Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 505872 keer)

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #60 Gepost op: 11 oktober 2011, 23:19:25 »
Moest er nog Armeria zijn ? Deze foto van een wegberm op de grens Mol/Lommel laat o.a. duidelijk zien dat het zeer goed bestand is tegen zware metalen, de andere planten duidelijk veel minder. De omgeving waar ze groeien is namelijk vervuild door zware metalen o.a. lood en cadmium afkomstig van de vroegere non-ferro industrie. Dus helemaal geen 'zoutig' milieu: het groeit hier op pure, zeer arme zand. Waar zware metalen nog niet goed voor zijn.  :'( In de ganse omgeving komt de plant massaal voor en in het groeiseizoen zijn er prachtige plaatjes te schieten. Dit alles even ter info !

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2011, 09:51:24 »
Mijn foto's van de dag   
enkele dagen geleden onze rode banaan ( Ensete Ventricosum Maurelli ) in de regen
vanuit de keuken gezien - 
Gisteren was er zon en is hij natuurlijk nog mooier (2de foto)
dit W.E. gaan we hem uitgraven en mag hij terug overwinteren in de veranda
Hier is er altijd een exotisch gevoel in de tuin - weer of geen weer
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2011, 09:59:14 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2011, 09:57:05 »
De Bougainvillea doet het al heel de zomer heel goed en is al een tijd aan zijn 2de bloei
van de zomer bezig ( ondanks de slechte zomer ) - Dit is een foto net voordat hij gisteren werd uitgegraven en opgepot
om nog enkele maanden verder te bloeien in de veranda .
De kleur is spijtig genoeg niet zo mooi als in het echt , omdat de foto met de filmcamera is genomen en die het vaak wat
moeilijk heeft met felle kleuren
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2011, 10:01:26 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #63 Gepost op: 14 oktober 2011, 16:41:22 »
Ik vind die regenfoto mooi zeg. Zo een sub-tropische tuin heeft ook wel wat hoor.

Maar dat gesleep met die planten, loodzwaar, is dat geen beletsel ieder jaar? Ik heb ook eens allerlei kuipplanten gehad, maar die moesten de trap op naar de eerste verdieping en daar had ik op een gegeven moment tabak van en heb ze weggedaan

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #64 Gepost op: 14 oktober 2011, 16:42:29 »
Een vleugje mediteraan en exotisch gevoel komt wel van pas zo in onze herfst Lily-Anne.
Dat worden al kloeke "potjes" om die "plantjes" in kwijt te kunnen denk ik zo...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #65 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:03:16 »
Door een nogal wat lang uitgevallen vakantie ben ik een flinke periode hier onzichtbaar gebleven ;)

In deze tijd van kwalificaties voor het EK voetbal lijkt me dit oranje bloeiende exemplaar wel toepasselijk.   :D
Het is een plant die matig winterhard is maar alleszins de moeite waard om eens te proberen. Kan de hele zomer bloeien maar deze was iets meer uit de zon geplant en bloeit nu !
De bloemen zijn ook nog eens lang houdbaar op de vaas!

Leonotis leonurus

Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #66 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:20:30 »
In deze tijd van kwalificaties voor het EK voetbal lijkt me dit oranje bloeiende exemplaar wel toepasselijk.   :D

Was dat nu echt nodig Luit...  :( >:( ;)

Maar toch bedankt voor de foto van de dag - eentje dat ik absoluut niet kende (maar zo heb je er duidelijk wel meer...   ;D) en zo te zien een uitstekende borderplant !


Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #67 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:38:14 »

Maar dat gesleep met die planten, loodzwaar, is dat geen beletsel ieder jaar? Ik heb ook eens allerlei kuipplanten gehad, maar die moesten de trap op naar de eerste verdieping en daar had ik op een gegeven moment tabak van en heb ze weggedaan
Het klopt dat het ieder jaar een heel werkje is om alle planten terug binnen in de veranda te krijgen - het is gelukkig op hetzelfde verdiep  en tot hiertoe kan ik altijd op de hulp rekenen van mijn echtgenoot en van een karretje om ze te verplaatsen -ik hoop dat we dat nog heel wat jaren kunnen volhouden , maar ik weet dat er een moment zal komen dat het niet meer zal lukken en dat ik gas zal moeten terugnemen .
gr
Lily-Anne

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #68 Gepost op: 16 oktober 2011, 00:11:17 »
In deze tijd van kwalificaties voor het EK voetbal lijkt me dit oranje bloeiende exemplaar wel toepasselijk.   :D

Was dat nu echt nodig Luit...  :( >:( ;)


Luc, eerlijk maar zover had ik niet eens gedacht  ???
Waar is die goede oude tijd gebleven, dat we de echte derby's op zondagmiddag nog op de radio konden beluisteren?  :) :) 8)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #69 Gepost op: 16 oktober 2011, 09:03:32 »
Ok Luit, je krijgt het voordeel van de twijfel...  ::) ;D ;D ;)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #70 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:53:08 »
Niet te bescheiden Luc ;) :D

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #71 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:31:13 »
Geen bloem maar een vriendje en vriendinnetje die er bij het tuinieren altijd "als de kippen" bij zijn om eventueel een regenworm, slak, spin of kever weg te pikken.
Dit ras, de Ukkelse Baardkriel heeft als bijnaam "de levende bloem van de tuin", wat me altijd doet denken aan een tuin vol plastieken bloemen....mijn echte bloemen leven ook, hoor ::)  ::)

Het is een heel kalm en aanhankelijk ras dat vrij in de tuin kan rondlopen daar ze heel weinig scharrelen en dus bijna geen schade aanrichten....ik zou ze nu wel niet loslaten in de rotstuin want ze houden er wel van om een stofbad te nemen  8)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #72 Gepost op: 16 oktober 2011, 21:02:56 »
Geen bloem maar een vriendje en vriendinnetje die er bij het tuinieren altijd "als de kippen" bij zijn om eventueel een regenworm, slak, spin of kever weg te pikken.
Dit ras, de Ukkelse Baardkriel heeft als bijnaam "de levende bloem van de tuin", wat me altijd doet denken aan een tuin vol plastieken bloemen....mijn echte bloemen leven ook, hoor ::)  ::)

Het is een heel kalm en aanhankelijk ras dat vrij in de tuin kan rondlopen daar ze heel weinig scharrelen en dus bijna geen schade aanrichten....ik zou ze nu wel niet loslaten in de rotstuin want ze houden er wel van om een stofbad te nemen  8)

Best wel een mooi hoenderras, Wim.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #73 Gepost op: 17 oktober 2011, 00:24:01 »
Mooie exoten Lily Anne . Ja en Luit tovert weer eens een nobele onbekende uit zijn hoed. Waarop gekakel volgt ....en de kip uit de hoed komt . (waren dat geen duiven ?)

Ik houd het simpel met deze witte lijsterbessen die fel afsteken tegen een staalblauwe hemel.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #74 Gepost op: 17 oktober 2011, 08:39:07 »
Die zie je ook niet elke dag Kris !  Noch de witte lijsterbessen, noch de staalblauwe hemel !


Mooie kippetjes Wim, vertel eens wat had je nu eerst ?  Een kip of een ei ??  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen