 16.00 u.

Onze eerste spreker behoeft nauwelijks introductie, het is niemand minder dan onze vroegere voorzitter en huidig erevoorzitter Kris De Raeymaeker.  Kris vergastte ons al vaak op heel genietbare lezingen, steeds voorzien van vaak betoverende beelden.

Dit keer pakt hij uit met een lezing getiteld:

“Some highlights and Reflections – Hoogtepunten en Bedenkingen" – zelf schrijft hij hierover:

“De aanwezigen mogen zich verwachten aan een " potpourri " van planten en momenten die me door de jaren heen  wisten te boeien en te fascineren . Een eigen selectie van reflecties en bevindingen aan de hand van de vele foto's die ik door de jaren heen maakte . Zoveel mogelijk  persoonlijke favorieten  zijn opgenomen in deze reeks. Sommigen van die favorieten beschouw ik als mijn successen andere hebben me geleerd heel nederig te blijven.  Let's talk about the plants ....maar zeker ook over al de plantenvrienden die onze hobby zo mooi maken. Een tocht door de jaren en ervaringen , over smalle richels en met hoge bergen en diepe dalen . Een tocht die straks al 35 jaar in beslag neemt”.



We bekomen van al dat moois tijdens de middagpauze van ca 12 tot 13 u

Na de middag komt nog een VRV-icoon aan het woord.  Freddy Van De Winckel was vele jaren onze trouwe secretaris en staat bekend als een die-hard rotsplantenliefhebber.  Dat hij ook een fervent orchideeën fanaat is, is wellicht minder geweten onder onze leden.  Na deze lezing zal dit alvast veranderen.
 
‘Gargano (I) – Orchideeënparadijs’.
Hierover zegt Freddy:

“Gargano is een echt levend laboratorium, een paradijs voor de in het wild levende orchidee.  Met talrijke beelden wil ik een inkijk  geven van het hoe en waarom er zo vele orchideeën groeien en bloeien op dit alom gekende schiereiland.”



Na afloop van de lezing volgt zoals gebruikelijk de VRV-Tombola, waardoor niemand met lege handen naar huis gaat.  Mensen die hiervoor planten wensen aan te bieden (waarvoor dank) melden dit a.u.b. vooraf aan bij Frankie Wulleman.
 
We sluiten de lezingendag af en zetten het nieuwe jaar in met onze VRV-Nieuwjaarsreceptie.  Intussen is het al een traditie geworden dat de VRV de aanwezigen een hapje en een drankje aanbiedt, een uitgelezen gelegenheid om nog wat bij te kletsen vooraleer we elkaar uitwuiven.

PS : Op 13 januari is er GEEN plantenverkoop – dit experiment op onze najaarslezing werd echter heel positief onthaald en vindt een vervolg bij onze voorjaarslezing van 10 maart.

Uiteraard verwachten wij opnieuw een grote belangstelling !  3))
« Laatst bewerkt op: 29 december 2017, 17:09:31 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 20:34:53 »
Ik mag stellen dat het vandaag weer eens smullen en genieten was van schitterende beelden.

De plantenreeks die we voorgeschoteld kregen van Kris was er ééntje van hoog niveau. Zelden zo'n massa aan rariteiten en bijzonderheden gezien in één lezing. 35 jaar plantenplezier, samengevat in een notendop. Onze voormalige voorzitter schudde het zomaar eventjes uit zijn mouw alsof het niets is. Hij was weer eens goed op dreef, zoals vanouds.  ((14

Freddy dan. Onze oud-secretaris is een bevlogen reiziger en eindelijk mogen we daar van meegenieten. Freddy bracht een uiterst sfeervolle reportage over een gebied dat mij totaal onbekend was. Gargano. Een naam om te onthouden. Het gebied telt als één van de rijkste op gebied van orchideeën en dat hebben we geweten.
In het begin kregen we sneeuw en hagel, maar daarna was het een stortvloed van orchideeën wat we over ons heen kregen. Magnifieke beelden van een authentiek stukje Italië.  ((12

Hartelijk dank aan onze VRV-veteranen voor het verzorgen van deze leuke lezingendag!  ((3 ((3 ((3

Eveneens een dikke merci aan de mensen die de tombola hebben gesponsord alsook het talrijk opgekomen publiek!  ((14

Ik onthou vooral ook nog eens de dringende oproep van Luc voor het versterken van ons bestuur met het oog op de toekomst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 22:08:35 »
Ja Frankie het was een prachtige dag met 2 prachtige sprekers die veel en goed konden vertellen.
In de pauze zijn we even buiten het park in gegaan.
Waar deze helleborus er een beetje verlept bij stond.
en de rhododendron  ))4 in bloei stond.
Na afloop de prachtige tombola en gezellige nieuwjaarborrel. ((14

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 10:07:15 »
Ik mag stellen dat het vandaag weer eens smullen en genieten was van schitterende beelden.
De plantenreeks die we voorgeschoteld kregen van Kris was er ééntje van hoog niveau. Zelden zo'n massa aan rariteiten en bijzonderheden gezien in één lezing. 35 jaar plantenplezier, samengevat in een notendop. Onze voormalige voorzitter schudde het zomaar eventjes uit zijn mouw alsof het niets is. Hij was weer eens goed op dreef, zoals vanouds.  ((14
Freddy dan. Onze oud-secretaris is een bevlogen reiziger en eindelijk mogen we daar van meegenieten. Freddy bracht een uiterst sfeervolle reportage over een gebied dat mij totaal onbekend was. Gargano. Een naam om te onthouden. Het gebied telt als één van de rijkste op gebied van orchideeën en dat hebben we geweten.
In het begin kregen we sneeuw en hagel, maar daarna was het een stortvloed van orchideeën wat we over ons heen kregen. Magnifieke beelden van een authentiek stukje Italië.  ((12
Hartelijk dank aan onze VRV-veteranen voor het verzorgen van deze leuke lezingendag!  ((3 ((3 ((3
Eveneens een dikke merci aan de mensen die de tombola hebben gesponsord alsook het talrijk opgekomen publiek!  ((14
Ik onthou vooral ook nog eens de dringende oproep van Luc voor het versterken van ons bestuur met het oog op de toekomst.

Heel blij dat  de lezing die ik bracht in de smaak viel Frankie ......Het was voor mij ook weer een genoegen om daar te staan en ik heb er zelf ook erg van genoten .Ik stond -tijdens het samen stellen van de reeks - zelf versteld welke planten je allemaal verzameld en tracht te kweken . Zowel de making off als de presentatie zelf was dan ook heel plezant om doen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 17:25:17 »
Het was inderdaad weer eens een topdagje, met een goede opkomst waar we als VRV alleen maar tevreden mee kunnen zijn.

De afwezigheden hadden weer eens ongelijk, zoals altijd touwens !  ((--11

Dat de Kris van zijn lezing net zoveel genoot als de toehoorders was duidelijk zichtbaar - hij is het nog niet verleerd !  -2(

Dat de Freddy van orchideetjes houdt wisten we al en hij gaat ze duidelijk zoeken waar ze te vinden zijn.  Toplezing over een voor mij onbekend gebied Freddy !  ((14

Overigens was de hele voorraad Cava na afloop van de nieuwjaarswensen helemaal soldaat gemaakt !  :o  Noteren voor volgend jaar.... ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 21:55:00 »
De dag van begin tot einde in 4 foto's.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: 1e Lezingendag 2018 - Vlaamse Rotsplanten Vereniging – 13 januari 2018
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 21:47:44 »
Ik heb ook met volle teugen genoten van de 2 schitterende lezingen, de contacten met de aanwezigen en uiteraard ook van de tombola waarbij ik o.a. het geluk had van een Galanthus trumps te winnen!
Ik kijk al uit naar de volgende vergadering!